Tiger & Blaze

Alla inlägg under juni 2012

Av Maija - 30 juni 2012 22:06

Kasteringen gick utmärkt, men Tiger har haft mycket svårare med tratten än jag någonsin hade kunnat ana. Han skakade och skrek hela natten och på morgonen gjorde jag ett hemmagjort "tikskydd" som skydd istället. Det gick bra i fem dagar och sen efter en hel del övertid på jobbet och att såret hade börjat kladda lite så slickade Tiger upp såret. Det var bara att sy om honom (jag fick göra det själv  ) och sätta på tratten. Sammanfattningen blir panikångest i två dagar (och ingen sömn för mig) och sen kom han helt över det. Jag kan berätta att jag somnade när jag skulle gå ner för trappen en dag och höll på att stuka foten. Idag så har såret läkt ihop och jag tog bort suturerna = ingen mer tratt. Tiger fick sitt efterlängtade varsågod att döda tratten

     

På träningsidan har vi inte fått så mycket gjort. Jag har jobbat mycket övertid, inte sovit och Tiger har varit stressad över tratten. Nu senaste dagarna har jag slutat i tid och vi har varit ute och spårat och tränat lite kortare stunder på kvällen. Jag har försökt träna hålla fast med blandade resultat. Senaste passen har gått bättre men jag har aldrig tränat en hund som trots stort föremålsintresse inte kan hålla i grejor. Jag har valt ut det föremål han håller stadigast naturligt och vi får till 2-3 sekunder men sen så håller han inte i grejorna utan låter den mest vila i munnen. jag får tänka mer på hur vi ska få till det här. Om jag drar emot lite så håller han ju hårt och det har jag försökt använda mig av tidigare men det har inte utvecklat sig så som jag önskat. Så nu försöker jag shejpa fram det som jag gjort med de hundar jag tränat tidigare. Men vi får se hur det går. Nästa vecka är det ett ordentligt träningsschema som gäller igen och vi ska se till att fortsätta att kedja ihop utgångsställning.

         

Här är Tigers nya regntäcke. Jag tycker att det ser super snyggt ut !    Grizzly zoo hade utförsäljning och jag fick det här för 200kr inkl. frakt. Nästa vecka kommer det fler saker i brevlådan från Jami hundsport och mitt shoppingbehov är tillfredställt för stunden.

Av Maija - 16 juni 2012 18:34

Sådär nu har de första två veckorna på jobbet gått, jag märker att det är mycket nytt för jag är helt slut. Igår trillade jag ner för trappan då jag somnade mitt i ett steg    Det har varit super roligt och lärorikt och jag ser fram emot fler veckor på jobbet. Jag och Tiger har hunnit med massor av träning. Minst 4 pass på vardagarna och ännu fler på helgdagarna. Jag har bestämt mig för att strukturera upp lite bland våra träningsmål och se till att fokusera på en sak i taget. Så jag har fokuserat på utgångsställningen. Jag har filmat varenda litet pass och insett att jag klickar alldeles för ofta för ett lite snett sittande som var nästan helt okej från början men som blivit mer och mer överdrivet snett. Denna vecka har vi då fokuserat på att sitta rak och förra veckan var dedikerad till att få lite bättre flyt i snurren (klossträning helt enkelt). Tiger sitter nu rakt nästan 100% av gångerna helt utan hjälper i form av spärrar eller targets. Men det gjorde han förut också, det gäller att jag klickar helt rätt jämt. Så några till pass sen ska vi kedja ihop det. Det kommer en liten film på allt sen. Men nu får ni nöja er med en film på vår lek. Jag kom på att det var länge sen jag pratade om det här med att komma tillbaka med leksaker. Det här är nivån vi är på nu med mellanroliga leksaker inomhus. Och visst är mina pyjamasbyxor fina :P


Pärmarna ligger framme som en låg spärr om det skulle bli struligt nu på kvällen med att sitta rakt. Sen ska jag städa bort dem imorgon om allt går bra ikväll med träningen.

Sen måste jag ju tjata lite om hormoner igen. Det har ju inte blivit bättre med den saken om jag säger så. Jag har bestämt mig för att kastrera Tiger och i sann veterinäranda är han anmäld till en kastrationsstudie   Min budget tackar för prisreduktionen och det är skönt att kunna göra kastrationen på andra sidan gatan och bara gå hem med honom efter jobbet. Tiger ska kastreras på måndag och sen ska vi på några uppföljande ultraljud. I fredags var vi och ultraljudade funiklar och lymfknutor för att ha något att jämföra med och så fick han dessutom en fin och rakad pung.


Här kommer några bilder från veckorna som varit och vi har varit betydligt med aktiva än bilderna visar. Vi har nämnligen börjat att träna intervaller på cykeln och växlar mellan galopp och snabbt trav i några kilometer och idag har vi varit ute med Turbo och Birgitte i regnet och busat. Snart blir det ett inlägg med bilder prylar då jag snart får min första lön och ska shoppa lite leksaker, regntäckte och annat smått och gott.

     

Här sitter Tiger och jag och tränar burlekar tillsammans. Tiger tyckte det var mysigt att dela bur med mig men han tyckte det var onödigt att kameran skulle komma in och blixtra    

Av Maija - 2 juni 2012 11:48

Nu har jag min andra dag på sommarlovet och på måndag börjar jag jobba    Efter två veckor av tentaplugg i nästan tolv timmar varje dag så ska det bli riktigt skönt att "bara" jobba. Under dessa två veckor har det varit underbart och varmt väder och jag har suttit inne med en dator i knät och pluggat. Så även om jag mest tänkte städa och diska denna lediga helg så är jag lite bitter över att det nu regnar och blåser.


Tiger och jag har tränat på en hel del och han haft riktigt trevligt fokus. Vi var på brukshundklubben i tisdags och då blev det alldeles för svårt. Det var en valp där och valpar är löptikar. Men här på området har han jobbat lös med Laban i närheten och hundar som har dykit upp längs med vägarna runt fältet. Vi har haft fokus på lek och agility grunder. Sen har vi lyckats få till "runda ett föremål" utomhus. Om han står vid min vänstra sida kan han gå runt ett träd. I början klickade jag för några steg förbi trädet och slängde en leksak rakt fram, sen när han gick runt trädet så slängde jag ut en leksak åt sidan och när han gick runt och mot mig belönade jag med leksak vid min vänstra sida. Det gick snabbt att få honom att göra det men efter hand så tappade han lite fart på utåt vägen, eftersom belöningen kom vid mig. Nu har vi bara tränat detta tre-fyra gånger så vi får se om farten kommer när han blir hundra på vad han ska göra, om jag måste belöna lite när som i varvet ett tag eller om jag ska ställa ett krav på fart.


Husse har åkt med Yrja till Småland för att jobba imorse så nu är det bara Tiger och jag hemma. De flesta åker hem över sommaren eller till andra orter där det finns jobb, och om några dagar kommer det vara helt dött här på Ultuna. I sommar så ska Tiger och jag få mycket gjort och jag håller på att slipa på några kortsiktiga mål till hösten. Jag tror det blir fokus på utgångsposition, frittfölj, agility-grunder och kanske lite slalom. Förhoppningsvis hinner vi med ännu mer.


Här kommer lite bilder från tidigare i veckan när det var fint och härligt väder!

                       

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards