Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2012

Lydnadsläger

Av Maija - 22 oktober 2012 22:32

I helgen har jag och Tiger varit på lydnadsläger. Vi var i Norra Stockholms Hundcenters nya lokal och shit vilken fin träningshall. Alla vovvarna älskade konstgräset och det var riktigt fin stuns i mattan under gräset   

Vi (mest jag) har lärt oss så mycket!   

Vi har jobbat med flera övningar som vi jobbat med tidigare såsom plattform, omväntlockande och kloss. Jag har fått riktigt bra tips på att vidareutveckla dessa övningar. Det var första gången jag gick på kurs inomhus och jag var så lycklig, det är mycket lättare att ta in det man ska lära sig när man inte huttrar och fryser.


Det jag är absolut sämst på med hundträning är att öka kriterier och jag ger hela tiden belöning för små enkla saker, även känt som "Maija-belöningar". Sen blir Tiger frustrerad när jag väl ökar kriteriet för han är van vid att få många belöningar för väldigt lite = ineffektiv träning. Det blev så tydligt för mig med klossträning som han kunde redan som 9 veckors valp. Han behöver inte få en godis direkt när han hoppar upp på den eller vid första steget för att bekräfta att det är det här vi jobbar på, han ska vara säker på det när klossen dyker fram. Så tipset jag fick från lydnadslägret var att efter varje pass ställa kontrollfrågan:


"HAR DET HÄR PASSET FÖRT OSS FRAMÅT?"


Om inte så har jag lagt ribban för lågt



Så vid dag två på lägret så vågade jag höja ribban och visst kan Tiger!

Det gick jättebra och det trots att han var både trött och i en väldigt störig miljö. Jag är väldigt imponerad över att Tiger överhuvudtaget kan vara i en miljö med så många hundar och människor överallt, och sen jobba och lära sig nya saker det är häftigt.


Vi jobbade med tävlingsträning, olika typer av övningar där hunden ska röra sig från föraren (det behöver det övas på!) och apportering. Varje ekipage fick 10 min där en instruktör bara fokuserade på en och det man ville ha hjälp med. Jag valde apportering eller snarare plocka upp där jag tycker att Tiger och jag kört fast. Vi det träningspasset grep Tiger jättefint men det som inte fungerade var att han inte sökte sig hemmåt tillräckligt fort. Och jag tänkte på hur vi tränat tidigare och undrar om tassandet och omgreppandet helt enkelt varit ett symtom på något annat (frustration eller jag vill helst inte bära tillbaka). Vi hade även en workshop med apportering där jag kunde göra småändringar av det sätt vi börjat med hålla fast träningen som jag tror kommer göra att han förstår vad jag vill lättare.


 

Sen har vi fått "självkontroll-tränings förbud"!!! Som vi så förtjänar att ha. Tiger har så lätt för att bli lite för kontrollerad och försiktig. Jag håller med Carro om att man behöver balans mellan kontroll och galenskap som gärna får luta lite åt galenskap, mycket roligare att träna hund då.


Så jag har fullt med inspiration och har lagt en liten träningsplan. Det är mest saker som jag vill träna på just nu, har inte helt bestämt deadline eller vad jag ska köra först men mycket är det.


Grundfärdigheter

Få mer flyt i byte mellan leksaker

Lära in ett nytt ord som betyder ta belöning hos mig, eventuell bygga på "yes" som vi redan har

Leka trots matstörningar

Plattformsträning: stanna kvar trots att jag fortsätter att röra mig, duration utan omväntlockande

Springa ut till target och snabbt vända tillbaka

Ladda halsbandet

Fokus på att få honom mer aktiv när vi leker


Tävlingsträning

Kedja beteenden t.ex: inmarsch - sitt i utgångsposition - några meter frittfölj - ställande under gång - inkallning - nosdutt


Momentträning

Ingångar: söka sig djupt, hitta position från olika vinklar, vändningar på stället

Apportering för ett längre gripande

Gripa-vänd med leksaks byten

Bättre flyt på ligg

Kommando på stå

Shejpa hoppstå

Rakare backande



                  

Sista dagen på lägret var lite dramatisk då Ida fastnade i långlinan och bröt handleden på två ställen! Ambulansen fick komma och hämta henne och det såg ut att göra riktigt ont. Vi får alla hålla tummarna för att hon blir frisk snart och att operationen går bra!   


Tiger och jag är förresten färdiga med ett bloggtävlings trick: snurra runt en låda!


 
 
Ida

Ida

23 oktober 2012 21:08

Visst var det ett bra läger och en superfin hall?! Nu gäller det bara att träna vidare med våra guldklimpar. Jag kämpar på fast med en hand. Går mycket bättre än förväntat :) ses snart!! Krama "farbrorn" från Kippen :)

http://idaljunggren.wordpress.com

Maija

25 oktober 2012 22:37

Skönt att det går bra att träna trots att du är enarmad! Jag har skött mig och gjort saker svårare för Tiger. vi ses på måndag!

 
Annika @ Co.

Annika @ Co.

24 oktober 2012 05:51

Vilken toppen helg ni haft :-) så kul med all inspiration man får på kurs/läger. Jag håller med om att öka kriterierna i rätt takt och inte fastna är bland de svåraste......jag fastnat också gärna förlänge.
Kram omTiger från oss
Kram

http://www.hundinfo.se

Maija

25 oktober 2012 22:36

Skönt att det inte bara är jag som har svårt att komma vidare :)

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards