Tiger & Blaze

Alla inlägg under september 2012

Av Maija - 22 september 2012 18:37

Jag har haft fullt upp med både hundträning och skola nu sista veckorna och jag har hunnit med en hel del  


Handlingkursen har börjat och gissa om det går dåligt   Om jag säger så här: med tanke på min totala brist av kroppskontroll så går vi nog väldigt fort framåt men jag behöver torrträna väldigt mycket om det ska bli effektiv träning av det hela. Jag springer in i hinder och kastar helt galet   Tiger som från början bara apstirrade på mig har nu lärt sig att ha fokus framåt, söka sig till ett hopphinder och ta raksträckor på flera hinder. Men jag har bara tränat på att släppa honom ganska rakt på och ska nu börjar skicka honom från lite fler vinklar så han får ta mer ansvar för att hitta rätt. Jag måste även se till att min linje blir rak för jag hamnar liksom på hinderstödet för att både jag och Tiger startar framför hindret. Det har inte heller blivit så mycket träning som jag velat (totalt fem pass) då vi har behövt åka till klubben för att träna, men nu har jag köpt tre träningshinder från granngården så vi hinner med lite fler pass i veckan. Nu är lektion två uppe och det är dags att öva på svängar och sånt och det ska vi ta tag i så snart det slutar regna.


Förra helgen var vi på belöningkurs för Carro (hundID) och det var riktigt roligt. Vi provade en massa olika sätt att ge godis och att leka för att se om det var något särskilt som hunden triggades av eller tyckte var jobbigt. T.ex så älskar Tiger när jag är lite hårdhänt och brottas, samtidigt som jag pratar med mörk röst, men tyckte det var lite jobbigt att äta godis precis vid mitt ansikte. Sen pratade vi om olika sätt att belöningsplacera och hur man belönar kan påverka ett beteende på olika sätt och så provade vi det på nosduttar. T.ex ska man belöna frysa i handen så hjälper det om man under belöningsfasen belönar länge i handen. Riktigt intressant och rolig kurs! Vi provade även belöningar på plattformar och jag har nu hunnit tänka en hel del på plattformsträning och det är något som vi ska använda oss mer av när vi tränar.


Lydnadskursen har också dragit igång (även denna med Carro) och i tisdags så lekte vi roliga "start-lekar". Att man leker med godis eller leksaker som man sedan gömmer och låter hunden tigga tillbaka leksaken och det är en lek man kan utveckla i oändlighet. Jag har provat det förut för att få Tiger att söka sig mot vänstersidan men när jag gått bort från honom "tävlingsmässigt" så har han smällt ner med baken och trott att vi tränar stadga men i tisdags gjorde han inte så en enda gång. Så det ska vi göra oftare. Sen träffades vi i träningsgruppen i torsdags för att träna lite lydnad men det fick bli väldigt kort för jag skulle iväg och plugga på kvällen.


Idag har vi varit ute i tre timmar i regnet (ställde in alla planer med spårning och agility) och trots att vi kom hem vid två ligger Tiger fortfarande bredvid mig och sover. Upp och ner för långa backar, i skogen, i vatten och gud vet vad med kompisen Laban. Tiger får dessutom gå helt lös från dörren nu någon gång om dagen och klarar hundmöten med alla möjliga slags hundar, trafik och viltstörningar. Det gör honom extra trött då han måste koncentrera sig på att vara "lydig" hela promenaden.



Här kommer en sammanfattadfilm från agilityträningen (alla pass finns på min youtube kanal om man är sådär extra intresserad)


 

Av Maija - 4 september 2012 20:03

Nu är skolan igång igen och jag har börjat terminen med hästmedicin och -kirurgi. Häst är nog det djur jag är minst intresserad av. Men all kliniskträning är gynnsam för varandra, jag övar mina händer på att känna små strukturer och förändringar och för mig som älskar hältutredning på hund kommer de halta hästarna bli intressanta om jag ser det som ett sätt att träna ögat.


Tiger och jag har hittat på en hel del sen sist. Vi har backtränat någon gång i en längre backe än tidigare och Tiger blir riktigt trött. Innan skolan började passade vi på att ta lite längre utflykter och var bland annat vid Morga/Sandviken med Laban. Laban är bara van att leka med Tiger vid dammen här vid området. Där vill inte Tiger gå ner och Laban vinner alltid pinnarna/leksakerna i vattnet. Men vid Morga badar Tiger rejält och han hann först nästan varenda gång   Först blev Laban paff men sen tyckte han bara det var kul att Tiger också ville leka i vattnet.

       

På träningssidan har vi mest tränat balanslekar. Balans utomhus på stockar och stenar, balans på pilatesbollar och balanskuddar. Jag tänker att vi tar det lite lugnt inför kursstart som är imorgon!   

Men vi har även tränat på mer "seriösa" saker. Mycket klossträning i olika variationer och fartövningar/startträning för agilityn. Igår var vi och tränade med Linnea och det är så skönt att ha lite feedback på träningen, hon är en sån supertränare och kommer alltid med små revolutionerande idéer. Med klossträningen tränar vi mer "stadga" och från och med nu ska det bara tränas när någon annan tittar och kan säga NU är han i rätt position. Och när han är där så ska jag bara mata, mata, mata = ett bra ställe att stå på. Och förstås försöka vänta lite längre mellan godisarna allt eftersom.


Med vår focus forward har det gått sisådär. När han ska sitta och hålla position blir han osäker och bryter innan han hinner fokusera framåt. Och han tappar så mycket i intensitet. Så nu ska vi träna detta genom att jag håller i halsbandet och släpper när han tittar framåt. Sen för att få lite jävlaranamma nu drar jag allt vad jag kan så ska det nu vara en person som stojar med godis eller lekbelöning.


Kastrations Tiger är sjukt matfixerad nu och jag har märkt att när det är lite varmt ute (och hans motivation för att leka blir lite mindre) så försöker han välja godisbelöning och är oengagerad vid lek. Men jag tror jag har kommit på ett knep som ska fungera. Först lite fartlekar med godis och sen lek och sist träning med godiset och så allt om igen.



Juste! Jag och Tiger är med i Sussis bloggtävling! 4 tassar i matskålen   


             

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards