Tiger & Blaze

Alla inlägg under september 2011

Av Maija - 30 september 2011 19:52

Idag passade jag Dori. Tiger var så glad att hon var här. Men Dori saknade matte efter en kvart och bara gallskrek och försökte bryta sig ut tills hon kom 45min senare  Lilla gumman..    

Av Maija - 29 september 2011 20:11

Idag slutade jag vid fyra, skönt för det var helt underbart väder. Abtin och jag tog ut hundarna för lite träning. Jag och Tiger tränade gå fint i koppel vid Yrja, förbi leksaker och godisar. Det gick jättebra. Sen gjorde vi några fler övningar från valpkursen och avslutade med lite inkallningar. När de skulle leka efteråt ville inte Yrja leka med Tiger, hon bara letade efter leksaken som Abtin hade i fickan och sen följde hon efter honom. Till sist lyckades Tiger dra henne hårt i svansen så att hon blev arg och de kunde busa lite. På vägen hem träffade vi Diva och Rocka. Tiger var redan helt slut och provade om han inte bara kunde lägga sig och Diva skulle leka med honom, men hon ville samma sak. Lite lek orkade de med och sen orkade Tiger knappt gå hem.. På kvällen kom Dori hit för att träffa Yrja då jag ska passa henne imorgon. Men Dori började morra och bita efter Yrja och hon svarade upp. Yrja har aldrig morrat förut. Dumt att de inte tyckte om varandra, men vi får ta promenader tillsammans så blir det inte lika konfrontativt. Yrja är nog ganska nöjd med att vara i sovrummet med en tuggpinne när Dori kommer imorgon.  

Av Maija - 28 september 2011 13:54

Nu har jag vägt och mätt Tiger. Shit vad stor han är. 18.8kg, 63cm i bröst och 53cm i mankhöjd. Nu har vi busat med Turbo och Tiger är trött. Skönt då jag går 16-19 idag igen så det blir inga fler långisar idag.



 

Av Maija - 27 september 2011 13:12

Igår var det valpkurs. Det gick jättebra och jag fick massor av bra tips på övningar. Det gick åt mycket godis denna gång också, jag tar med mer och mer godis till kursen och det tar ändå slut. Vi tränade gå fint i koppel. Jag har provat att bara mata men Tiger har blivit irriterad över att jag dragit fram en godis hela tiden (han vill ju faktist gå och göra annat när vi är ute), men när klickern var med så ändrade han helt inställning. Och att jag hade kycklinghjärtan i handen hjälpte lite det också   Sen tränade vi passivitet, jag tror att jag belönar lite ofta här = här tar godiset slut. Han behöver få ofta när det händer något men när det bara handlar om att koppla av när inget händer så belönar jag för min egen skull ibland. Jag har svårt att bara sitta och inte göra något så jag matar automatiskt då och då. Sen gjorde vi en gå mot något, klicka och vänd. Jag tror jag kan använda det för att få till trevligare hundmöten (Tiger drar gärna i kopplet). Sen tränade vi på ett "kolla runt i miljön"-kommando. Han kollade på något och klick, sen la jag på "titta". Och trots att vi tränande en sån kort tid och Tiger inte är så van med kommandon användes det med framgång på vår promenad nyss. Verkligen toppen nu när Tiger fortfarande är lättskrämd och väldigt distraherad av dofter. Jag varnade för både cyklister och joggare och han hann ta in att något kom och det gick bra för det mesta!

Igår tänkte jag börja träna på att ha full stimuluskontroll på mitt frikommando. Jag repeterade ett par gånger, sen sa jag fel ord. Jag har aldrig gjort det och hans förväntan på att få ta godiset ur skålen är hög. Men han stod kvar, inte ens liknande ord kunde lura honom   Nu är Tiger redo för tentaplugg med mig i sängen efter vår timmespromenad i skogen. Sen är det tillbaka till skolan för mig 16-19 för lite kalvförlösning.

Av Maija - 24 september 2011 14:36

  Underbart väder!

Idag spårade jag och Maria med hundarna. Vi provade spontanspår med gottis i slutet. Jag gick spåren en bit ifrån området på ett ställe de inte varit på innan (2km bort). Där går det många harar, rådjur och hundar, många spännande dofter som distraherar. Tigers spår var cirka 70m. Tanken var att bara gå spåret och om han spårade var det bra och annars så hittade han hackad rå kyckling (färskfoder) i skogen, win win. Så han fick mycket mindre styrning än tidigare och jag har tänkt att kanske skippa precisionspåren och satsa på bruksspår. Men vi får se. Spåret gick bra, han höll näsan nere och tappade han bort sig så märkte han det, gick tillbaka och hittade spåret. Vid slutet blev det lite galet, helt mitt fel. Jag avslutade mot en buske och tänkte inte alls på att jag måste fortsätta framåt en bit innan jag svängde och gick hem. Så han sneddade i den väldigt spetsiga vinkel som blev när jag gick tillbaka men jag stannade till och han backade och hittade kycklingen   Sen blev det bus med Dori och gissa om de var trötta när vi kom hem! 



   

Av Maija - 23 september 2011 18:14

Idag har vi varit vid brukshundcenter och köpt nya saker    Nytt halsband, ny sele, reflexväst, gristrynen, godisar, lampa, laxolja och färskfoder. Tiger var så lycklig över färskfodret och slickade skålen renare än någonsin!   Sen har vi busat med Dori idag men först lekte vi. Dori är så duktig på att byta leksaker, Tiger har också blivit bättre. Sen hittade vi världens super belöning. Det gick förbi en hund och två personer (väldigt nära) när de var lösa och Tiger kom när jag ropade och fick tugga på gristrynet medan jag höll i det. Det är en av få saker som fungerat sen Tiger försvunnit lite i en doftvärld.  

Av Maija - 22 september 2011 19:37

Idag träffade vi Turbo för första gången på jättelänge. Tiger blev så himla lycklig   Turbo börjar se så vuxen ut och han lyfter på benet! Nu syns det tydligt att Tiger kommer bli mycket större, nästan dubbelt så stor nu. Sen mitt i allt så kom Ninja. Åh så söt hon var idag. Tiger har varit juckig mot Ninja förut men nu var det extra mycket. Han gjorde sitt bästa att se söt ut när hon var arg men han passar ju på nu när han vet att hon inte blir alltför sur    Josefin trodde att Ninja kanske var på väg att löpa snart. Idag hittade jag Tiger dregglandes och tuggandes i en kissfläck så det vore inte så konstigt om han reagerade på löp även fast jag bara tror han håller på som vanligt.


Vi hade förresten ett toppen pass igår. Det var länge sen vi tränande något annat än lek och inkallning. Musmattan har han knappt sett sen han var 14v och det flöt på så bra, precis som handtargetträningen. Vi väggtränade också och när vi kom för nära hörnet tog han en perfekt 90 graders sväng. Tiger tycker det är roligt att backa och att gå framåt går bra det också. Läskiga pojkar som jagar en Jag lovar jag är söt. snääälla låt mig jucka lite  

Av Maija - 21 september 2011 18:30

Nu har jag låst in mitt samvete i en bur och elchockat det (det är ju det där med ekonomi). Vi har anmält oss till en kurs    En jättebra kurs som både jag och Tiger kommer få stort utbyte av. Det är en kurs med Åsa Jacobsson från canis. Det är en helgkurs i avslappning och koncentration som bygger på boken släpp kontrollen lös (control unleashed). jag har själv boken hemma och tycker det verkar toppen för mig och min arbetsnarkoman  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards