Tiger & Blaze

Alla inlägg under augusti 2013

Av Maija - 30 augusti 2013 01:54

   

Av Maija - 30 augusti 2013 01:39

   

Av Maija - 17 augusti 2013 20:08

och Blaze växer och hittar på hyss hela tiden. Det har inte blivit något inlägg på några dagar för att Blaze har trots träningar inte velat sova särskilt mycket under dagtid. Vi har varit på sjukhuset och gått omkring. Han är väldigt modig och har inte alls brytt sig om högljudda kylaggregat, tunga smällande dörrar, skramlande vagnar och alla människor och hundar som vi möter.

   

Vi har också varit iväg med Sussi för en rapport/spårträning. Blaze pep en del när han såg mig stå en bit bort för att ta emot Haven och Magic men annars sov han eller tuggade på sitt revben i buren. Ett tag så satt alla och skrek/pep utom Tiger! Gissa om jag var chockad, han var tyst hela träningen. Känns som att han generellt är väldigt nöjd med att Blaze är med och har sällskap av honom. Tiger fick ett 300m spår med en mjuk böj och en 90 graders, den gick över en stig och hade 6 pinnar. Han spårade fint men tappade bort sig två gånger och tyvärr blev det ont om snitslar så jag kunde inte bromsa och släppa på när han var "rätt" så vi missade två pinnar. Men han var riktigt duktig över stigen och vid vinklarna, däremot så märkte man att han blev lite ofokuserad och trött på slutet. Riktigt duktig kille som jag skickade till paus-stationen när vi var 100m bort och han sprang dit alldeles själv.

   

Blaze fick också sitt första spår och jag är imponerad :) Det var inte många meter, vi körde ett direktpåsläpp och det fanns lite korv i spåret och en skål på slutet. Han kopplade på näsan väldigt fort, sen förstod han inte att han skulle framåt hela tiden men han hittade skålen och jag är bara glad över att han började nosa. Jag minns Tigers första spår och han satte sig bara och tittade på mig, förstod inte alls vad jag ville. Självklart har jag en film på vårt första spår

Vi har också tränat med Malte och både Tiger och Blaze skötte sig bra. Igår och idag så har Blaze lekt med Zonic och de tycker riktigt mycket om varandra. Vi har varit hemma hos mig och alla hundarna kunde koppla av emellan åt. En gång fick Tiger sitta i buren och lugna ner sig och en annan gång så fick Blaze sova i den, men annars så kunde de somna en stund tillsammans.

   

Tiger lunkar på och vi tränar lite tricks och småsaker. Blaze träning är att tycka att buren är kul, komma ut och leka, värdeladda fotposition på höger och vänstersida och inkallningar. Anledning till att vi tränar positioner är för att Blaze helt enkelt hittar den fint naturligt och går flera steg och tittar på mig. Så jag passar helt enkelt på att belöna. Han har också lärt sig att ta godis och leksak bakom ryggen så att han söker sig djupt vid inkallningarna. Jag har också gått ifrån för att slänga sopor, hämta tvätt, ställa ner burar etc och han tittar efter mig men han sitter tyst och lugnt när jag försvinner.

           


Av Maija - 13 augusti 2013 21:01

Idag fick Blaze leka med en annan valp för första gången. En chow chow kille som bara är en dag yngre än Blaze som heter Zonic. Det gick jättebra och jag tror att de kommer bli riktigt bra vänner. De var även duktiga på att ta det lugnt tillsammans och hade en alldeles frivillig stund för att hämta andan (och någon ofrivillig). Efteråt var Blaze så himla trött och låg tacksamt i ryggsäcken i 20minuter medan storebrosan fick promenera, sen ville han ner och så gick vi sakta hemåt.

                             

Av Maija - 11 augusti 2013 20:38

och smekmånadsfasen är bortblåst. Dagens valp-moment bestod av att jag dumdristigt nog gick ut för att kissa honom utan en leksak i fickan. Blaze tar sats och hugger tag i mina mjukisbyxor så att de håller på att åka ner, med ena handen som håller upp byxorna och med en morrandes valp på släp sträcker jag min andra hand efter en blomma som vi fortsätter att leka med tills han lugnat sig något   Jag kan också tillägga att vi inte haft en olycka sen första dagen och de var ute på verandan som är halv-utomhus. Han har också upptäckt hur mysigt det är i sängen och sover där hela nätterna nu. Men man får vara beredd för när han vaknar så hör man hur svansen går och någon sekund senare kommer attacken! "jag är vaken, nu ska vi leka!

     

Vi har hunnit med att träffa massor av kompisar och hälsat på flera hundar. Blaze är väldigt modig och tar allt med ro. Vi har sett konstiga statyer (universitetets konst), gått förbi högljudda ventilationssystem och konstiga byggnader. Inga problem alls. En gång så drog han bak öronen när vi var ute på kvällen och jag såg att han tittade på en mystisk soptunna i mörkret. Han springer rakt emot med svansen på topp, nosar och går vidare. Idag har vi både hört skott och åska, inga problem där inte.

   

Idag gjorde vi besök hos Louise och hennes kaniner. Tiger ställde sig och stirrade maniskt på kaninerna medan Blaze tog en siesta vid mig medan vi pratade. Då träffade vi också Sanna och hennes hund Bamse och de hälsade jättefint. När Blaze vilat en stund så gick vi till en anlagd damm där jag tänkte att han kanske skulle våga doppa framtassarna. Innan jag ens hann fram hade han kastas sig ifrån kanten och studsat upp på land igen. Inga problem med vatten här inte! Tiger och Blaze har inte heller smekmånad längre. Blaze morrar, brottas omkull, hugger och kastar sig hej vilt.

           

                  

Nu när han värmt upp så märks det att han är tokig i leksaker, nu spelar det ingen roll om det finns mat i närheten, han busar på för fullt. Han kommer också tillbaka med leksaker som en blixt för att busa mer. Riktigt härligt! Han gillar också en massa olika godisar och ratar inte torrfodret bara för att han fått smaka på något godare innan. En riktigt jackpot är att äta godis eller leka med leksak uppepå mig när jag ligger på rygg    Den enda träning vi gjort är att värdeladda buren där han får godis och får extra god tuggis medan Tiger tränar. Och så inkallningar och kontakt på promenaderna. Tiger har fastnat lite med sin träning på frontarbetet och blivit väldigt passiv och rör sig inte så mycket. Jag tror det är för att jag försökt träna lugnt och diskret = tråkigt (medan Blaze äter) så att han inte ska bli för distraherad. Men då blir buren bra att ha och Blaze tuggade på medan Tiger och tjoade på golvet. Träningen gick också bättre med Tiger.

Av Maija - 9 augusti 2013 22:50

... visa sitt rätta jag. Nu anfalls både jag och Tiger och det bits lite i mattor och sängar. Det avleds lätt med en leksak eller tuggis. Vi har hälsat på en massa människor och barn i både vagn och bärsele idag. Eller det är mest Tiger som hälsar, Blaze nöjer sig med att sitta eller ligga vid mig och titta men går fram för det mesta och nosar en stund. Han har också ätit sitt första riktiga ben idag och det gick riktigt bra. Han tuggade fint på benet och gick till mitt knä med den för att äta tillsammans. Jag blev så glad, hittills så kommer Blaze glatt in med både leksaker och tuggisar   

             

Av Maija - 9 augusti 2013 22:44

Tänkte jag skulle försöka ta två bilder en gång i veckan nu närmsta tiden så man ser hur han växer :)

   

Av Maija - 9 augusti 2013 14:15

Det går över förväntan med Blaze. Han sover större delen av natten, inget pipande när jag är i badrummet och studsar glatt fram utomhus. Tiger har glatt tagit på sig rollen som storebror och beskyddar, tvättar och leker med Blaze. Jag trodde verkligen Tiger skulle vara "mindre entusiastiskt" till valp, men han är helt lyrisk. Tiger har blivit duktigare på att leka med Blaze redan från igår och tar det nu mycket lugnt och står mest stilla medan Blaze hoppar runt honom. Blaze har varit fortsatt cool till det mesta, han har skällt på några människor men annars har svansen varit på topp. Vi har hunnit med att vara i skogen, träffat lite kompisar och hälsat på en sheltie och en labrador. Blaze har också fått sitta i ryggsäck på magen när Tiger och jag behövt gå lite längre och det har han accepterat som om han alltid suttit där.


Blaze har varit väldigt artig och gör inte alltför mycket väsen av sig än, men jag vet att det är "smekmånaden", om några dagar känner han sig hemma och kan visa sitt rätta busiga jag. Idag så tuggar han i alla fall på näsan och håret när jag bär ut honom och har slitit i lakan och mattor    Nu kommer en film- och bildbomb!

   

Trött Tiger klockan fem på morgonen.                    

Första tandborstningen gick bra tycker jag ;)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards