Tiger & Blaze

Alla inlägg under september 2013

Av Maija - 30 september 2013 09:12

 

* Handtargeting

* 4 tassar i

* Kloss

* Ut till skål/musmatta "Get it" --> Stina lägger ut

* Restrained recalls

* Byteslekar (hitta motivation för detta)

* Greppa, hålla fast (om tugg väntar jag tills tänderna lossnat)

* Hoppstå

Av Maija - 30 september 2013 09:03

 

* "Heel" - högerfot

* "Plats" - dagenstrick

* "Pretty" - Sitta fint

* "Snurra" & "Spin"

* Slalom - bättre flyt

* "Backa" - jobba med tekniken

Av Maija - 29 september 2013 10:14

Veckan har rullat förbi alldeles för fort, men vi har tränat lite grann och jag känner att jag har bra idéer inför nästa vecka.


Blaze tappar tänder för fullt och gnager på allt han kommer åt. Han börjar också bli riktigt duktig på det här med shaping och provar sig glatt fram när jag presenterar nya grejer. Vi shejpar fortfarande mest med props som klossar, balansplattor, kartonger, musmattor etc. Det är viktigt att ta många lekpauser eller belöna aktivt med godis, annars blir han helt passiv och bara stirrar. Han är duktig på självkontroll så det skippar jag helt att träna för tillfället, provade lite omväntlockande första veckan, men sen räckte det. Denna vecka har han visat att han inte har problem att röra sig bort från mig och det ska vi utveckla mer nästa vecka. Träningsmål kommer dock i ett annat inlägg. Blaze har också varit duktig och varit helt själv utan Tiger. Det gick jättebra och betyder att båda två kan få egna promenader på dagarna. Det blir mycket lättare att träna hundmöten med Blaze när det bara är vi två + att jag märkt att han är lite blygare när storebrosan inte är med.


Tiger har det inte gått så mycket framåt med. Han är väldigt taggad utomhus och har svårt att jobba med externbelöning, sist så tyckte han ändå att torrfodret var värt att jobba för så jag hoppas kunna variera mig lite med hans z/d. Vi har jobbat med att gå in i fotposition på högersidan. Det har inte gått framåt alls, han kan med plattform men utan så blir det jättesvårt. Ska prova att stå till en vägg inne så att han inte kan gå in på vänstersidan först för att sen gå till höger. Ska också tänka på att inte stå i tävlingsposition för det betyder ju oftast ingång till vänster. Vi får se hur det går helt enkelt ;) han har äntligen fått kortisondroppar till ögonen och blev efter ett dygn av intensivt droppande helt bra, så skönt för han hade börjat knipa med ena ögat och det hade börjat bli svullet. Han njuter av att vara utan sin tratt samtidigt som han känner sig lite oälskad för att han inte får dela frukostmacka med mig.

Av Maija - 27 september 2013 10:26

Sussi har kommit ut med ännu ett trick och denna gång kommer vi kunna genomföra det!

Hunden ska lägga hakan i marken, det här är något som Tiger och jag kämpat att få duration på och passar därför alldeles utmärkt! Man ska välja ut 5 utmaningar till hunden och jag har redan börjat klura ut några av dem. För att vara med och tävla måste man meddela att man är med och tävlar på sin blogg/hemsida/facebook.

Sussis inlägg med instruktionfilm hittar du här


 

Av Maija - 26 september 2013 10:06

Idag var det frost när vi gick på morgonpromenaden och kyligare har det verkligen blivit. Det är mössa och vantar som gäller för frusna lilla jag!


Målen för vecka 38 har fått gälla även för vecka 39 och vi har jobbat med det vi ska och lite mer vissa gånger. Det har ändå inte blivit så mycket gjort som jag önskat. Det är för att min förkylning som inte riktigt bryter ut helt och bara gör mig segare och tröttare än vanligt.


I söndags mådde jag ändå så pass bra att vi åkte till Ockelbo för att valla. Det var många som hade kommit dit av Tigers syskon och det var så roligt att träffa alla och prata hund. Det var Birgitta och Thomas med Oskar som var så snälla och plockade upp oss med bilen i Uppsala   , sen var det Elin och Opal, Lennart med Jasper och självklart Annika med Hope och Emmi. Så roligt att se Tigers syskon, det hoppas jag att vi ska kunna göra oftare! Jag fick hjälp att filma första gångerna vi var in till fåren men lyckades klantig som jag är att ta bort dem från mobilen. Det gick iaf jättebra, Tiger som inte sett får särskilt många gånger och för mer än ett år sen, visste precis vad han skulle göra. Han gick med huvudet och svansen på topp, riktigt mallig! *I made them move I must be GOD!* Andra omgången satte jag på honom linan och han skötte sig fint. I en mindre fålla så kan jag förhoppningsvis (om nästa gång blir relativit snart) släppa honom och gå framför fåren.


Blaze fick även han gå in och träffa fåren. Det var en ganska stor ruta och inte de lättaste fåren men jag tänkte att jag precis som med Tiger skulle berömma när han tittade på fåren. Det är ju det där med att man inte ska tänka att den andra hunden kommer vara likadan ;) Blaze hade stenfokus på fåren och jag fick bromsa ordentligt i kopplet. Han lugnade ner sig liiite till andra gången och när jag plockade upp honom för att vi var färdiga så morrade han till *JAG ÄR INTE FÄRDIG!* Känner att intresse och driv för fåren inte kommer vara problemet för Blaze :P

Jag tog själv inga bilder med Annika gjorde det så ni får se litegrann av vad vi gjorde trots min klumpighet med att ta bort filmerna

                       


Och om ni undrar hur det går för Tiger och hans diverse hälsoproblem så kan jag säga att med muskler och leder går det utmärkt och med klådan ingen förbättring. Han ska nu får kortisondroppar i ögonen och har startat sin eliminationsdiet! 8 veckor hoppas jag att det blir, men svårt är det när det finns så mycket godis överallt på området och han lätt kan sno om Blaze råkar spotta ut något. Men jag håller tummarna! Hur bra går det då för hans leder? Så bra att han nu fått leka med Laban utan att han fick ont! Hade också turen att träffa vår ortoped samma kväll och också tyckte att han rörde sig fint och avslappnat   Märktes på honom att konditionen inte var som förr men han såg så himla lyckligt ut!                                          

Sen glömde jag visa filmen på när Tiger spårar från förra bruksträningen!

Jag provade också att ha båda hundarna i baggenbältet för att ha händerna fria och var så glad över att de kunde hålla kopplet sträckt nästan hela tiden ;)

Av Maija - 20 september 2013 11:11

12,8kg tung är lillmannen nu och denna vecka är hans vänstra öra lättare än det högra :P

   

Av Maija - 20 september 2013 08:45

Veckan har rullat på alldeles för snabbt. Det har inte blivit mycket produktivt gjort för jag har legat sjuk och vädret har inte varit anpassat för sjuklingar. Hundträning hemma har det förstås blivit och puppisen lär sig himla fort och Tiger som börjar träna lite nya och gamla saker är riktigt nöjd med sig själv efteråt. Jag börjar lära mig hur länge Blaze orkar koncentrera sig, för vissa övningar kan han hålla på ganska länge medan andra kräver med tanke och bara får upprepas två gånger innan det blir buspaus. En slutgiltig utvärdering av veckan kommer senare ;)


Tigers ögon har inte blivit särskilt mycket bättre (om ens alls) så nu har jag beställt hem z/d ultra torr- och blötmat. Jag ska därmed inleda en 8veckors period med eliminationsdiet vilket betyder inga tuggisar framme till Blaze. Det är väl den största utmaningen som jag ser det. Men jag letar efter renhorn att ta hem och ska prova olika nylontuggisar med smak. Som tur är så är inte Blaze så kinkig med vad han tuggar på. Måste också säga att Tiger är så himla duktig med alla dessa ögonspolningar, klorhexidintvättar, salvor och droppar. En toppen kille   


Blaze har varit extra duktig idag, iaf för att vara raptor-puppy (hans mest använda smeknamn). Denna morgons göra-frukost-rutin bestod inte av bit i byxbenen utan en morrande valp som kastade sig in i mig med en leksak. Klart mycket bättre med en kampglad, morrande och leksugen valp som visar det genom att hämta en leksak än att bita i kläder och händer! Riktigt härlig puppis  Denna vecka har han också upptäckt att han kan stå på bakbenen och därmed nå saker, han försöker krafsa ner saker från både köksbänkar och hyllor. Det är nästan mer revolutionerande än när han kom på att han kunde rulla sig i gräset!


Nu sover alla hundar och jag ska bädda ner mig för ännu en film. Igår tittade Blaze på singing in the rain med mig och nu blir det Horton hears a who :)

 

Av Maija - 16 september 2013 00:29

 

Fortsätta med:

* Balansträningen

* Stadga som styrkeövning - öka tiden

* Skiften

* Jobba med kedjor


Påbörja:

* Jobba med externbelöning

* Rally: gå en nybörjarbana

* Detaljträning av nybörjarmoment, t.ex ligg vid sidan behöver fokus.

* Introducera högerhandling av nybörjarmoment

* En helt lös promenad om dagen

* Längre kvällsrunda för jämnare fördelning av utetimmarna

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards