Tiger & Blaze

Alla inlägg under december 2012

Av Maija - 30 december 2012 21:44

Nu är det snart ett nytt år. Jag har många mål uppradade där det stora är att vi ska komma ut och tävla. Jag har hittat en lydnadstävling på hemmaplan i maj som vi ska anmäla oss till. Skulle vi inte känna oss redo så går vi i.a.f in och gör en fin ingång innan vi går ut och belönar   


Jag har delat upp de här målen i små projekt. Nu under jullovet så har vi satsat på bland annat spårmarkering. Jag har lärt Tiger att plocka upp och lämna små spårpinnar och gjort pinnspår ute. Vi har inte tränat så mycket men jag tror det kommer bli svårt för honom när det blir längre avstånd mellan pinnarna och han är inne i sitt spårande. Vi får inte glömma bort dagens trick 10 där vi är med och tävlar. Tricket är att hunden ska marschera med höga framben och det har verkligen gått över förväntan med inlärningen. Tiger lärde sig på bara två pass att lyfta på benen när han stod mellan benen med lite hjälp av handtarget och med ett pass till kunde vi helt ta bort handtargeten.

Under julledigheten tränade vi hemma hos mamma och fick riktigt fint flyt och förståelse för kommandona. När vi skulle börja lära honom att göra detta på sidan så förstod han inte alls "ett" och "två" och vi la på handtargeting igen och jobbade bort det fort. Tiger har svårare med att lyfta höger framben. Det är också det ben där han är mindre musklad och har en tjock ledkapsel. Så ett riktigt toppen trick för att bygga frambensmuskulatur och kontroll. Vi ska definitivt fortsätta med det här tricket även när tävlingen är slut för att fortsätta bygga musklerna.


Jag har skaffat ett träningskort till ett ridhus i Bälinge där vi kan börja träna agility igen. Det kommer bli handling och i slutet på januari ska vi börja med kontaktfälten! Linnéa har övertalat mig att vi kan köra både 2 av 2 på och running samtidigt   Mot sommaren till blir det slalom. Jag har också planer på en kurs i hoppteknik.


Våren ska gå i apporteringenstecken, vi ska satsa på uppletande, städa undan leksakerna, "klassisk" apportering mm.

Spårandet och markering ska vi sätta igång med så fort det blir barmark och har planen att åka på spårkurs för att få lite mer inspiration. Lydnadsmässigt har vi en fin kriterietrappa som slutar med tävling i maj (lite väl omfattande för att få med på bloggen). Jag kommer också att gå på privatlektion för bästaste Carro i mars och maj   


Och inför nyår känns det så himla bra. Tiger och jag har nämligen både sett och hört en hel del fyverkerier senaste dagarna och han har inte ens vänt på ett öra !! Jag är så lättad. Skjutbanan och skott går också bra nu. Så nu är han bara rädd för startpistoler.. eller vi har ju inte provat sen han blev skrämd, har vi tur så reagerar han inte alls lika starkt nästa gång där vi dessutom ska stå långt bort  


     


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards