Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 17 november 2011

Shaping-frustration

Av Maija - 17 november 2011 01:48

Jag måste fått en ordentlig förkylning för så här sjuk har jag inte känt mig på länge. Jag kan inte sova för jag har feber-ont i kroppen trots två alvedon, så jag passar på att plugga och hundnörda mig nu under natten  


Idag har jag inte haft någon strukturerad träning med Tiger men jag provade igen vad som krävs för att jag ska få till hopp-stå. Jag provade att shejpa och klicka för vikt på bakbenen vilket ledde till att han mest satte sig, sen provade jag att klicka för lite backande. Tiger är inte så bra på att prova sig fram utan att bli super frustrerad. Mitt korta pass indikerade att om jag fortsatte skulle jag få en fin liten beteende kedja som involverade pip, skällande, duttande på min knutna hand och sen ett sitt. Det enda roliga med passet idag var att han faktist la sig ner helt perfekt när inget annat funkade, jag belönar alltid ligg oavsett vad jag menar att träna då vi har så svårt att få fram ligget. Ligget får gärna dominera något då han ska ligg markera i spåret. Det är skönt att det blivit lättare för honom, även om han pep medan han låg ner idag..


Vi shejpar ju en hel del, men oftast är miljön eller jag en indikation på vad vi ska göra. T.ex duschen är på och jag sitter bredvid = han ska gå in i duschen, jag går baklänges = han ska följa efter, eller jag håller ut handflatan = handtarget. Jag tror att vi måste få upp kreativiteten utan att han hinner bli frustrerad för han piper alltid mer och mer när han väl börjat, även om han får klick ofta. Jag ska prova att klicka för precis allt och se om det funkar, det ska ju vara kul att prova sig fram!  


Tiger verkar forfarande väldigt pigg och frisk, och jag är sugen på att träna lite lekutveckling. Klickerklok har ett bra inlägg om lekutveckling med precis de sakerna som jag vill jobba på (http://www.klickerklok.se/lekar-for-lekutveckling/)


- Snabba gripanden från handen

- Viktförskjutning i kampleken

- Byta leksak

- Gripa-vända

- Handtargets


Byta leksak och gripa-vända är saker vi verkligen behöver öva på. Det som är bra med byta övningen är att jag kan köra den hur mycket jag vill då han får leka hur han vill och det förstör inte det roliga. Problemet med Tiger är att han inte gärna slutar leka med en leksak även om jag har en precis likadan att byta med. Jag har försökt att byta från en tråkig till en lite roligare leksak, men det är nästan omöjligt att få igång honom med lek på den tråkiga igen. När jag är piggare ska vi ta tag i det här och leka för fullt  


Tänkte också skriva att jag ska vara med och tävla om årets hundblogg hos www.lillaotto.bloggplatsen.se

Skriva upp er på bloggen om ni också vill vara med  

http://lillaotto.bloggplatsen.se/2011/10/25/6520109-arets-hundblogg-ska-utses-hos-wwwlillaottobloggplatsense/#kommentarer


Så avslutar jag med en söt bild, den påminde mig så mycket om Tiger  

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards