Tiger & Blaze

Alla inlägg under maj 2012

Av Maija - 24 maj 2012 21:50

Det har varit alldeles för varmt idag (jag är nog den enda som känner så). Solen skiner hela dagen på vår lägenhet så den blir som en bastu = inte optimalt för tentaplugg. På eftermiddagen gav jag upp och åkte för att bada!

Stina och jag har nu invigt sommaren, och det var inte alls så farligt kallt i vattnet som man skulle kunna tro. Alla var så nöjda med badandet utom Tiger som inte är så förtjust i vatten. Han följde med ner tills han inte bottnade och åkte längre ut på min mage :) Laban blev så glad när han såg vattnet att han drog ner Stina   


             

Av Maija - 21 maj 2012 21:03

Trots tentaplugg och värme så har Tiger och jag tränat riktigt effektivt i mina pluggpauser. Mitt på dagen gick jag och Stina till fotbollsplanen för att träna lite. Tiger tränar väldigt bra när jag ser till att hålla på strukturerna. Filt = träning. Han behövde inte alls sitta länge på den för att hamna i tränings-mode trots störningar i form av människor som var ute och njöt av sommarvärmen. Vi lekte en hel del, tränade "kör" och provade oss fram med cirkelarbetet.


Jag har ett problem med cirkelarbetet och med frittfölj-träningen. Jag försöker få Tiger att suga sig in till sidan men han håller sig en bit ifrån och försöker inte alls ta sig närmare. Han lunkar lite oengagerat, trots mina försök att få honom att jaga ifatt mig med leksaker. Jag tycker att han är taggad på leksaken innan men uppenbarligen inte tillräckligt. Nu på kvällen när det var svalare (=piggare Tiger) så tog jag fram det hemliga vapnet, pip-ekorren på snöre. Jag lekte igång honom och såg till att inte försöka förrän han var super taggad. Sen gick jag runt på stället och det gick mycket bättre än tidigare   Jag ska välja ut tillfällen när Tiger är helt bonkers, leka igång honom och träna på detta. Då kommer det snart att sitta. Att gå runt på stället istället för att gå ifrån och få honom att jaga ikapp mig verkar fungera mycket bättre för Tiger.


Sen har vi tränat på klossen. Tiger går hela vägen in, men lite hackigt. Det tror jag ordnar sig nu när kriteriet är alltid hela vägen in och inget annat. Men problemet är att han piper. Jag har provat olika konstellationer och nu tror jag att jag har något som funkar. Helt enkelt lek-hela vägen in-lek och hålla mig till detta. Jag har gjort det då och då men jag vill ju helst ha 3-5 godis belöningen emellan leken så vi hinner med fler repetitioner. Men eftersom det inte har fungerat så är jag övertygad om att vi kan göra snabba framsteg (UTAN PIP - vilket är anledningen till att jag inte velat öka på kriteriet på länge).

Nu ska jag fortsätta plugga, men bara en timme till. Imorgon laddar vi för sökträning på kvällen

     

Av Maija - 19 maj 2012 22:22

Jag är så himla glad!

Jag tänkte att mitt nästa inlägg skulle bli ett om ännu mera hormoner och hur jag sliter mig i håret för att komma på hur jag ska få fokus från Tiger. Tidigt i veckan har vi mest tränat inne, lite utgångsposition och att runda föremål. Jag var och tränade med Linnéa som hade sin lilla valp med sig och tänkte fråga om tips när hon såg Tiger in action. Jag trodde han skulle skrika efter valpen men han betedde sig helt exemplariskt. Bättre än någonsin och det har han fortsatt med sen dess !!  


Han arbetade lös vid hennes valp, när den var i bur och när den lekte utanför. Idag kunde han ha fokus på mig och göra lite övningar innan han fick leka med Dori. Dori som har slutat löpa för ett tag sen men som Tiger fortfarande varit övertygad om löper trodde jag skulle vara svårt för honom. Men icke, inte ens en blick fick hon. Senare idag åkte jag med Linnéa till brukshundklubben. Där tränade Tiger också lös nära shelties och liten bc valp. Och vilket fokus! Jag kan inte beskriva hur lycklig jag är. Tiger är så grym!


Jag har lärt mig att burlekar (med tygburen) ska vi lägga ner och investera i en gallerbur/träna med filt istället. Tiger vill nämnligen inte gå in i tygburen för då kan han inte titta på omgivningen. Placeringen av filten måste jag också tänka på. Jag satte nämnligen honom bakom en liten bod för att han skulle få skugga men då försvann suget till filten. Om jag lägger filten där han ser så gick han glatt dit och la sig och sen hade han fokus på mig igen. Jag tycker att det är super att han får titta på allt i pauserna så att han inte har ett behov av att göra det när vi ska träna.


Tack Linnéa för alla tips och inspiration! Jag är så himla taggad på att träna nu igen  

 

     

Tiger ligger och kopplar av          

Tiger tränar på sitt nya "kör" där han ska springa allt vad han kan rakt ut till belöningen 

 

Den nya pip-ekorren på långt snöre är den stora favoriten

 

Råkade smyga in lite slalomträning mitt i leken :P

Den här bilden gör mig så lycklig. Hur underbar är han inte när han är så fokuserad

     

Av Maija - 8 maj 2012 23:11

I lördags var vi på kull-MH i Ockelbo. Det var jättespännande att se alla syskonen. Tiger var större än alla andra, de har en tydligare panna, annat hårlag och är både lägre och kortare i kroppen. Vi kom dit när de sista skotten gått av. Eftersom Tiger varit hormonell och blivit skotträdd var jag väldigt nervös över ljudrädsle-momentet. Som tur var kunde jag släppa precis all oro när vi klev in på banan och vara i min hundtränings-bubbla. Det som gick riktigt bra var att Tiger släppte all rädsla på sekunden och behövde inte så mycket stöd att gå fram till det läskiga som jag trodde. Det som var lite synd men som egentligen inte spelar någon roll var att Tiger var totalt ofokuserat och ohälsosamt uppjagad. Istället för att fokusera på det han skulle så ville han bara vara med publiken. Jag kunde inte göra annat än att le när han gick och stylade för varenda en i publiken    För första gången i sitt liv visade han tendenser till att hoppa undan från mig när jag kom och hämtade honom. Hon som höll i det informerade om att jag bara hade 2 min totalt på att få in hunden och det var vi nog väldigt nära  

 

Emmi

 

Nipsu och Tiger

 

De som inte var syskon. Snusk-Tuben som försökte göra sig fin för gammel-taxen

Oscar

Tindra och Jasper 

     

Opal


Senaste tiden har vi tränat kroppskontroll i form av lyfta på bakbenet som skulle vara färdigt för en blogg-tävling i måndags. Men mitt i alla sökkurser glömde jag bort att träna på det i två veckor och vi är inte riktigt färdiga med det. Jag har tränat en del hålla fast och inkallningar från störningar (grad 1 -3 vilket jag förklarar senare). Idag har jag för första gången på jättelänge provat lekapportering med tennisbollar = Tiger greppar bollen i min ena hand och nosduttar med bollen i munnen i den andra handen. Det gick jättebra. Vi har provat det förut med då ville inte Tiger greppa om jag inte kastade den och då var han så långt borta (ca 3m) att det blev för svårt att hålla den och nosdutta. Tack vare hålla fast träningen som vi gjort med 6 olika föremål har Tiger börjat generalisera beteendet för efter två klick för dutt på bollen förstod Tiger grejen.


Jag har också lyckat göra en ny träningslogg som jag är riktigt nöjd med, satt upp mål för 2012 (väldigt övergripande) och lite graderingslistor på belöningar och störningar. Denna vecka är det fokus på hålla fast, inkallning med störning, cykla kortare sträckor, lek-apportering och lyssna på ljud-CD 5 min varje kväll. Vi har hört fyverkerier ute nu utan att Tiger reagerat.


Med hormonerna har Tiger varit som förbytt tills ungefär igår. Nu verkar han vara sig själv igen, lite väl pipig fortfarande kring andra hundar. Ikväll gick vi därför till klubben och trots tre löptikar så gick träningen bra. Vi gjorde t.o.m nära hundmöten med en löptik utan problem   Det var också tre valpar, varav en border collie valp som såg precis ut som Tiger när han var liten. Valparna blev Tiger helt tokkär i, han är en riktig snuskfarbror. En hel del pip blev det men ändå såå mycket bättre än sist han var där.


Sen har vi busat massor med Laban, och Tiger har börjat bada igen. Det behövde tydligen bara bli lite varmare för att Tiger skulle vilja doppa magen.

         

Datum:

Tid:

Plats:

Tigers humör:

Mitt humör:

Övningar:

Kriterium:

Repetitioner:

Kommentarer:

Förstärkare:

Träningstid:

Belöningsfrekvens:

Lyckandefrekvens:

Utvärdering:


Datum: 4/5 -12

Tid: ca 16:45

Plats: Fotbollsplanen

Tigers humör: Dofttriggad och pipig

Mitt humör: Bra humör. Tålamodig och positiv.

Övningar: Inkallning med störning, sitt och sitt kvar

Kriterium: Väljer mig framför störning, galopp mot mig

Repetitioner: 11111 1111111 111111

Kommentarer: Från korv hos Stina, förbi skålar med korv, förbi Laban och jaktinkallning; vanlig och bakom hus

Förstärkare: Köttkorv, skinka, får-fluff och får-fläta.

Träningstid: 5 min

Belöningsfrekvens: 18/5 = 3.6/min

Lyckandefrekvens: 100%

Utvärdering: Han ville ha störningarna men valde bort dem direkt för att springa till mig. Jag ska prova kastad leksak i luften och ”ointressant” doftfläck som störning. Och använda mig mer av Laban som störning.

Här är vår nya träningslogg-mall och ett exempel :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards