Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 13 december 2013

Nya och gamla vanor

Av Maija - 13 december 2013 14:26

Nu har det mest blivit julkalendrar i bloggen och jag insåg att jag glömde berätta hur det gick med att inte belöna för uppmärksamhet ute på promenaderna. Jag var duktig och höll mig veckan ut. Det första jag insåg var att jag faktiskt blivit mycket bättre för det blev inte en så omvälvande skillnad som jag trodde det skulle bli. Jag märkte att Blaze drev längre bort från mig när han var lös men lyssnade snabbare på kommandon. Så jag har bestämt att om det blir belöning för uppmärksamhet eller inte får bero på hur svår miljö är. Är det många spännande dofter så får de belöning för kontakt men är det bara som vanligt så får de det inte. Så där har vi den första nya vanan.

 

Den andra nya vanan handlar om att varje kväll massera mina hundar i 15-30 minuter var (beroende på hur mycket tid jag har över). Blaze har börjat ljuda av förväntan och i frustration i träningen och under träningspassen. Han har också börjat pipa när jag ska ta fram matskålarna och skälla högt och uppfodrande gör han när han vill ha något han inte kommer åt. Känt sen tidigare är ju att han vaktar friskt. Jag gillar inte alls hundar som låter så allt stannar upp när han ljudar, och han har försökt i några dagar nu och har redan nästan slutat helt.


Det nya är att vi börjat med avslappningsträningen, han får massage på kvällarna medan han ligger på sin "avslappningsfilt". Han tycker redan så mycket om att gosa att han somnar nästintill momentant. Med vaktande har jag provat att göra som jag gjorde med Tiger, gå till dörren, lyssna och säga bra att du sa till, sen är det över. Men det har inte fungerat. Då har jag hittat ett bra tips i Åsas bok "lugn och fokuserad hund" som jag ska prova. Väldigt kortfattat: när han skäller så ropar jag mig till honom, vi går och kollar vad det var och sen går vi och hämtar mjukosten och myser tillsammans. Tillsist ska han komma till mig självmant för en mysstund ibland med och ibland utan mjukost. Ska bli spännande att se om det fungerar med Blaze.

 

Även Tiger får massage på kvällarna. Det är bra att jag tar mig mer tid att känna igenom hans muskler ordentligt och han älskar att få massage på sina spända muskler. När vi provade det här tidigare i år så fick jag mest klappa och han verkade inte slappna av helt utan låg beredd på att det kanske skulle göra ont. Men nu mys-knorrar han och lägger frivilligt upp den högra (mer spända) sidan. Jättemysigt och hans muskler känns mycket bättre även morgonen efter


Blaze's 6 månaders dag firades med tårta och gissa om hans ögon blev stora som tefat! (tårtan överlevde bara i 15 sekunder)

 

Snön är som bortblåst men jag hoppas den kommer snart igen för den var mycket uppskattad av oss alla!

Med snön och Blaze var det kärlek i första ögonkastet. Det finns några små högar med snö här ute som han drar mot när vi går förbi och när vi kommer dit så lägger han sig ner och rullar runt

   

Nu till den gamla vanan. En väldigt söt men inte alltför uppskattad vana. Blaze har återupptäckt hur fantastiskt det är att leka med vattnet i vattenskålen. Jag behöver iaf inte oroa mig för att han kommer sluta tycka om vatten :P

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards