Tiger & Blaze

Alla inlägg under augusti 2011

Av Maija - 30 augusti 2011 21:30

Nu har Tiger varit ensam hemma i två dagar. Första dagen var det heldag och han fick ett märgben på fm. Jag är övertygad om att han pep när jag lämnade honom efter lunchen, men han var tyst och lugn alla gånger vi kom hem. Och idag så fyllde jag märgbenet med färskfoder som jag frös och han brydde sig inte alls när Abtin öppnade dörren och gick vid nio tiden. När jag kom på lunchen låg han vid dörren och sov. Idag blev det bara halvdag och Abtin är ledig imorgon så jag tror det kommer gå bra  


Ikväll var vi på ringträning vid Vasaparken. Det började vid sju tiden och det var massor av hundar där, minst 40st! Tiger kopplade av bra när det var dö tid och han travade runt med alla i ringen även om han ville kolla bakåt första sekunderna. Tandvisningen gick väl okej, han stod still när "domaren" höll godis men det var lite läskigt med en främling som kom och klämde. Jag har tränat mycket stå med Tiger och det fungerade utmärkt trots hundar som skällde och bråkade i närheten, så jag var mycket nöjd. Trava i triangel gick blandat, det gick okej utanför ringen men i ringen blev det för många distraktioner och han studsade och galopperade. Jag var dum och hade med mig ett retrieverkoppel och Tiger tyckte inte om det, så nästa gång blir det definitivt vanligt halsband. Tiger tyckte det var sent och var trött och fick sova i mitt knä på bussen   

Av Maija - 28 augusti 2011 17:30

Jag vill börja med ett stort grattis till Tigers bror Jasper som blev BIR på sin första utställning! Jag är väldigt sugen på att ställa Tiger, men har noll koll. När jag får råd ska jag köpa några saxar så att jag kan snygga till Tigers päls och sen är det gratis ringträning i Vasaparken den 30:e. Och är jag mot all förmodan helt hopplös på handling så får jag väl lov att be någon annan göra det.


Här kommer lite bilder från gårdagens bus med Dori. De jagade varandra med päron i munnen som vinnaren smaskade i sig. Dori är lika snabb om inte snabbare än Tiger så hon hänger med bra trots att hon är yngre. Och nästan lika höga är de nu också, en alldeles lämplig höjd för juckning och man frågar Tiger som har hittat ett nytt juck-objekt.

 

Av Maija - 27 augusti 2011 20:45

Sådär nu är vi hemma från vår resa. I fredags blev det sex timmar på tåg samt någon timme bil och buss. Tiger var en stjärna och sov hela vägen    Det har varit en händelserik vecka för lillen. Första tågresan satt han mellan Yrja som löper för fullt och en kärlekskrank hane som satt och pep hela resan, trots det så sov Tiger allt utom sista timmen på tåget. Och resan hem satt Yrja och skrek efter en kastrerad hane som hon så gärna ville fram och para sig med   


I Småland hälsade vi på Abtins föräldrar och de har en liten cockerspaniel valp som heter Mimmi som är tre månader. Mimmi är lite blyg för andra hundar och vi var knappast populära när vi anlände i Åseda. När Mimmi såg oss så sprang hon in i huset skrikandes i panik. Stackars lilltjejen. Det tog ett par timmar men sen var Tiger accepterad och buset var igång.

Tiger tyckte om att vara "storebror" På söndagen åkte vi till Öland. Spännande för mig för det var första gången jag var där. Det tog dock en stund med bilen dit, vi har åkt mycket bil när vi var i Småland. Jag har lärt mig att mitt knä är inkompetent som inte växt i samma takt som Tiger och att han spyr nästintill momentant om jag sätter ner honom på golvet och därmed åker baklänges. Tiger sover mest i bilen och blir bara orolig när han blir åksjuk. På Öland kunde de vara lite lösa vid Abtins föräldrars sommarstuga. Sen åkte vi på utflykt. Tiger och Mimmi Tigers vuxenpäls har kommit nu. Jag har inte märkt det, men för någon dag sen såg jag att hela ryggen har vuxenpäls nu. Den verkar väldigt rak precis som mamma. Han ser smalare ut och jag kan se hans midja. Tiger vid Ölands kusten Tiger är visst inte så liten som jag tycker att han är Efter att han badar så älskar Tiger att rulla sig, underbart På tisdagen åkte jag och Abtin till Virserum. Där gick vi mycket i skogen och hittade så många kantareller att jag inte vill se en till på flera år. Vi hittade så mycket och det tog inte slut så vi kunde inte gå hem. Två dagar i rad var vi ute i tre timmar och Tiger sprang mellan mig och Abtin konstant (gratis budförings träning?) och var helt slut när vi kom hem. Det var lite väl långt för honom men det blir ju inte varje dag. Andra dagen så hittade Tiger älgbajs som han rullade sig i och kom stolt springandes till mig. Han såg inte lika glad ut i duschen sen  
Tiger hittade en gräshoppa att döda.. ... och rulla sig i Tiger vid DackestupetTiger är nöjd med att vara hemma och träffa Dori. Idag var han ensam i över en timme och det var helt tyst. Nu håller jag bara tummarna att det går bra när skolan börjar på måndag :)

Av Maija - 19 augusti 2011 17:45

Idag var det både jag och Tiger som inte ville vila. I natt var min fjärde natt utan sömn och jag har haft tid att tänka en hel del. Eftersom ligg träningen går så långsamt är spontanspår med pinnar inte längre på kartan. Så jag ska prova klickerspår med en plan B godisspår. Tiger fick vara hemma hos Dori medan jag gick spår åt oss. Sen tog vi valparna ut i skogen och provade.

Första spåret gick dåligt för mig och Tiger. Jag hade med mig tuben med baconost och klickern, Tiger följde med mig och satte sig bara framför mig och tittade på mig för att lista ut vad det var för lydnadsövning vi skulle göra. Han gjorde inte ens en antydan till att ta ner näsan. Andra spåret gick bättre då han stoppade ner näsan ett par gånger och fick klick och godis ur fickan (istället för att han skulle fokusera för mycket på osttuben). Men han förstod inte vad jag var ute efter men följde spåret i slutet där det var mer gräs än ris. Så det tredje spåret la jag i ett parti med mer gräs. Då släppte det för honom, han spårade mig några meter innan jag avbröt med lite bus. Han fladdrade lite, näsan var låg och han låg på något rejält. Däremot så struntade han i klicket och gick bara på. Så om det inte funkar med godare godis så får det bli godisspår. Sen ska jag låta det ligga lite längre och köra på gräs nu i början. Dori var jätteduktig på klickerspår   Dori som spårar Tiger med spårselen En sak som verkligen går dåligt för oss nu är ensamhetsträningen. Jag har kunnat lämna Tiger hemma 5-15min sen han kom hit utan problem. Men för typ två veckor sen så klarar han knappt 2 minuter. Han har också blivit mer "mammig". Jag har verkligen övat mycket ut/in och att vara borta korta stunder. Jag har varit jätte noggrann med att vänta tills han är tyst ett tag innan jag går in. Trots att vi verkligen har tränat mycket så idag klarade han bara 30 sekunder. Det var dessutom efter att han fick leka och spåra och var helt slut. Vi åker till Småland imorgon och sen när vi kommer hem börjar skolan och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har filmat när vi går och han ser lite stressad ut och det verkar vara mer än bara protest pip. Vi har fått plats på rastgård men han behöver tid för att inskolas i det och han får inte vara där på heltid förrän han är 6månader... Jag får bara hoppas att han inser att det inte lönar sig och slutar efter ett par dagar med skola. Tyvärr känns det som om det kommer bli värre   

Av Maija - 18 augusti 2011 19:59

Idag har vi varit i Gävle för att träffa mamma Hope, syster Emmi, bror Jasper och morbror Zanto    Tiger har fått rutin på att åka tåg nu och somnade på en gång. Annika hämtade oss i centrum och vi körde till Gävle brukshundklubb så att alla kunde leka. När alla hundar kom ut ur bilen såg Tiger lite snopen ut, det skälldes och peps för fullt. Lilla Tiger är inte van med så mycket liv, men spännande var det!  Syster och mamma var lite läskiga när de morrade på honom, och Zanto var stooor. Men han gör sig värre till än vad han känner   Han hade jättekul och var helt slut när vi åkte därifrån. Nu sussar han sött hemma och han orkade knappt gå hem från bussen. Nu hoppas jag han vill vila imorgon innan vi åker på semester till Småland på lördag.   Mamma liite läskig, bäst man lägger sig ner och ser extra söt och liten ut Jaga syrran vågade han göra "Pussa Zanto så att han tycker om mig" Tindra och Jasper leker Valpar som tigger godis  

Av Maija - 17 augusti 2011 12:53

Jag tänkte att Tiger behövde en vilodag men han höll inte alls med, han hade ju sovit hela natten   Jag tänkte att han kunde vara lite själv hemma medan jag och Maria gick för att träna med Dori. Jag väntade utanför i 5 min men Tiger började yla så jag gick in när han varit tyst en liten stund och så fick han följa med på träning. Det var hemskt att vara fastbunden när Dori fick öva inkallning. När det var hans tur gick jag iväg och var väldigt övertygad om att han skullle komma till mig, men hoppsan han satt kvar. Jag hade inte tänkt på att han satt i skuggan och jag hade gått ut i solen och ropat. Så vi övade lite i skuggan och det flöt på bra. Jag tänkte träna lite budföring och Tiger gick fram till Maria men ville inte stanna och leka, han ville till mamma igen. Så vi får helt enkelt öva på att leka med andra innan vi fortsätter med det. Sen blev det bus Efter lite vila gick vi för att kolla på fåren och hästarna vid sjukhuset Idag tyckte Tiger verkligen om fåren. Han ville inte gå därifrån Nu håller jag tummarna att det går bättre för honom att vara ensam när jag ska tvätta idag

Av Maija - 16 augusti 2011 20:49

Jag och Tiger har varit i Stockholm hos min kompis Karin sen igår. Hon bor vid s:t eriksplan så mitt i smeten. Tiger var duktig på tåg, central, tunnelbana och innerstad. Jag märkte att han var lite stressad för då hoppar han efter händer (Karin blev offret) och puttar med nosen. Men han tog det ändå bra för att vara första gången och lyckades leka med en liten fralla som heter Nora.


Hemma hos Karin fanns det mycket att upptäcka och han hade inte sovit någonting när vi begav oss ut på jakt på lite mat. Längs med uteserveringarna fanns det gott om folk och hundar. Tiger hälsade på en 1.5år amstaff kille. Väldigt stor och burdus men Tiger var modig och busade en liten stund. Det var väldigt fullt på serveringarna så vi bestämde oss för att ta med pizza hem och kolla på film. Under kvällen tappade Tiger fyra tänder!   

Karin tog foto på oss när Tiger kelades i knät Och det obligatoriska fotot med Karins super glasögon som alla måste ta när man besöker Karin Jag kom på kvällen innan att han faktiskt har syskon i stan som vi kunde träffa. Tyvärr jobbade Opals matte under dagen och kunde inte komma. Men dagen efter kunde vi träffa Oskar vid Långholmen. Tiger som redan var helt slut efter att ha sovit dåligt natten innan, blev lite paff när det busiga valpen Oskar kom flygandes för att busa. Oskar som i vanliga fall leker med en boxervalp lekte mycket tuffare än Tiger, som är van vid retrievers. Trots att Oskar var mindre än Tiger hade han övertaget  

Av Maija - 13 augusti 2011 20:45

Idag har vi varit iväg och badat i Gamla Uppsala med polarna. Igår piggnade han till snabbt efter lunchpromenaden och var mördar-valp   till tjugo i nio då han däckade på golvet = inget gjort på tentan

Så idag var ett (lyckat) försök att få ur honom överskottsenergin och förhoppningsvis skriva tenta. Fullrulle till max. Ninja är så glad att Tiger gillar att springa precis som hon :) Hel galen kille Lite vila.. Sen är han igång igen. Ronja, som jag tidigare nämnt, är hans stora kärlek och idag var inget undantag. Gud vad det ska juckas på denna hund. I bilen passade han på då jag inte kunde nå honom i buren, och ute fick jag lyfta bort honom ganska många gånger. Det är mest när han är trött som han juckar och en timeout brukar hjälpa lite. Tiger har slutat jucka på andra hundar nu och det är bara Ronja han är på. Idag överraskande nog så började Ronja säga ifrån när han var för enträgen och han slutade :D Han var helt slut när vi kom hem och kröp upp bredvid mig i soffan och fick lite kli på magen tills han somnade. Tiger är pratar väldigt mycket när han trött, så mysigt   och tentan är nästan färdig!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5 6 7
8 9 10
11
12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards