Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2013

Vinter

Av Maija - 20 oktober 2013 10:14

Nu känns det som att vintern börjar komma till Uppsala och det är härligt och samtidigt lite jobbigt. Det är klumpiga vantar och kläder som gör det svårare att träna. Blaze täcke kom från Hööks i veckan men det var alldeles för litet. Jag hade provat 40cm och den satt bra så jag beställde 50cm som nu slutade mitt på låret. Jag mätte honom och han är redan 46cm lång i ryggen! Som tur är så kan man byta i butik och på måndag ska vi åka och prova ett 70cm täcke (som jag hoppas motsvara ett 60 som han kan växa i). Jag fick också en efterlängtad pannlampa i den beställningen som trots att den var billig lyser upp riktigt bra när jag tar sena promenader i skogen :)

 

Träningen går framåt. I veckan har vi tränat kring flera "nya" hundar bland annat några lekkompisar. Jag trodde knappt Blaze skulle kunna göra något när de var där men tji fick jag. Vi tränade allt möjligt med hans valpkompis som studsade runt honom och gjorde inkallningar där han fick springa emellan dem för att komma till mig. Roligt! Jag har provat att träna handtarget med supergodis, det gav inte mer intensitet. Så jag provade att sakta röra handen bort från honom och när han nuddar den som stannar handen till. Då fick jag lite ordentligare tryck i honom. Vi har spårat och så har vi tränat filtträning för att Blaze vill absolut inte att träningen ska ta slut och sitta på den tråkiga filten.

Vi har spårat två gånger. Första gången gick det inget bra. Men i fredags när solen var framme så åkte Stina och jag och spårade på eftermiddagen. Då gick det jättebra! Kan bero på att jag hade tänkt igenom en plan denna gång ;)

Tiger fick 300m matte-spår med 3 pinnar i och en liggtid på en timme och spåra i koppel. Han spårade och markerade jättefint. Det blev ett litet konstigt slut då den sista pinnen hade blivit stulen och söndertuggad av en annan hund men jag slängde till honom den andra och belönade och avslutade. Nästa gång ska vi ha samma koncept men längre sträcka och kanske att någon annan går spåret. Blaze fegade jag med och gick bara 50meter, inga problem sa han! Så nästa gång SKA jag våga lägga 100m. Det märks att när vi går de här korta så hinner han precis fästa ordentligt på spåret och så är det slut.

 

Haven som sörjer att hans rapportträning är slut      

Tigers träning går i freestylens tecken.  Han har börjat få in snurrarna fint och vi har jobbat på dagens trick. Det stora är att jag är nästan helt klar med koreografin för hans freestyleprogram och ska köra ett betatest med honom nästa vecka. Programmet och låten vill jag hålla lite hemligt tills det är dags för tävling ;)

Han har fått leka ännu en gång denna vecka och det verkar gå fortsatt bra. Han har också fått köra budföring i skogen utan att han känns stel eller öm. Med klådan går det inte lika bra, han kliar sig i ögonen när kortisonet sätts ut. Idag har jag provat att istället sätta in antihistaminer istället, jag hoppas att de inte gör honom seg och trött. Det går heller inte så bra med eliminationsdieten då han då och då lyckas hitta något att knapra på. Ofta i samband med träningar då man lätt kan tappa eller andra hundar missar sina godisar. Så det går inte riktigt att säga något om vad han är allergisk mot ännu. Jag hoppas verkligen att det går bättre denna månad för hans maträkning har gått från 350kr varannan månad till 850kr varje månad. Det blir lite mycket i studentbudgeten.

             


 
 
Ingen bild

Anette

21 oktober 2013 22:42

Gud vilka fina foton du tar på såå fina hundar!!!

 
Annika & Co

Annika & Co

24 oktober 2013 14:07

Härligt att han fortfarande är bra och bör bättre i musklerna 😃 men jobbigt med klådan och inte kul med special diet . Så roligt att ert program går framåt lika så spårningen.
Och lill killen är inte så liten 😃 längre.
Två duktiga fina killar Kram

http://www.gammelflaxen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards