Tiger & Blaze

Alla inlägg under juli 2013

Av Maija - 31 juli 2013 22:40

Idag publicerade Siv från Amokk ett riktigt bra och passande inlägg, avstand med låste framben. Jag tycker ofta att hennes inlägg har en sån tajming med vad vi tränar och behöver inspiration till   Inlägget handlar om skiften med låsta framben. Jag har ju tänk och tränat lite för att Tiger ska ha låsta bakben i fjärren, mest för att jag tänkte att jag ville ha det. Men nu har jag funderar lite och jag undrar om inte Tiger skulle ha lättare för låsta framben, och det har jag faktiskt aldrig lärt en hund förut. Så det är en utmärkt anledning bara det. Här kommer en av filmerna från inlägget!

Idag hade jag ledigt och vi har hunnit träna på stadga och dagens trick. Tricket sitter bra, han har fått in tillräckligt med stadga och idag visade han att han lätt hittar en korrekt position och kan hålla den. Nu måste jag börja träna mer på rörelsen igen och se till att hitta en balans mellan rörelse och stadga. Sen tänker jag börja lägga på kommando från och med nästa pass. Vi har också spårat två super korta asfaltspår nu på kvällen. Jag har också haft tid att kolla igenom några av Tigers valpbilder idag  

 

   

Av Maija - 30 juli 2013 23:19

Nu på kvällen lyckades jag med en riktig bedrift, nämligen att övertala Tiger som redan hade lagt sig i sängen för natten att vi skulle gå ut i regnet för kvällspromenaden. Tiger gjorde ett tappert försök (med regnoverallen förstås) och skrittade bara liite snabbare på vägen hem   

 

Efter promenaden så tränade vi en stund. Tiger har varit utan smärtlindringen i några dagar och *peppar peppar* så går det bra. Det går så bra att jag faktiskt vågar skriva ner en träningsplanering för veckan  


- Styrketräning i form av stadga och korrekt hållning av sitt, ligg och stå

- Stå-sitt-stå med låsta framben

- Stå-ligg-stå med låsta bakben och godisar på framtassarna för att ytterligare lägga fokus på att inte röra tassarna

- Frontarbete: lägga kommando "step" samt träna rörelsen i sidled och hitta positionen lite mer

- Vända: använda plattform för att hitta positionen bättre samt börja lägga på kommando "vänd"

- Diagonal-balans på platt, hård yta

- Cavaletti 2ggr/dag


Vi satsar på att träna lite och ofta. Balanserandet och stadgan får det inte bli för mycket av då han kommer jobba statiskt med musklerna och skiften är lite för krävande för att köra för många repetitioner. Nu har jag bara tre arbetsdagar kvar och det ska bli riktigt skönt att inte jobba och kunna lägga upp Tigers promenader bättre. Nu blir det lätt att de på förmiddagen blir lite korta och de på eftermiddagen blir lite långa, är mycket bättre att fördela skrittandet jämt över dygnet. Och på onsdag kväll (om ca en vecka) kommer Blaze hem. Ska bli så spännande!

   

Av Maija - 28 juli 2013 16:50

Jag har inte skrivit så mycket om hur det går för Tiger på sistone. Det har gått fortsatt bra, han har varit fin och mjuk i musklerna så nu har jag sen tre dagar tillbaka tagit bort smärtlindringen och hittills går det bra. Nu tränar vi lite lugna saker, förut räckte det med "åh så kul träning" för att Tiger skulle bli spänd men det har fungerat fint sista tiden. Idag har vi t.ex tränat på att vända sig bort från mig och hålla stå positionen, sen har vi tränat stadga i liggandet där jag puttar på hans rumpa så han får fokusera på att inte rulla över på ena sidan och så har vi självklart tränat på dagens trick 16. Tricket går det bra med, han börjar kunna stå stilla i positionen framför som inte är rak och perfekt men jag hinner iaf ta ett andetag utan pip/back/sitt/ligg/gå runt. Nu ska jag öka kriteriet för vad som är en position värd att belöna samt öka stadgan :)

Av Maija - 27 juli 2013 19:19

                                     

Av Maija - 17 juli 2013 23:29

Nu är det dags för ett nytt trick! Tiger och jag vann tyvärr inte förra tävlingen, men denna gång ska det vara vi som lottas ut för att vinna två valfria godispåsar från Planet Pet    Tiger vet redan vilka han vill ha, tuna bites och chicken fish twist som är hans favoriter. Tricket går ut på att man ska lära hunden att göra sidosteg framför en (nos mot näsa), perfekt då vi precis är i tagen att lära in sidoförflyttningar i fotposition. Vi har hunnit träna två gånger idag. Vid första tillfället visade han att han kan hitta position och flytta sig i sideled. Andra passet visade han att han inte kunde hålla positionen och fokus låg på att stå stilla i mer än en mikrosekund. Förhoppningsvis ska jag lyckas filma träningen i veckan så ni får se hur det går. Om du också vill vara med och tävla är det bara att dela Sussis inlägg på din blogg/hemsida/facebook. Jag passar även på att infoga den fantastiska träningsvideon som Sussi gjort.


Medan vi väntar på vår framtida vinst så har en stor beställning med tuggisar kommit hem. Torkade gristrynen, torkade oxöron, torkade vilthjärtan och torkade älgchips. Allt är svenskt utom älgen som är finsk   

 

Trots Tigers plågade min så har han här redan smakat både hjärta, tryne och öra. Fast hundars minne är ju inte det bästa...

Av Maija - 15 juli 2013 23:58

Jag avslutade tredagars ledigheten med att träna rapport och spår. Tiger fick ett ca 200m+ spår med 6 föremål och två trubbiga vinklar. Denna gång hade jag med mig handskar för att hålla i linan och det behövdes. Rejält tempo men nogrannt spårarbete. Markeringen var det som var svårt idag också. En pinne sprang han förbi och en plockade han upp men fortsatte spåra med den i munnen. Vi laddade avlämnadet vid varje pinne extra nogrannt efter det och han fick hålla flera gånger och på slutet kastade han sig glatt in till mig med pinnen. Han fick mycket mer lina än tidigare och ett tag var han ute på 10 meter.

Vi avslutade med att gå ner till stranden i Morga hage och låta alla bada. Tiger var självklart kopplad men han fick springa ut med mig några gånger. Nu sover han gott i sängen här bredvid   

         

 

Av Maija - 14 juli 2013 22:50


                                

Jag har varit och tittat på valpar! Det är en aussie-kull från kennel Sheepeye's :) Och jag har sparat det bästa till sist, här kommer den enda killen i kullen och mitt hjärta är sålt    Här kommer Blaze !

                                

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards