Tiger & Blaze

Alla inlägg den 30 april 2012

Av Maija - 30 april 2012 10:48

Mycket har hänt sen det senaste inlägget, både roligt och tråkigt.


De senaste helgerna har jag varit på sökkurs i Stockholm. Det är Mary Wright från Canis Stockholms avdelning som har hållit i dem. Tiger har varit jätteduktig. Han har svårt att stanna hos figuranterna och vill gärna rusa emellan figuranterna. Och han blir väldigt triggad av rörelser och vill springa och kolla vad jag gör när jag går framåt på stigen. Han gjorde enorma framsteg första helgen och stadgan hos figgarna är så mycket bättre. Tiger älskar att kampa men han har inte tid att leka med figuranterna så nu nöjer vi oss med godisbelöningar för tillfället. Köttkorv, kycklingkorv och kokt oxhjärta tycker Tiger är riktigt goda grejer Jag tycker att jag blir bättre på att se linjerna och hur jag ska ställa mig mellan figuranterna men ibland blir det bara heltokigt. Planen är att jag ska fortsätta träna med gruppen i Stockholm och Mary kommer fortsätta att hjälpa oss och våra hundar. Jag försöker också starta igång en sökgrupp i Uppsala och har pratat med Uppsala hundungdom som har annonserat om det på sin hemsida, så jag kan träna ännu mer sök   Jag tog inte själv med mig kameran men har några bilder från helgerna som kommer längre ner.


Det riktigt tråkiga som har hänt är att Tiger är skotträdd! Vi var på klubben och Tiger har ju hört massor av skott här hemma då vi bor vid en skjutbana så jag tänkte inte alls att han skulle bry sig. Men han blev så rädd, han skakade, kröp när han gick och ville inte leka förrän efter tio minuter. Jag tyckte det var riktigt jobbigt att se honom bli så rädd. Planen är att vi undviker skott ett tag nu framöver så att han får "glömma bort" att det var läskigt. Sen ska jag försöka hitta någon bra tränare som kan hjälpa mig och se om han kan tränas till att gilla skott. Jag tror att träningsplanen är att börja på väldigt långa avstånd och se om man kan närma sig sakta men säkert. Men hans rädsla kommer eskalera om jag råkar göra fel så jag vill verkligen hitta någon som kan hjälpa mig. Om en vecka är det MH i Ockelbo och vi ska avstå skott och av en händelse är vi sist och kan åka dit när skotten är slut, göra vårt MH och stanna och fika.


Tiger har det inte lätt med alla tjejer just nu. Det är så många tikar som höglöper nu, bland annat grannhunden Rejsa och kompisen Dori. Tiger är väldigt fokuserad på kissfläckar och försöker se om han inte kan få rusa mellan dem (vilket inte går så bra). Han är pipig inne och försöker uppvakta Yrja (som är kastrerad), han har försökt våldta både valpar och hanhundar också. Det är tålamodskrävande när han bara piper men han har inte tappat fokus för träningen iaf. Det är kanske när jag varit på klubben att senaste veckan har han varit lite för fixerad av vissa hundar (som han väljer ut som "löptikar") för att kunna träna ordentligt. Så vi sitter mest där och varvar passivitet med lek.


Jag håller också på att försöka strukturera upp lite träning och mål för 2012. Det känns som att det lätt blir lite väl många bollar i luften och jag måste nog prioritera bort lite saker för stunden. Lydnadsmässigt vill jag fortfarande fokusera på grundfärdigheter. Det vi ska göra med agilityn nu är kroppskontroll och om det finns tid: cirkelträning och hoppteknik. Men det är så mycket mer som jag vill hinna träna!! Sök, spår, lekutveckling och massor av vardagslydnad. Vallningen vill jag verkligen hålla på med men vi har inte råd med det just nu, för vid varje tillfälle blir det 150kr i bensin pengar och 250kr för lektion. Om bara dygnet hade mer än 24h  

Så snart jag lyckas få en bra struktur på träningen så kommer ett inlägg med sånna där roliga planeringslistor som jag älskar ;)


Nu ska jag cykla till stan för att fira Valborg!

                 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards