Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 8 november 2013

Utflykter, provokationsdiet och veterinärkongressen

Av Maija - 8 november 2013 20:28

Nu har jag börjat Tigers provokationsdiet. Han är inte allergisk mot de fiskar jag har provat och det var verkligen det viktigaste proteinet för mig då det finns både färskfoder, torrfoder, godisar och tuggisar som bara innehåller fisk. Nu är vi inne på dag 2 med nötprotein och hittills går det bra. Tiger är mer än nöjd med att få en massa godis och inte bara tråkig z/d eller äcklig ren. Jag njuter också av att äntligen kunna låta Tiger smaka av morgonmackan igen. Har varit riktigt svårt för mig också att inte ge honom någonting.

 

De senaste två veckorna har jag och Stina slagit ett slag för miljöberikning. Mest för oss. Vi har åkt iväg för långpromenader. En gång i Håga dalen och en till Storvreta och Storskogen. Riktigt roligt för både oss och hundarna att komma till nya platser eller platser som vi inte går på varje dag. Det har dessutom lett till väldigt trötta hundar (läs Blaze) vilket uppskattats av mig nu när jag är mitt uppe i uppsatsskrivandet

 

Träningen går bra med killarna. Tigers första sekvens känns riktigt bra nu och vi ska detaljträna lite andra trick och kedja ihop dem för nästkommande sekvenser. Blaze går det bra med, det är mycket fokus på att filtträningen ska fungera, hundmöten och han har blivit en riktigt stjärna på att gå lös och vänder på en femöring när jag ropar. Vi kör också mycket jaktinkallningar för att hålla inkallningskontot på plus :) Här kommer två filmer från början på veckan


Nu under torsdagen och fredagen har jag varit på veterinärkongressen. En kongress där många företag prestenterar sina produkter och finns tillgängliga för frågor. Jag har fått en hel del bra saker som buffar att värma halsen med under vintern, kåsor att dricka te ur i skogen och fyllt på pennförrådet. Den bästa grejen var ändå en skål ifrån royal canin som gör att hunden tar längre tid på sig att äta. Det är nämligen så att Blaze inhalerar sin mat och har börjat att stirra ut Tiger. Tiger har i början av sin z/d diet gått undan och Blaze har ätit av hans mat (vilket tog mig två dagar att märka då jag går runt och gör annat under utfodringen). Efter det så stirrar och stressar han Tiger, jag har suttit och vaktat och Blaze har hållit sig undan när jag sitter där men Tiger känns ändå stressad. Men nu när han äter ur den nya skålen så är Blaze klar långt efter Tiger. Känns jätteskönt att Tiger slipper känna sig stressad och jag kan göra annat under tiden   

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards