Tiger & Blaze

Alla inlägg under juli 2012

Av Maija - 16 juli 2012 11:26

Sen sist jag skrev något så fick jag impulsen att klippa ner Tiger. Och eftersom min sax var borttappad för tillfället så fick jag idén om att raka ner honom. Det blev inte snyggt men Tiger är mycket piggare och kan leka i värmen. Vi har varit vid Morga hage för första gången och jag är helt såld. Riktigt mysigt ställe och när nötkreaturen är vid stranden så finns det flera stränder utanför hagarna som hundarna kan busa vid. Riktigt bra stränder som är långgrunda. Tiger kastar sig ut helt ohämmat och är väldigt nära att börja simma   Vi har varit där med Turbo (som också är lite nerklippt) och en annan gång med Sussi, Magic och Haven. 

             

Jag kan också tillägga att kastrationen har gjort så mycket mer än jag någonsin hade trott och Tiger kan umgås med hundar precis som vanligt igen. Hans kompis Dori som han haft svårast att umgås med har han knappt luktat i rumpan sen han kastrerades. Jag som trodde att kastreringen skulle göra det möjligt för mig att träna bort det här beteendet men det försvann helt. Super skönt. Han kunde också leka med Haven som är en liten valp utan att jucka på honom hela tiden. Det blev lite sånt i slutet på promenaden när Tiger var helt slut och uppe i varv men juckat har han ju alltid gjort när han blir övertrött och det arbetar vi ju på.


Under resten av dagarna så har jag tänkt ännu lite till på sommaren och årets träningsmål. Planen var att dedikera sommaren till grundfärdigheter och lydnad men jag är nästan 100 på att jag kommer ändra det till ännu mera grundträning och kroppskontroll. Jag vill verkligen jobba på Tigers frustrations- och störningskänslighet. Jag har blivit bra på att träna på ett sätt där Tiger inte får bli frustrerad men det funkar bara när det är riktigt enkla beteenden. Så om vi tränar lite trix/kroppskontroll och under dessa pass jobbar med på shaping och att han ska kunna prova sig fram och om han blir frustrerad ska han inte bara ge upp utan kämpa på lite. Vi har faktiskt börjat träna inne på vår toalett för att kunna tillrätta lägga miljön och göra det så lätt som möjligt för Tiger att hitta rätt beteenden.

Så jag lovar att det kommer att komma en del kroppskontrollövnings filmer här på bloggen framöver.

                         

Vi har också satsat mer på vardagslydnad. Vi har tränat en hel del med viltstörning med Tiger i långlina. Och han stannar på harar, det är fortfarande en fördröjning på 2-4 sekunder innan han kommer men han tar inte ett steg mot hararna. Rådjur är svårare men han visar mer och mer självkontroll kring rådjursspår (som är svårare än att se rådjuren springa). Jag kan ropa tillbaka honom när han sticker efter ett spår och han kommer men han är fortfarande uppjagad och distraherad. Men aja framsteg har det iaf blivit. Sen har vi jobbat med att kampa kring distraktioner och Tiger har kampat riktigt bra efter att jag kallat in honom under lek (vilket han också börjar bli bra på), han har kunnat kampa vid hundmöten och kring nya människor.


Just nu passar jag en kleiner münsterländer som heter Viggo och Tiger har kunnat träna riktigt bra kring honom. Trots att Viggo tokskäller när Tiger och jag tränar  Jag utnyttjar även Viggo som störning för att Tiger ska stanna kvar på sin filt. Viggo väcker mig för övrigt nästan en gång i timmen varje natt, jag är på min 6:e arbetsdag och har flera till innan jag blir ledig så nu måste jag ta en liten powernap om jag ska vara pigg nog att jobba ikväll. Godnatt!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards