Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2012

Fullrulle och höstbilder

Av Maija - 9 oktober 2012 15:09

Nu var det länge sen det blev något skrivande igen. Vi har hunnit med mycket som vanligt.


Handlingen går mycket bättre och min kroppskontroll hänger med i svängarna. Tiger har också blivit mycket mer självständig och kan söka sig till hinder från flera olika vinklar. Raksträckorna som han glömde bort hur man gjorde kan han nu igen. Lektion 2 i kursen har handlat om svängar. Vi har fått repetera en hel del från lektion 1 och när det blev dags att träna lektion 2 så tog det stopp igen. Tiger har haft svårt för de mjuka svängarna då han vill gå runt hindret direkt till leksaken. Sen har det inte blivit så mycket agilityträning som jag velat då det har varit dåligt väder och när det väl blev fint så kunde jag inte köra i hur många dagar som helst för Tiger behöver faktiskt vila ibland han också   Lektion 3 är i full gång och där kan vi inte göra någonting för det är framförbyten som ska tränas och då Tiger inte förstår sig på mjuka svägar ännu är det bara att träna på det innan vi kör vidare. Jag växlar med att bli väldigt stressad över att vi inte "hänger med" i kursens tempo och att inse att om vi kör lektion 1 och lektion 2 övningarna och ser till att han verkligen förstår alla övningar och gör dem i svårare varianter så kommer lektion 3 att gå så mycket smidigare att lära in.




Tiger och jag är med och tävlar i Sussi's "Dagens trick" där han ska få lära sig att gå runt ett föremål med framtassarna på. Typ klossträning fast man går inte runt med honom. Jag passar på att lära honom att svänga motsols då han har svårare att gå in på högersida. Film på det kommer senare!


På lydnadssidan så har vi tema fotgående i olika formationer. Jag har arbetat vidare på start-övningen där han nu får gå vid min sida och tigga tillbaka leksaken. Jag har använta mig av plattformsträning för att börja lägga på kommando för fot och jag tycker att han har fått en bättre förståelse för positionen. Sen har jag fått lite nya tips på belöningsplaceringar när jag tränar söka sig till sidan framifrån och från sidorna. Jag ska prova att belöna bakifrån för att få honom att söka sig djupare och på så sätt göra det lättare för honom att hitta rätt position.


Sen har Tiger och jag varit och vallat. Det var super kul. Tiger har inte tänt till ännu men fick mer och mer självförtroende allteftersom och ville hela tiden tillbaka in i rundfållan för att följa efter fåren. Så dit ska vi åka flera gånger   Jag har en film på när han vallade men inte på min egen kamera så när jag får filmen så får ni också se den.


Vi har också fått lite freestyle och trick inspiration på sistone och det finns så mycket jag vill träna och så lite tid.. Sen måste Tiger få vila, jag har verkligen märkt att han varit lite väl trött nu i förra veckan då vi inte hade haft en ordentlig vilodag och långa, intensiva träningskvällar. Idag har jag jour på ambulansen och måste kunna ta mig dit på 10 minuter. Så det blir inga långpromenader utan kvällen ska vigas åt lite trickträning. Tiger håller bland annat på att lära sig att stå mellan mina ben med hjälp av plattformen (han tycker det är läskigt att stå där), att stänga en lucka (övning på fading av nostarget) och jag tänkte prova att lära honom att krama om en käpp med frambenet (kroppskontroll och shejpingövning).


                     

 
 
Annika & Co.

Annika & Co.

16 oktober 2012 06:38

Jättefina höstbilder :-)
Kul att läsa om allt ni tränar. Kram

http://www.hundinfo.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards