Tiger & Blaze

Alla inlägg under februari 2013

Av Maija - 24 februari 2013 16:15

Denna vecka har vi tränat utomhus två gånger!

Det är inte bäcksvart ute när jag kommer hem och jag kan ta av mig vantarna under träningen utan att frysa ihjäl   Det betyder både mer lydnad och agility. Jag kan prioritera agility när jag är i ridhuset och har tillgång till hinder och jag kan träna lydnad som kräver mer utrymme utomhus. Vi har också börjat träna rally nu. För att kunna hålla flera bollar i luften och ändå komma framåt med träningen så ska jag prova att ha "tema-dagar". 3 för agility, 3 för lydnad och en för rally. Sen kör vi kroppskontroll, grunder och tricks som uppvärmningsövningar. Det är inte helt slaget i sten t.ex så är cirkelarbete en jättebra uppvärmning för fotgående.


Jag har anmält oss till rally nybörjarklass 28:e april (OMG OMG OMG) !

I fredags så gick vi vår första rally-bana. Jag baklängeskedjade och såg hur många skyltar vi kunde bygga på utan att få frustration. Det gick ungefär som väntat. Tiger har lärt sig att gå runt bakom mig och in i fot (höger ingångar), är följsam nog att gå alla riktningar, slalom etc. Nu måste han bara lära sig ligg och stå på kommando så tror jag att han kan alla skyltar. Vi ska också bara "wing-it" och prova att gå lite lätta banor utöver "momentträningen".

I lördags så gick vi på ett tur i håga dalen med en massa andra hundar, bilder finns på Camillas blogg. Det var så länge sen vi var ute med så många andra (nya) hundar och Tiger tyckte det var riktigt mysig att springa i snön och busa. Jag får inte glömma bort att ha sånna här dagar också, så det inte bara blir en massa träning.


Och idag hade vi vårt första riktiga lydnadspass utomhus för året. Var riktigt härligt och på slutet tittade till och med solen fram en stund. Vi tränade frittfölj och läggande under gång. Det gick bra tyckte jag, det var första försöket. Jag provade lite olika sätt att värma upp inför och starta fria följet, lärde mig en hel del. Läggande under gång gick bra, bättre andra omgången (som inte kom med på film) då han var inne på att han skulle ligga. Han lägger sig absolut inte så snabbt som han kan lägga sig, men han lägger sig iaf. Och med tanke på hur kinkig Tiger är med väta så är jag bara glad att han la sig trots att underlaget var blött, kallt och hårt.

Agilityn får vänta tills på onsdag då vi ska åka till ridhuset igen. Där är det fokus på självständighet, rusa rusa rusa, tunnlar och kommando på svängar.

 


Av Maija - 4 februari 2013 18:22

I lördags var jag och Tiger på kurs i hoppteknik. Vi gjorde massor med bra övningar och har fått tips på vad jag ska titta på när han hoppar. Tiger är rätt så skuttig när han hoppar och jag har hört på flera håll att han "aussie-hoppar" :P Men jag tycker att det blev bättre när vi gjort övningarna, så definitivt något jag ska lägga in i vecko-träningen   

Här kommer en film och jag ber om ursäkt i förväg för min bristande agility-terminologi


Dagarna innan så bestämde jag mig för att jag vill prova på att göra framförbyten. De blev inte så eleganta men jag tror iaf att vi gjorde framförbyten om jag säger så. Jag ska gå tillbaka och kolla på övningen vi fick på handlingkursen jag gick för klickerklok och så ska det nog gå vägen. Jag introducerade även tunnlar och provade på balansen (bara att få självförtroende att springa på den) för första gången och det gick plättlätt. Det är roligt att göra något nytt, känns som att jag måste gå vidare nu för att hitta lite inspiration att fortsätta med agilityn.


   

Sen har vi lämnat in bidraget till "Städa-tricket" som vi fick till en eller två dagar efter förra inlägget.
Han lämnar tre saker i lådan och inga pip alls :)

Den här veckan ska vi ta tag i eller rättare sagt börja om med fotgåendet. Efter vårt marscheratrick så kan Tiger inte gå fot utan han är övertygad om att det är marschera som gäller vid sidan. Men efter några pass med sitt plattformen så kan han sätta sig fot och ta några steg. Nu ska vi träna det utomhus så vi kan öka på sträckan. Jag har även blivit inspirerad att ta tag i apporteringsträningen, Åsa skrev ett sånt bra inlägg om alla tips hon fått när hon tränat apportering. Nu finns det både ett inlägg om gripande och ett om hålla fast!


Igår tog vi en "vilo-dag" och var ute och gick i 3.5h i skogarna/på fälten kring brukshundklubben

       

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards