Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 28 januari 2014

Kedjeträning

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna mig själv om att det går alldeles utmärkt att träna kedjor inne ;)


Träningsplanen

Blaze:

Köra igenom en liten del ur varje moment i lydnadsklass 1

Ligg från front, gå ifrån, vänta ca 10 sek

Fri från avstånd och direkt in i baklängesmarsch med två svängar och en tempoväxling

Ligg i rörelse

Fri till sidan

Stå i rörelse

Greppa leksak

SLUT


Tiger:

Gå vid sidan och göra tre rallysvängar

Stå i rörelse

Fri till sidan

Sitt i utgångsposition i 10-15 sek

"Några" trix

Ligg

SLUT



Utvärdering

Blaze

Jag glömde baklängesmarschen

Jag gjorde konstiga belöning-mellan-momenten fast vi bara tränade små beteenden utan transporter eller pauser

--> störde och flyttade tankarna till köket och belöningen där

Reagerade låångsamt på "yes!" = greppa leksaken. För han ville till kattmaten och inte leka. Detta måste vi lägga fokus på. Vi har satsat en hel del på ställande och till viss del på läggande och jag tror att jag måste komma ihåg att belöna för att han följer med oftare så att han inte tappar tempo. Nu glömde jag ju b-marschen men jag tror vi måste jobba mer på den, jag är inte säker på att han förstår helt vad det går ut på. Under Tigers pass började Blaze skälla, vi måste jobba mer på pauserna då det stör Tiger och framför allt mig.


Tiger

Riktigt duktig, blev tokigt när han skulle sitta vid sidan men vi gjorde om och med handhjälp då varken jag eller Tiger hör något när Blaze satte igång sitt "varför ska Tiger få ha kul"-skällande. Stå blev till sitt och det är det beteende vi arbetat igenom minst. Tiger vill inte riktigt ligga, det kanske är för jobbigt för hans kropp?


Maija

Jag hade inte planerat passet ordentligt, framför allt Blaze's pass där jag gjorde mycket konstigt. Mer genomtänkt plan (tydliga mål för mig) och bättre fokus från mig nästa gång och jag måste andas och ta det lugnt när vi kör kedjor, ingen hets. Börjar hitta lite pepp för att träna kedjor igen och jag gillar verkligen att göra små stationer med transporter emellan. Ska köra det nästa gång som motivationshöjare.


Igår blev det en riktig långpromenad i en massa svår terräng (lite oplanerat). Vi gick ifrån Flottsundsbron mot Ekhagen längs med stranden. Fin väg men jag gick lite längre än planerade och skulle "gena" tillbaka till en parallell stig men hade gått för långt så vi hamnade i snårskog, åkrar och fick zick-zacka runt stängsel. Men hem kom vi och Tiger har klarat det bra och vi ska alla ta det lite lugnare nu resten av veckan och inte köra på i 180 med motionen.


          

 
 
Ingen bild

Anette

30 januari 2014 21:07

Vilka tokiga fina pojkar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Av Maija - 19 januari 2014 09:30


  * Backa Fritt Upp på föremål * Klossen Helt varv motsols Påbörja medsols * Stå/sitt/ligg Stimuluskontroll Vid sidan I rörelse När uppjagad * Byteslekar Fokus på att hålla fast tills tack/yes * Baklängesmarsch Duration...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards