Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 24 februari 2013

Snart är det vår :)

Av Maija - 24 februari 2013 16:15

Denna vecka har vi tränat utomhus två gånger!

Det är inte bäcksvart ute när jag kommer hem och jag kan ta av mig vantarna under träningen utan att frysa ihjäl   Det betyder både mer lydnad och agility. Jag kan prioritera agility när jag är i ridhuset och har tillgång till hinder och jag kan träna lydnad som kräver mer utrymme utomhus. Vi har också börjat träna rally nu. För att kunna hålla flera bollar i luften och ändå komma framåt med träningen så ska jag prova att ha "tema-dagar". 3 för agility, 3 för lydnad och en för rally. Sen kör vi kroppskontroll, grunder och tricks som uppvärmningsövningar. Det är inte helt slaget i sten t.ex så är cirkelarbete en jättebra uppvärmning för fotgående.


Jag har anmält oss till rally nybörjarklass 28:e april (OMG OMG OMG) !

I fredags så gick vi vår första rally-bana. Jag baklängeskedjade och såg hur många skyltar vi kunde bygga på utan att få frustration. Det gick ungefär som väntat. Tiger har lärt sig att gå runt bakom mig och in i fot (höger ingångar), är följsam nog att gå alla riktningar, slalom etc. Nu måste han bara lära sig ligg och stå på kommando så tror jag att han kan alla skyltar. Vi ska också bara "wing-it" och prova att gå lite lätta banor utöver "momentträningen".

I lördags så gick vi på ett tur i håga dalen med en massa andra hundar, bilder finns på Camillas blogg. Det var så länge sen vi var ute med så många andra (nya) hundar och Tiger tyckte det var riktigt mysig att springa i snön och busa. Jag får inte glömma bort att ha sånna här dagar också, så det inte bara blir en massa träning.


Och idag hade vi vårt första riktiga lydnadspass utomhus för året. Var riktigt härligt och på slutet tittade till och med solen fram en stund. Vi tränade frittfölj och läggande under gång. Det gick bra tyckte jag, det var första försöket. Jag provade lite olika sätt att värma upp inför och starta fria följet, lärde mig en hel del. Läggande under gång gick bra, bättre andra omgången (som inte kom med på film) då han var inne på att han skulle ligga. Han lägger sig absolut inte så snabbt som han kan lägga sig, men han lägger sig iaf. Och med tanke på hur kinkig Tiger är med väta så är jag bara glad att han la sig trots att underlaget var blött, kallt och hårt.

Agilityn får vänta tills på onsdag då vi ska åka till ridhuset igen. Där är det fokus på självständighet, rusa rusa rusa, tunnlar och kommando på svängar.

 


 
 
Annika med flock

Annika med flock

7 mars 2013 00:00

Spännande med en RL tävling :-). Vilken fin kontakt han har under ff. Roligt med allt du planerar och tränar för. Kram

http://www.hundinfo.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards