Tiger & Blaze

Alla inlägg under augusti 2012

Av Maija - 26 augusti 2012 21:57

Nu har jag äntligen semester, fast inte helt på riktigt. På tisdag har jag en stor tenta men sen är jag ledig i några dagar innan skolan drar igång   Nästa år ska jag definitivt se till att ta en ordentligt semester.


Dag ett på semestern firades med lite nattfiske. Super mysigt att göra iordning en stor brasa och bara sitta tillsammans hela natten. Nja inte hela, Tiger blev trött och grinig efter ett och då gick jag hem för att natta honom. Dag två blev en väldigt lugn dag, jag fick nämligen lite glöd i ögat natten innan och vaknade med riktigt ont i ögat. Med lite alvedon och Comfort Shield så blev det bättre.


Sen sist har vi tränat en hel del men inte hållt oss till planen. Jag har tänkt mycket på fotgåendet och försöker komma på lekar som ska öka hans förståelse för vart jag vill att han ska gå och övningar som inte är fot men som kommer gynna fotgående. Vi har påbörjat att gå fot mellan mina ben för att han ska få öva på att vara följsam. Sen har jag klurat på hur Tiger ska lära sig att söka sig till position. Tidigare har jag provat med targetsticka men Tiger verkar ha svårt att förstå att det även gäller när targeten är borta. Så just nu provar jag att låta klossen vara hans target för han förstår definitivt snurren utan klossen så jag hoppas att den är lättare för honom att arbeta bort. Planen är att han först ska lära sig att hitta position bakifrån, sen från sidan och sist framifrån. Jag sätter honom helt enkelt bakom mig, ställer mig bredvid klossen, säger fri och belönar när han kliver in i position.


Sen gör jag en annan lek med klossen där jag ställer ut flera klossar med ett par meters mellanrum. Först får han gå runt klossen in till position ett par gånger och rätt som det är så går jag mellan klossarna och då ska Tiger hålla sig i position. Vi tränar både på vänster och höger sida och jag är inte super kinkig på kriterierna nu i början. Jag försöker tänka på det mer som "reinforcement zone" träning för agilityn för att hålla fokus på attityd och inte perfektion. För om Tiger har ett riktigt bra cirkelarbete så kommer det blir så mycket lättare när vi ska ta tag fotgåendet


Snart sätter en väldigt träningsrik höst igång. Den 5:e september börjar klickerkloks handlingkurs där vi är deltagare, en kompis ska också gå den så vi ska hjälpas åt att filma träningen. Den 15-16:e september är det belöningskurs som gäller och den 18:e september sätter lydnadskursen igång. Sen är jag observatör på say yes to contact success, men den kursen får troligen vänta tills december då lydnads- och handlingkursen avslutas. Så vi kommer ha fullt upp  

       

Av Maija - 12 augusti 2012 20:00

Den nya planen fungerar bra. Jag hinner till och med mer än jag planerat   Jag har också varit duktig på att filma träningen, tänka mer på belöningsplacering och komma ihåg att jag alltid kan tillrättalägga miljön för att göra inlärning enklare. Utöver träningen så har Tiger och jag haft en utflykt i Norra Lunsen och var ute i flera timmar i skogen och plockade svamp. Det var skönt att bara umgås tillsammans och det ska vi göra oftare.        

Här kommer några träningsfilmer från veckan som varit




Av Maija - 6 augusti 2012 22:09

Bittra lilla Maija har varit lite väl negativ och tyckt "att jag borde inte få äga hund" på sistone. Fastän jag vet att sånt tänk är löjligt så har det blivit mycket sånt på sista tiden. Så för typ 4:e gången den här sommaren så reviderar jag hela min träningsplan och gör om allt. Fast jag tycker att det blir bättre och bättre för varje gång så det är väl positivt. Mitt problem är att jag vill fokusera på flera saker men om jag inte planerar väldigt nogrannt så hinner jag inte med någonting och känner mig dum. Sen har mitt loggande blivit alldeles för jobbigt och resultatet är att jag slutat och därför inte gör lika snabba framsteg. Så nytt enkelt loggande, mer film och ny struktur.


Så här är den nya planen (som kanske ändrar sig om några veckor igen   )

Jag delar upp mina träningsmål i kategorierna: kroppskontroll, fundamentals, grundfärdigheter, vardagslydnad och fart

Målen för Augusti är klara och ser ut så här

 

Det har blivit mycket "Say Yes" lingo ser jag nu och Say Yes är också inspirationen till den nya uppdelningen  

IYC = it's your choice

CG = crate games

CGG = collar grabbing game

YOYI = yer out yer in

H = habitate

RZ = reinforcement zone

RR = restrained recalls

D = desire


Och här kommer en video från dagens träning så ni får se vad vi gör om dagarna


 



Bildkvalitén suger och vi är inte ens i bild hela tiden men jag filmar ju mest för att se på dem själv så det får ni stå ut med. Vad man inte ser i videon är att vid alla träningspass så har jag lagt upp det så att Tiger som nu efter kastreringen blivit väldigt matglad blir frestad av matbelöningarna men ändå måste kampa och leka med mig innan vi börjar träna. Han har blivit så duktig på det nu att det knappt märks, han greppar bara om leksakerna lite oftare. Vi har också börjat att inte bara leka före passen utan har specifika uppvärmningslekar som ska få honom optimalt uppjagad för träning. Jag har också olika uppvärmningslekar inför olika övningar. Vi har bara gjort så i två veckor och jag märker en sån enorm skillnad. Vi leker också de här lekarna i lekpauserna och har hållit väldigt hårt på att ha få godisbelöningar som varvas med korta lekpass. Innan flera av de här passen på videon var Tiger antingen nyvaken och seg eller trött och varm efter promenader (där vi tränat balans, snabba sättanden och lekt). Och på en vändning är han uppe i varv och kan jobba igen   Dagens träningshöjdpunk var burlekarna. Inte att han kunde stå emot störningarna, utan för att vi fick till spänd förväntan genom hela passet. Tiger är väldigt bra på kontroll och kan hålla ett sitt väldigt länge och visst reser han sig snabbt och springer till mig när jag ropar men han sitter inte spänt och väntar på frisignalen och det vill jag få till.


Tiger har också varit duktig och haft flera lösa hundmöten (helt utan lina), gått nära och bakom hundar lös och har blivit så duktig på frivilligt sitt kvar att jag kan lämna honom nedanför långa backar i skogen, gå utom synhåll och ropa upp honom !   + poäng till oss båda för all suverän träning  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards