Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 10 oktober 2013

En helsikes massa möss.. och utvärdering av träningen

Av Maija - 10 oktober 2013 20:19

Mitt examensarbete är i fullrullning nu. Jag har 74 musbebisar och 6 mammor att dona med och om tre veckor startar träningen av musbebisarna som då är avvanda. Det här betyder att Blaze är ensam ca 4 timmar om dagen nu. Det går jättebra. Han bara sover när jag är borta och är alldeles lagom glad när jag kommer tillbaka.


Vi har de senaste veckorna hunnit med att träna på klubben två gånger. Blaze är jätteduktig och kan jobba lös och fokuserar fint på mig. I måndags var vi där och blev omringade av ett helt gäng med hundar som gick allmänlydnadskurs. Kan säga att det var en hel del stora, unga hundar som skällde och hade sig. Men Blaze låg lugnt på filten och kunde träna både roliga fartlekar och lite mer tänka-övningar. Tiger fick hoppa fyra låga hinder och ta en tunnel. Gissa om han bara dog av lycka!


Med träningen går det bra, även om det inte blivit så mycket som jag tänkt mig. Min förkylning sitter i och det känns som att den inte planerar att gå över. Blaze har visat att han kan springa lååångt ut från mig till skål eller target och lärt sig kommandot "get it!" som betyder ta utlagd belöning. Stina och jag har kämpat med att försöka hitta en tillräckligt svårt störning för honom när vi tränar inkallningar, inte riktigt lyckats. Byteslekarna går fin fint och han kan byta snabbt när jag släpper leksakerna. Klossträningen går okej, han rör lite på sig ibland men senast stod han visst med bara ena tassen på klossen, vilket jag klickar för för jag ser inte riktigt vart hans tassar är. Så där har vi problemet och lösningen ;) Vi har skippat att träna apportering. Däremot så har han lärt sig kommandot "vänta" och gillar det så mycket att han springer efter saker eller bara planlöst rakt ut för att få kommandot. Vi har även börjat med ett miljöbelöningsord "plaska" som betyder gå och bada i pöl/sjö/bassäng. Har märkt att vi tränar lite väl långa pass. Brukar vilja träna tre saker när vi kör inomhus och på den tredje omgången är han disträ. Så nu blir det bara två saker. Handtarget saknar jag lite umf i men jag vet att det beror på att jag har tränat med för tråkigt godis.

Med Tiger går det bra med träningen. Han är sjukt peppad på allt och attityden är otrolig :) Vi har börjat använda lekbelöningar igen och *pepparpeppar* så går det riktigt bra. Jag har hittat låten till vårt program i freestylen. Att hitta position på högersida släppte äntligen idag och han kunde typ erbjuda det flera gånger. Plats har vi tränat en del på, ett pass så blev det "fel" och Tiger kunde inte ligg eller sitt eller någonting så vi har pausat lite från det och har provat nu i dagarna och nu vet han vad han ska göra. Han är så knasig när han bara tappar självförtroendet innan han ens fått chansen att erbjuda ett beteende. Sitta fint går över förväntan och det märks att han börjat få tillbaka sina ryggmuskler :) Hans backande har blivit SÅ mycket bättre denna vecka och det är rakt som det var innan vilan. Vi har jobbat med att få flyt i slalom vilket vi inte kommit jättelångt med men jag tror Stina har kommit på problemet (utöver nötande). Det är hur jag rör och håller händerna, att jag hjälper honom med dem. Sen har vi börjat träna snurra vilket Tiger tycker är väldigt kul!

Sen får jag inte glömma bort att berätta att Birgitte varit på besök med Turbo. Tiger och Blaze fick busa med Turbo och det gick så bra så. Jag blir verkligen glad i hela kroppen när jag ser Tiger springa runt och ha så kul!

     

Lite gruff blev det, för Turbo trodde Tiger var en fin löptik ;) Söta Tiger säger till och pussas snabbt igen, han är inte så bra på det där med att säga ifrån ordentligt                     


 
 
Ingen bild

Anette

12 oktober 2013 23:04

Du är så duktig att träna pojkarna, jättekul att se och att läsa vad ni gjort!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards