Tiger & Blaze

Alla inlägg under november 2013

Av Maija - 29 november 2013 09:19

Det mesta går bra. Blaze träning har gått så bra att jag har kunnat lägga till ännu fler träningsmål. Jag har bestämt att både Blaze och Tiger ska få köra lite fler kroppskontrollsövningar och styrkeövningar under vintern. För Blaze blir det mer kloss (som han tycker är svårt), balanskuddar, pilatesboll och cavaletti. Han väger för övrigt 20kg nu   

 

Även Tigers träning har det gått så bra med att han kan få lite extra övningar. Och då kommer vi in på det som är lite dåligt. Tiger har de senaste 2 veckorna fått lite ont någon kväll här och där och det känns som att vi kör på för mycket. Det märks på att han skäller till när Blaze eller Laban lägger sig nära honom på kvällarna, de nuddar inte utan de ligger med 10-15cm avstånd och då vet jag att Tiger är rädd om sina tassar.


Sånt han klarade förut klarar han inte längre utan att få ont. Jag tror det är många småsaker som gör att han redan är lite pressad och det inte finns utrymme för "extra" saker. Den stora boven tror jag att vi går lite längre och framför allt snabbare. Jag har gått med mitt knäskydd i ungefär 3veckor nu och det borde ha varit en varningssignal för att motionen trappats upp. Jag skulle (tyvärr) inte vila och ta det lugnt för min skull men för Tiger gör jag självklart det. Det blir säkert bättre för mig i längden också. Så nu blir det mer skritt och jag ska skriva kom ihåg lappar på dörren och Stina ska försöka hjälpa till att påminna mig. Tigers extra övningar består av stabiliseringsövningar, cavaletti, diagonal balans och om det går bra så ska han få köra lite balans på balanskuddar och pilatesbollen.

 

Av Maija - 23 november 2013 18:52

 

- Kör igenom sekvens 1 med prop

- Baklängeskedja sekvens 2

- Kedja ihop sekvens 1 & 2

- Gå runt prop samtidigt och utan mig

- Trickutmaningen

Av Maija - 23 november 2013 18:44

 

- Filtträning

Bättre tempo till den

Skicka från längre avstånd

Stanna med störning (1-3)

- Trickutmaningen

- Runda en kon

Döp beteendet

Skicka på längre avstånd

Belöna vid mig

- Lite(!) omväntlockande

- Frisignal


Nytt för Blaze är att vi under ca 2 månaders tid ska gå igenom Recallers 4

- Reinforcement zone

- Collargrabs

- Kids in the hall

- Restrained recalls


- Hide n Seek

- Push back jam!

- Handtargets

Av Maija - 23 november 2013 18:30

Idag träffades vi för andra gången i filtgruppen. Vi gjorde en "belöningsanalys" där vi testade olika sätt att belöna med godbitar och leksaker och så fick man själv och en kompis utvärdera hur hunden reagerade på de olika sätten. Det är alltid bra när någon annan tittar. Jag har t.ex tänkt att Blaze gillar att jaga godbitar i min hand lika mycket som när jag slänger dem på marken, men handen var bättre. Han tyckte också om att äta godbitar med mig nära mitt ansikte, något som jag inte ens gör för Tiger tycker inte om det alls. Tiger gillade att jaga godbitar på marken mer än att jaga dem i min hand. Båda två gillar att bli knuffade när de kampar, då börjar de morra glatt. Lilla Blaze gillar att göra saker med mig sen vad det är vi gör verkar spela mindre roll så länge vi gör det tillsammans - riktigt härligt. 

Tiger fick köra igenom några freestyle sekvenser i pausen och sen blev det träna att söka sig till filten. Det här släppte för Blaze igår kväll och han fortsatte briljera idag. Han går nu till filten på pausplatsen och tack vare lite tips från Julia så fick han upp farten lite till. Sen är han snabbare ut till mig igen men det känns helt fantastiskt att det flyter på så bra som det gör. Innan stod han på avstånd och stirrade på mig *jag vill inte pausa*.


Om jag inte känner mig allför sjuk (jag har självklart blivit sjuk igen) så ska vi åka iväg på en promenad i Håga Dalen imorgon. Då blir killarna trötta och jag kan ta det lugnt hela eftermiddagen

             

Av Maija - 20 november 2013 08:38

Först två filmer där vi tränar för trickutmaningen. Förra veckans träningspass gick inte alls bra med Blaze, jag höll verkligen på alldeles för länge. Så igår körde vi igen och hade mycket kortare pass och då gick det jättebra   Tiger fick träna på backa mellan mina ben och kedja det med backa in. Jag tycker att han var jätteduktig. Det enda var att han backade jättesnett vilket jag jobbat på och tycker att han klarar några steg. Jag insåg igår att problemet var att han skulle backa över mattkanten och följde mattan istället. Och det vet jag egentligen att han inte kan. Så vi backade kortare istället för nu tränade vi ju på att kedja ihop det med backa in och inte på att backa över olika underlag.

Av Maija - 19 november 2013 08:57

Det har varit riktigt skönt med en ledig helg och självklart var den fylld med hundaktiviteter :)


På lördagen var det första träffen med "filtgruppen". Vi är några stycken som träffas och tränar fokus och avslappning och även lite andra viktiga grunder.Tanken är att vi ska utgå från Åsa Jakobssons bok "Lugn och fokuserad hund" + att det ska bli lite andra grunder eller FUNdamentals (jag är grundträningens största nörd jag vet!). Vi presenterade oss för varandra och började med att hitta filten och värdeladda den. Tiger fick mest ligga och visa lite övningar, jättenyttigt för honom att bara vara medan jag går runt och tittar på andras träning. Nu i veckan träffas vi igen och då ska vi prata struktur i träningen, göra en belöningsanalys och fortsätta med hitta filten och värdeladda den alternativt välja ut en störning och träna på den (för hundarna i gruppen som tränat filtträning tidigare).

     

Tiger kan det här med avslappning på filten :) - även om han fuskar lite ibland  

Blaze är under övning och är inte lika avslappnad ;)              

På söndagen var det dags för en liten kennelträff! Yvonne som har Blaze syster Bubbel var den som tog initiativet och vi träffades på UHAC. Det var jättetrevligt och alla valparna lekte så fint. Är bra för Blaze att åka iväg utan Tiger ibland och jag visste inte hur han skulle ta ett helt rum med hundar utan storebror. Men det gick så bra. Vi träffade Anette, Bertil och Sandra utanför först och så fick han hälsa på mamma Pixy och storasyster Dusti. Så han var himla glad redan när vi kom in till de andra hundarna. Han var oerhört positiv och fick glädjeattacker om och om igen och skulle pussas med alla som var där  Yvonne tog en massa bilder och har snällt låtit oss låna dem och här kommer de!

                   

Tiger är självklart inte bortglömd. Igår satt jag och tänkte på vad vi skulle kunna hitta på bara han och jag och då hade det precis kommit upp på Uppsala Hundungdoms hemsida om en spårdag. Perfekt för oss! Jag skyndade att anmäla oss och jag hoppas att vi kommer med   

Av Maija - 14 november 2013 19:17

Nu äter Tiger allt som han åt förut.. och han kliar sig inte.. Jag var så säker på att det var foderallergi då jag tyckte att han kliade sig efter att han knaprat på godisar han hittat ute på marken.. Får se om en vecka om det fortfarande håller i sig. Jag kan ju hoppas att det var en engångs grej men det kan lika gärna vara allergi mot t.e.x pollen om det inte är maten.


Nu i veckan har Tiger och jag tränat på vårt freestyleprogram och det tycker jag går bra. Vi håller tidsplanen och jag tycker att det flyter på. Blaze har fått träna på klossen, ligg och börjat träna ut till och runda en kon. Det har också gått bra, han hanterar frustrationen vid shejpandet bättre och står inte och gapskäller på mig. Han tänker väldigt mycket när vi tränar, han har fart där det behövs och har väldigt fin stadga. Är skönt att han inte bara studsar som ett popcorn men jag tränar inte särskilt mycket självkontroll eller stadga med honom nu för det är han så bra på naturligt. Han lär sig också kommandon väldigt snabbt och han tycker det är riktigt roligt när han får ett kommando.

     

Blaze har helt rätt tanke medan han väntar på att träningen ska börja "maaaat" ;)    

Trickutmaningen har vi också börjat med. Jag tänkte mycket på hur jag skulle lära in det här. Tiger kan ju redan lite grunder men hänger sig lätt på handtecken och Blaze behöver öva på shejpa så det fick det lov att bli. Tänkte att jag tillrätta lägger miljön genom att stå i ett hörn. Tiger fattade direkt och kunde gå flera varv efter ett par godbitar. Blaze hade naturligtvis svårare men han förstod riktigt bra och jag fick många belöningsmöjligheter.

 

Här är då en skiss på mig i hörnet ;)


Det har varit en riktigt bra träningsvecka och kommer fortsätta vara det. Vi har tränat med många andra hundar och Blaze stack efter Haven som tog ett ärevarv på träningen sist men vände direkt när jag ropade    Vi testade hur byteslekarna satt, fungerade jättefint! och han kunde gå till filten flera gånger :) Nu kommer det lite träningsbilder från när solen tittade fram igår

                           

Av Maija - 11 november 2013 21:59

Såklart är vi med i trickutmaningen även denna gång   Det blir debut för Blaze och det kommer bli roligt att lära honom att gå runt mig. Tiger kan redan gå ett varv medsols med handhjälper så det är en perfekt utmaning för att få ett välarbetat trick. För att få chans att vinna vill Sussi ha en film på det färdiga tricket + att ni meddelar att ni är med och tävlar i eran egna blogg/hemsida/Facebook. Inlägget med kriterier och instruktioner hittar ni här

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards