Tiger & Blaze

Alla inlägg under maj 2013

Av Maija - 25 maj 2013 14:22

Jag kan börja med att berätta att det var goda nyheter på besöket igår Vi vet fortfarande inte vad som är fel på honom men som det ser ut nu har han inte instabila bogleder och inga förändringar på röntgen. Smärtan i bogen tror veterinären är sekundärt till något annat. Han hade ont i alla sina tår och i båda knäna igår utöver bogmuskulaturen och carpus. Tiger är alltid så duktig och snäll hos veterinären, en riktig stjärna!

Underligt med den generella smärtan, speciellt då kan stått på rimadyl så länge. Nu ska vi gå vidare med blodprover för att utreda vidare. Det kan vara något immunologiskt, det kan vara borrelia/anaplasma eller något helt annat. Det är iaf bättre för Tiger att ha polyartrit (inflammation i flera leder) än att ha trasiga bogleder, så jag känner mig lättad men lite fundersam över vad det kan vara. Planen nu är att fortsätta med vilan och rimadylen och i början på nästa vecka ska jag gå ner och ta blodprover på honom. (Till mina veterinärvänner kan jag säga att vi som första steg kollar: hematologi, CK, ASAT, CRP, ANA, elektrolyter, serologi Borrelia/anaplasma, albumin och lever/njurvärden.)


Tiger är så söt efter att han varit sederad och jag kunde inte låta bli att ta några foton när han låg och sov efteråt. Han blir så himla envis när han varit sederad och skulle promt hem till Stina och lägga sig i fotöljen direkt efter besöket

       

Av Maija - 23 maj 2013 11:53

Nu har det inte blivit ett inlägg på länge. Jag fick nämligen jätteont i några muskler kring min skuldra och har varit sängliggandes i åtminstone två veckor. Nu jag har inte tagit smärtlindring på två dagar och ryggen känns riktigt bra. Det som gjort riktigt ont är just att skriva på tangentbordet, så skolarbetena har fått prioriterats framför bloggandet. Lite komiskt är det att jag får ont i ungefär samma muskelgrupper som Tiger. Jag tror att jag gått stelt och hållt upp kopplet nu när vi skrittar hela tiden och att jag överansträngt mina muskler.

"En tablett till matte och en tablett till Tiger" har det låtit här hemma.


Det har (tyvärr) inte hänt så mycket sen sist. Vi var på besök hos sjukgymnasten den 3/5 och hon höll med om att han fortfarande var spänd och att vi borde sätta in antiinflammatoriskt. En tråkig nyhet var att hon kände bogledsinstabilitet på Tiger. Jag är inte hundra på vad det innebär och vår veterinär har varit borta på vidareutbildning och inte haft tid att prata med mig. Jag hittar inga studier som har jämfört olika behandlingar och det verkar vara ett område med väldigt lite "evidens", alltså vetenskapliga belägg, för vilken behandling som är "bäst". Det gör mig nervös. Sjukgymnasten sa att det betyder aldrig någonsin agility eller vallningar vilket gör mig ledsen.


Däremot verkar det som att hundar med bogledsinstabilitet med rätt träning och behandling brukar kunna leva ett normalt hundliv. Mina mål för Tiger är att han ska kunna få röra sig lös i skog och mark och kunna leka med en inte alltför fysisk hund kanske varannan vecka. Han är ingen hund som kommer trivas som soffpotatis och det ska han slippa. Helst vill jag kunna träna tävlingslydnad men den innehåller en hel del tvära stopp och starter så vi får se. Brukset blir att kasta åt sidan, i alla fall rapport och sök som jag tycker är roligast.


Min inspiration till träning nu är noll, men mina vänner har peppat mig på specialsök. Tiger kanske kan hitta cancer på andra hundar, spåra borttappade hundar, hitta knark eller något liknande. Specialsök verkar väldigt roligt men det är lite svårt att ta sig till ett labb såsom vi har det nu, men till framtiden. Freestyle kan alltid anpassas så där får vi göra karriär istället ;) Och spår är inte allt för hemskt. Tiger kan nu gå mer riktiga spår på 100-130m med fem pinnar gömda och liggtid runt 30min. Han har också gått spår som en annan person lagt och det tyckte han var väldigt intressant, han var nogrannare än vanligt.


Eftersom vi skött vilan så himla bra så har vi inte behövt ta det lugnare nu efter besöket hos sjukgymnasten. Det blir en kompromiss mellan att vila musklerna, stretcha ut dem med skrittandet och att han inte ska tappa muskelmassa. Det är framförallt muskler som ger stabilitet till bogleden så det är oerhört viktigt att han inte tappar mer muskler än nödvändigt. Men det innebär också att man kan träna dessa muskler för att få ökad stabilitet.


Tyvärr har Tiger inte svarat helt på den antiinflammatoriska behandlingen och är fortfarande spänd. Vi har även fått stabiliserande övningar som vi gör fyra till fem gånger om dagen + att vi fått klartecken att vi får träna lite backande. Därför är vi med i Sussis bloggtävling Vi får bara träna korta pass och inte för många gånger, men han gör framsteg och jag hoppas vi hinner bli färdiga till deadlinen. Under vilan har Tiger fått sommarfrisyr och har lärt sig hålla i metall apporten. Nu när sommaren är här så har Tiger kunnat ligga ute på altanen och spanat hela dagarna, det har gjort stor skillnad. Det blir mer aktivering än att ligga inne. Vi har också haft premiärgrillning, duktiga Tiger fick hålla fast sin korv innan han fick varsågod och jag var så stolt över att han kunde det.


           


Imorgon ska vi äntligen till ortopeden för vidare diagnostik och ska besluta om eventuell operation. Håll tummarna för att vi slipper operation och att det inte är några förändringar på röntgen!


Av Maija - 1 maj 2013 16:40

Nu kommer en videobomb :)


Jag har haft en lugn valborg, var ute kvällen innan och spenderade själva valborg hemma med vänner. Det var skönt att slippa regnet och när vi var ute på promenad började det helt plötsligt att hagla, Tiger var inte nöjd.

 


Idag har vi bara varit utomhus och njutit i solen. Jag fick till och med sätta på mig solkräm! *snart sommar*

Dagen innan valborg eller "kvalborg" försökte jag filma vårt spårande. Jag måste fortfarande koncentrera mig ordentligt på vad han gör för att bromsa när han vill springa åt fel håll så själva filmningen är inte prioriterad (varning för åksjuka). Han springer alltid förbi pinnarna med ett steg innan hans hjärna registrerar vad han hittat. Spåren brukar vara ungefär dubbelt eller lite mer än dubbelt så långt som detta (som bara hade tre pinnar på korta avstånd) och det är en av hans snabbare spår. Just nu lägger jag spåren framför honom och låter honom gå de på en gång vilket alstrar lite hastighet men nu börjar han bli så duktig med pinnarna att jag säkert kan gå ut i förväg och låta de ligga en stund innan vi går dit. Det är så bra med spåren för han blir mycket mer balanserad när han fått gå dem och kan skritta lugnt och fint efteråt   

Idag provade jag att låta Tiger hitta tändstickor. Tiger har aldrig sett en tändsticka förut och jag var bara imponerad över att han förstod att han skulle apportera dem. Först la jag bara ut ett par stycken framför honom, han blev lite brydd över att det inte var ett spår att följa men hittade tändstickorna och apporterade dem. De var lite krångliga att plocka upp, de fastnade i munnen när han skulle ge dem till mig och de blåste bort från min hand 

Jag provade också en gång på asfalt i ett spår och det gick bättre. Vet däremot inte om apportering var optimalt med tändstickorna, kanske frystarget, ligg- eller sittmarkering vore bättre. (Samma varning gäller för tändsticke-filmen, träningen prioriteras nu men när han blir säkrare kan jag filma bättre!)

Klickerklok länkade en sån trevlig video med övningar för konvalescenta hundar (på deras facebooksida) som jag måste dela med mig av :)


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards