Tiger & Blaze

Alla inlägg under juni 2013

Av Maija - 29 juni 2013 11:11

Efter att ha tittat på ninisar, gått promenader där vi mött mycket vilt och firat midsommar i Stockholm var Tiger mycket spänd i sina muskler. Jag gör mitt bästa för att hålla honom stilla men det verkar som att det räcker gott och väl att han blir uppjagad för att han ska bli spänd. Midsommar var väldigt trevligt och Tiger älskar när det är så många personer "som bara är där för att träffa honom". Sen vi kom hem så har han blivit mindre spänd. Igår var han faktiskt bara spänd på vänstersidan. Han har också fått sin sista spruta med Cartrophen. Så vi får se hur vi ska gå vidare med det.


Sen har Tiger följt med på jobbet nästan varje dag nu och det går jättebra! Han tycker fortfarande att det är läskigt att gå till buren när det är hundar som skäller och morrar på honom men han ligger där lugnt och tyst. Han får frukost när vi kommer dit och lite godisar efter lunchrastningen. Det är jätteskönt att ha honom där för då kan vi vara utomhus mycket längre stund och skritta ordentligt. Istället för att det ska bli 15 minuters promenader så hinner vi ibland med 30 minuter. I sakta skritt förstås ;)

 

En jätterolig sak som hänt är att det helt släppt för Tiger med hårda spår. I förrgår så la jag först ut ett långt grässpår med lite diverse saker som han aldrig stött på i spår förut och den hade både vilt- och hundstörningar. Gick galant. Sen la jag först ett 20m långt spår på grus och sen ett 75m, bara med spårpinnar i. Han spårade fantastiskt bra och apporterade fin fint    Nu har vi ännu mer att jobba med.


Tiger ska också få en ny sele. Jag ska skicka tillbaka den han har nu från mr-koppel för den glider ur spännena och jag måste hela tiden spänna om den. Hon som har mr-koppel har varit otroligt hjälpsam och jag tror säkert att jag kunde ha fått en ny därifrån som inte har det problemet. Men det tog lite tid innan det uppenbarade sig och Tiger lär sig att associera sin sele med skrittande och jag vill inte behöva börja om fler gånger än nödvändigt med den inlärningen. Den nya vi ska prova är en väldigt grön och fin sele från Amoken.


Idag har jag försökt mig på att filma "Dagens trick 15" och jag hoppas att vi blir godkända !

Av Maija - 17 juni 2013 20:39

Idag har varit en riktigt hektisk dag på jobbet så vi har tagit det väldigt lugnt. Tiger tycker att jag blivit så tråkig och lägger sig allt mer när vi är ute för att slippa gå in. Men en liten stund blev det roligt. En kompis passar ett par kaniner och vi följde med för att öva lite självkontroll. Kaninerna är vana vid hundar, Tiger är tyst och vi höll oss en bit bort så ingen behöver oroa sig för kaninernas väl och ve. Det började bra, Tiger gick lugnt och nosade på en kanin som mötte upp honom vid gallret, men när den hoppade bort så blev Tiger uppjagad och vi gick ett par meter bort och han fick göra allt fler saker för att få "titta" på kaninerna :) han blev bättre och bättre på att lyssna och han var uppjagad så det blev bra träning. Men ändå inte katastrofalt uppjagad, så jag tror nog att jag kan skaffa egna i framtiden   

       

Måste vi gå in ?

 


Av Maija - 15 juni 2013 22:28

Nu har rehaben hållit på ett bra tag och jag vill gärna fortsätta att träna Tiger att inte jaga rådjur och harar. Ett stort problem är att den bästa belöningarna har varit miljöbelöningar som inneburit 1) springa efter djuren i koppel 2) få lov att spåra djuren i koppel. Båda är väldigt intensiva. Så jag har klurat på en ny miljöbelöning som jag varit osäker på om den skulle fungera, nämligen att han får lov att smyga på djuren. Och nu på kvällen fick jag ett ypperligt tillfälle att prova just det.


Läget var perfekt, tre djur ute på ett fält (en flock bestående av två rävar och en rådjursbock), på relativt långt avstånd som höll sig stilla eller rörde sig lugnt bort när han la tryck på dem och en ficka full med korv. Först fick han "titta", belönades när han tog kontakt med mig med korv och sen ett nytt "titta". När han slutade vibrera så började vi smyga några meter, sen belönade jag bortåt och så upprepade vi. Att belöna med "titta" fungerar också väldigt men det är inte lika kul som att få gå efter dem.

 

Anledningen att jag hade en ficka full med korv var för att vi var påväg ut för att spåra. Jag la två kortare ängsspår som gick utmärkt. Och sen lyckades vi äntligen med hårda spår!! Inte många meter (kanske 5-10m) och med både korv och pinnar i spåret. Först började vi på grus och sen kunde vi gå över till asfalt. Vi gjorde ingenting som vi inte gjort tidigare när vi försökt, det var kanske för att vi hade spårat två ängsspår innan så att han var inne i tänket vad vet jag. Men glad är jag   

   

Sen måste jag skryta lite, idag var Tiger med mig på jobbet för första gången denna sommar. Förra sommaren var han väldigt olycklig och skrek och skrapade upp näsan de få gånger han var där. Idag var han helt tyst och låg ner när jag kom till honom. Han var olycklig det såg jag, men jag tror nog att han ska bo in sig där så småningom. Det svåra blir på vardagarna när alla andra hundar är där inne, de är verkligen inte trevligt, de skäller och vissa slänger sig mot burdörrarna. Jag förstår att Tiger blir låg och inte vill vara där själv. Det finns ett stall som är tyst och lugnt, men jag tror inte det finns plats där.. Skulle det inte gå så får han väl stanna hemma och så får jag springa hem på vardagarna då jag faktiskt har riktig lunch och inte "måltidsuppehåll" som det heter på kvällar och helger.

 

Av Maija - 14 juni 2013 21:25

... till mig. Idag blev vi överraskade av regnoväder och jag tvingade stackars, oskyldiga Tiger att skritta tillbaka, trots att han inte hade regntäcke!

 

Men innan hade vi det trevligt. Nu har Stina åkt hem till Göteborg för sommaren och vi får träna själva. Vi tränade lydnad i mini-format. Jag provade att träna höger och vänster ute igen, det går lugnt när det är till skålar men apportering är för roligt för att det ska gå långsamt. Så då kan vi träna att skicka till skålar ute :) Sen har jag shejpat honom till att gå och ställa sig i en mini-ruta som är precis så stor att han får plats.


Utöver lydnande så har vi självklart tränat på dagens trick, att sätta på sig halsbandet. Första passen var Tiger övertygad om att vi tränade haktarget, en frys-haktarget. Men genom att ta fram korven så blev Tiger hetsig nog för att fortsätta trycka lite till och nu ser det riktigt bra ut :) Toppen trick för oss!



Sen måste jag bara skriva om Sussi och Haven som debuterade i lydnadsklass 1 idag och fick hela 195,5 poäng!

De är så fantastiska båda två!!   

 

Av Maija - 12 juni 2013 22:59

Här kommer en film på ett träningspass vi gjorde för ett par dagar sen. Vi försökte ta det lugnt men jag fick snabbt se att vissa övningar lämpar sig bättre inomhus för tillfället ;)


Sen är vi med i dagens trick 15! Ett trick där det inte ens spelar någon roll om man har tår ;) Att lära sig att trä på sig ett halsband. Och man har chansen att vinna Badleksaken Bone Thrasher och 3-pack bajspåsar. Det är bara att gå in på Sussis blogg, se instruktionsfilmen och dela på sin blogg eller facebook att man är med och tävlar. En video kommer snart på det också!


Av Maija - 8 juni 2013 16:50

Idag har jag tränat rapport med Sussi, Haven, Magic och Astra. De var alla jätteduktiga och sprang glatt till mig för att äta kattmat på "stationen". Tiger fick följa med han också, Sussi la ett spår till honom som han fick gå när vi var klara med träningen. Han var också duktigt och satt snällt i sin (myggsäkra)bur när jag tränade de andra hundarna.


Spåret var 100-150m med 5 pinnar i och visade sig vara väldigt svårt. Spåret gick på en stig och över en spång. Tiger fick väldigt svårt att spåra på stigen, precis som han har det på hårda spår. Är inte lika lätt när det inte luktar så mycket av krossad vegetation. Till skillnad mot de hårda spåren vi provat så lyckades han hitta spåret och fick anstränga sig för att hålla kvar det. Jag tror det kommer bli en bra övergång till de hårda spåren  

   

         

Av Maija - 6 juni 2013 20:55

Nu har jag sommarlov ända tills på måndag. Igår hade jag min sista schemalagda lektion på veterinärprogrammet, det känns riktigt skönt att skolan snart är över och jag ser fram emot mitt examenarbete. Tiger och jag har njutit av den lediga dagen och varit utomhus större delen av tiden. Nu på kvällen så filmade jag ett träningspass.


Först tränade vi höger och vänster. Tiger har förstått orden väldigt bra, han får mycket hjälp av att han ser vart jag lägger torrfodret och i nästa pass ska jag försöka lägga i alla skålar och när han inte ser. Vid både första och andra passet så försökte han ibland gå till "fel" skål när han skulle gå till vänster och jag gick bara fram och lät honom göra om. Men det har lett till att han tvekar till att gå till vänster (Tiger är en känslig kille). Jag funderar på om jag behöver ha en felsignal över huvudtaget (så länge de andra skålarna är tomma), eller om jag kan göra något annat som han inte blir lika dämpad av. Vid det här passet så gick det riktigt bra och han gick hela tiden till rätt skål så det kanske löser sig självt.


Sen tränade vi in mellan benen, tycker det börjar se bra ut och jag ska döpa det till "mellan". Jag tror jag ska ta bort skålen efter att jag döpt beteendet då Tiger har en mycket högre belöningshistorik för "in". Jag ser ju likadan ut som när jag vill båda. Tiger är lite svår att shejpa just nu eftersom jag inte vill att han ska göra några häftiga rörelser alls och det stället högre krav på mig att få honom på rätt tankar från början.


Sen avslutade vi med apportering. Han får hålla i metallapporten, jag är så stolt att han håller i den för han tycker då inte om den. Han börjar bli bra på att plocka upp apportbocken. Första gångerna vi skulle träna plocka upp så ville jag att han skulle släppa den på golvet när jag klickar men han har tyckt att det är riktigt obehagligt så nu tränar vi plocka upp genom att han får lämna den till mig och det fungerar super.


Videon och ljudet är lite osynkat, det får ni stå ut med tills jag lär mig hur man åtgärdar det i imovie


Av Maija - 4 juni 2013 17:33

... är både Tiger och jag trötta. Idag gjorde vi en av de sista bitarna i utredningen. Alla blodprov har varit normala och Tiger har inga antikroppar mot varken borrelia eller anaplasma. Idag gjorde vi ett ultraljud utan att hitta några förändringar och vi tog även ett urinprov. Ultraljudet visade ingenting onormalt och urinprovet hade bara lite, lite protein i sig. Det kan vara ett tecken på urinvägsinfektion men det kan också bero på lite blod i urinen då vi tog urinprovet via en nål. Alla urinanalyser får jag inte svar på förrän imorgon och urinodlingen kommer ta några dagar innan jag vet om det växer något.

 

Tiger är trött efter ultraljudet

 


Här hemma händer inget särskilt så jag har inte så mycket att skriva om. Tiger och jag skrittar på och har lagt på några hundra meter på våra promenader så att han inte tappar mer av sina muskler än han måste. Jag har försökt hitta inspiration för lite träning och gjort en liten träningsplan. Den här veckan tänkte jag att Tiger skulle få lära sig gå in mellan mina ben men stå med huvudet mot min rygg och kunna gå några steg där, kunna gå till en skål med godis på höger och vänster (lite inför apport med dirigering) och stegförflyttningar på en planka framför mig. Ett pass tog det innan han kunde skilja på höger och vänster och gå in mellan benen och gå där, men jag har många fler trick i bakfickan. Och att köra pass där han ska skilja och vänta på kommandon är något vi behöver öva mer på. Jag ska nog försöka lägga ut en träningsfilm i veckan så att jag håller uppe inspirationen :)

               

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards