Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 1 maj 2013

Valborg

Av Maija - 1 maj 2013 16:40

Nu kommer en videobomb :)


Jag har haft en lugn valborg, var ute kvällen innan och spenderade själva valborg hemma med vänner. Det var skönt att slippa regnet och när vi var ute på promenad började det helt plötsligt att hagla, Tiger var inte nöjd.

 


Idag har vi bara varit utomhus och njutit i solen. Jag fick till och med sätta på mig solkräm! *snart sommar*

Dagen innan valborg eller "kvalborg" försökte jag filma vårt spårande. Jag måste fortfarande koncentrera mig ordentligt på vad han gör för att bromsa när han vill springa åt fel håll så själva filmningen är inte prioriterad (varning för åksjuka). Han springer alltid förbi pinnarna med ett steg innan hans hjärna registrerar vad han hittat. Spåren brukar vara ungefär dubbelt eller lite mer än dubbelt så långt som detta (som bara hade tre pinnar på korta avstånd) och det är en av hans snabbare spår. Just nu lägger jag spåren framför honom och låter honom gå de på en gång vilket alstrar lite hastighet men nu börjar han bli så duktig med pinnarna att jag säkert kan gå ut i förväg och låta de ligga en stund innan vi går dit. Det är så bra med spåren för han blir mycket mer balanserad när han fått gå dem och kan skritta lugnt och fint efteråt   

Idag provade jag att låta Tiger hitta tändstickor. Tiger har aldrig sett en tändsticka förut och jag var bara imponerad över att han förstod att han skulle apportera dem. Först la jag bara ut ett par stycken framför honom, han blev lite brydd över att det inte var ett spår att följa men hittade tändstickorna och apporterade dem. De var lite krångliga att plocka upp, de fastnade i munnen när han skulle ge dem till mig och de blåste bort från min hand 

Jag provade också en gång på asfalt i ett spår och det gick bättre. Vet däremot inte om apportering var optimalt med tändstickorna, kanske frystarget, ligg- eller sittmarkering vore bättre. (Samma varning gäller för tändsticke-filmen, träningen prioriteras nu men när han blir säkrare kan jag filma bättre!)

Klickerklok länkade en sån trevlig video med övningar för konvalescenta hundar (på deras facebooksida) som jag måste dela med mig av :)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards