Tiger & Blaze

Alla inlägg under november 2012

Av Maija - 26 november 2012 23:11

Vad kommer hända 2013? Tiger och jag ska definitivt ut och tävla, både i agility och lydnad. Det finns flera stora områden där vi ska komma igång med träningen, t.ex vallning och uppletande. Söket bestämde jag mig tidigare i år att lägga på is tills vi har bil, så 2013 ska Tiger och jag satsa på spårandet! Vi ska gå spårkurs för att få inspirtion. Vi ska prova på nya hundsporter: rallylydnad och barmarksdrag (fast bara på skoj). Sen ska vi prova att åka på hundsim och se om Tiger kan lära sig att tycka att det är roligt   


Något jag tänkt väldigt mycket på för 2013 är en till hund. Jag kommer att under hösten vara hemma och skriva mitt examensarbete och har insett att det är en bra tid att skaffa valp. Jag går ut i januari 2014 och kommer därefter vara sysselsatt med jobb och 5 veckors semester för att vara med en valp är inte optimalt, speciellt när man är "ny-veterinär". Jag vet hur skönt det har varit att kunna vara hemma ännu mer när man skaffat valp och ett halvår skulle ge mycket. Samtidigt som det måste finnas tid, ork och pengar för en ny hund. Jag och Tiger har ju mycket vi vill hitta på tillsammans. Råd har jag väl, är många här som studerar som har tre-fyra hundar, men vad händer om båda blir sjuka samtidigt? Jag går ut i januari 2014 och jag tror jag kan få jobb då för jag är inte så kinkig på vart det jobbet finns och vart jag måste flytta, men vad händer om jag blir arbetslös? Jag har dessutom haft två valpar på raken nu och kan känna att gå upp på natten för att gå ut och kissa, inte kunna gå långisar eller kunna åka hemifrån utan hund är lite jobbigt. Jag har tänkt att ta en omplacering inte vore så dumt... Den är ju färdig att börja tränas och motioneras. Ras har jag nog nästan bestämt mig om iaf (om det blir en valp), en border collie. En till hund vet jag att jag vill ha och inom en snar framtid men frågan är hur snart.



Det är lätt att glömma bort allt det där jobbiga med valpar när man tittar på gamla bilder, och det är inte lätt att låta hjärnan styra när man hela kroppen blir varm av att tänka på en liten valpis-mage

   


Av Maija - 25 november 2012 23:32

Nu kommer en video från tidigare på året. Jag har spenderat hela dagen med att tänka på träningsmål för 2013 och ett av de målen är att komma igång  med vallningen   


Av Maija - 19 november 2012 17:57

Nu i dagarna har Tiger varit fullkomligt grön av avund    Husse har varit bortrest och Yrja har fått följa med på både promenader och träningar. Han har varit så himla surig, han har t.ex sprungit bort från mig i flera situationer och inte ens velat titta på mig. Knäpp hund. Nu är ordningen återställd och Tiger njuter över att vara mattes ögonsten igen  


   


Vi har också passat finaste Ronja en kväll. Det blev livat men roligt

     

Vi har mest tränat lydnad sen sist, blir väldigt lite agility när vädret inte är optimalt. Vi har haft fokus på framåtsändande. Vi har laddat i halsbandet ut till godisskål, leksak och target. Sen har vi börjat träna runda ett föremål och fått till ett fint spring rakt ut mot ingenstans. Den lilla agilityn vi tränat har vi utvecklats lite med. Tiger kan nu ta mjuka och tajta svängar fast har mycket svårare på högersidan (som alltid). Jag försöker verkligen anstränga mig för att träna med honom på höger men det blir ändå mer vänster.


Det vi kämpat på mest med är att Tiger bestämt sig för att inte leka på promenader, för han vill ha godis. Jag har slutat att helt ha med godis på promenaderna, se till att leka mer på promenaderna (varit dålig på det), leka för godis, leka med omväntlockande, leka för att få gå ut, leka för att få springa till andra hundar osv. Han blir riktigt intensiv när han får kampa för godis i skål, mer intensiv än han någonsin varit. Tiger blir riktigt arg på mig, han morrar, skäller och ruskar leksaken.

                               

Igår var på på hundhjälpen och tränade. Det var första gången vi var där och de hade fina upplysta planer och en inomhus yta att träna på. Och det bästa är att bussen går dit direkt hemifrån mig    Ska se om vi inte vill vara några stycken som hyr den en kväll i veckan eller liknande nu när det är kallt ute. Vi tränade lite diverse saker och fokus låg på hålla fast. Det som Tiger fortfarande inte alls kan, för det blir bara tokigt och så ger jag upp. Men nu har vi fått till det. Jag håller emot vilket jag gjort tidigare men bara fått kampande eller massa släpp. Jag har hållt emot för hårt och nu när jag bara håller lite så sitter han fint med ett ordentligt grepp om sin lilla pinne. Och det bästa med våra träningar nu är att Tiger förstått att han inte blir lämnad förevigt i buren utan sover gott när han är där inne. Ett litet pip när han såg mig gå sist men sen inget mer. Jag har varit duktig på att ta med buren på träning och är glad för att han kopplar av.

 


För att ytterligare motivera oss att träna hålla fast så ska vi ställa upp i "Dagens trick 9" Öppna ett skåp - hämta en flaska och ge till mig - stäng skåpet. Det ska bli roligt. Jag trodde först att det skulle bli svårast med hämta flaska men nu tror jag det blir att öppna skåpet. Tiger blev nämnligen rädd när skåpet öppnades när han drog i fleecesnöret vi gjort. Lilla fjant-Tiger   

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards