Tiger & Blaze

Alla inlägg under december 2011

Av Maija - 11 december 2011 19:06

Idag har jag och Tiger varit i skogen och lekt. Först gick vi runt en timme själva men sen kom Antonio med sin husky tik Ellen och vi gick runt en timme till. Jag försökte räkna på eniro kartan och jag tror vi gick över en mil   Som tur var så hade jag i förväg lindat foten, annars hade jag aldrig orkat.

 

     

I skogen sprang Tiger runt väldigt målmedvetet ett tag och letade efter något, och så hoppsan hej hade han hittat ett rådjurshorn!


 

Av Maija - 9 december 2011 17:22

Igår hade jag och Tiger ett shapingpass utomhus, det gick ganska bra. Han kunde arbeta lite men blev fort distraherad. Det bästa med passet var filtträningen. Efter andra omgången träning så gick det riktigt bra och jag var duktig och skippade att träna en gång till. På kvällen tränade vi inkallning på ett nytt ställe, Tiger var duktig som vanligt    Jag var däremot dum som hade glömt bort att jag måste ta det lugnt och sprang omkring.. och fick ont igen


Idag har vi varit i rastgården och Tiger var där själv i fem minuter. När vi går dit så blir han väldigt glad och vill in och jag tror att han snart är redo att vara där själv längre stunder. Förut tyckte han det var lite obehagligt för att det är så många hundar som skäller där och han var lite klängig. Vi har flyttat så han behöver öva mer i den nya gården så att han känner sig mer hemma. På vägen hem mötte vi Turbo och en boxerkille i skogen. Tiger tyckte att boxern var stor men insåg snabbt att han var världens bästa lekfarbror. Tiger var så trött att när vi kom hem så somnade han bredvid mig i soffan direkt.



  Det är tur att jag är liten för jag kan krypa in och ut med Tiger i gården ;P


På kvällen hade vi apporteringsträning. Det gick bra för jag kunde köra PLAN A. Han fick klick för duttande men jag krävde snabbt att han skulle bli väldigt intensiv i sitt duttande. Sen höll jag tillbaka klicket riktigt länge (för att vara oss, ~4sek) tills han öppnade munnen över den. Tiger har blivit mycket bättre på att prova sig fram utan att bli frusterad! Sen växlade jag mellan flera intensiva duttar och att vänta på att han skulle öppna munnen.


Plan 3 (5x3) har två alternativ.


Plan A: börjar med duttande och kräver snabbt intensivt duttande för att relativt snabbt växla mellan det och öppen mun


Plan B:är ungefär som A men med lite mjukare start med fler intensiva duttande innan öppen mun


Den generella kriterietrappan för hålla fast träningen är "stulen" ur Lydnadsträning i teori och praktik

                     ___

                  _I Öka tills han håller i 10s

               _I Håller i 2-4s

            _I Fast grepp 0.5-1s

         _I När öppen mun för föremålet bort och han håller fast / följer efter och tar nytt grepp

      _I Öppnar munnen

   _I Puttar intensivt / slickar

_I Luktar på föremålet

Av Maija - 7 december 2011 21:41

Idag har vi kört lite blandade grejer. Vid lunch så provade vi frispår. Tiger hittade mig men kom lite från fel håll så jag tror mest han sprang och spårade minimalt. Men jag ska prova flera gånger och i lite bättre terräng så att han inte ser lika bra vart jag tar vägen. Sen tyckte han det var jätteroligt och blev trött, så det spelar egentligen ingen roll hur mycket spår eller springande det är   Det är extra bra att han blir trött just nu för igår så fick jag ont i hälsenan och har fått mer och mer ont sen dess. Så jag ska försöka att ta det lite lugnt och avbokade onsdagsträningen på brukshundklubben. Känns så tråkigt att när jag väl inte är sjuk eller har ont i knät så ska det vara något annat som krånglar, men det får lov att gå över fort   


Jag provade lite ligg-igen och han la sig snabbt och efter tre klick så stod jag upp med böjda knän, och han erbjöd ligg fort. Däremot var han inte så arbetsinställd, troligen för att jag slarvade och struntade i filten. Så smäll på fingrarna för mig. På kvällen så la jag upp kriterier och ett pass för hålla-fast-träningen. Tiger är olika bra på olika föremål, men kan bara hålla i 4sek i den han kan bäst. Inte så bara kanske då vi inte tränat mycket alls. Men jag är sugen på att få honom att hålla riktigt bra i föremål nu. Jag tycker det är mycket att tänka på när jag tränar hålla fast så jag ska "torrträna" lite mer, så att det flyter på bättre.


- presentera föremålet i vänsterhand

- klicka med högerhand

- flytta föremålet till högerhand

- för högerhand bakom ryggen (det är här jag glömmer bort mig!)

- belöna med vänsterhanden samtidigt som högerhand läggs bakom ryggen


Plan A var klicka för duttande och se om jag kunde få honom att öppna munnen över föremålet

Plan B om han tar den i munnen direkt så skulle jag klicka för det och se om han höll fast när jag drog den lätt bakåt i slutet av passet


Jag har valt ut en handske som föremål. Jag klickade för nosande som ganska snabbt blev nosduttande (=target), andra omgången (körde 4x2) höll jag tillbaka och han slickade lite på den. Träföremål biter han tag i direkt men jag försöker lära in det på något som är så olikt en apportbock/vittringsapport som möjligt utifall att det blir galet.


Nästa pass har tre varianter


Plan A klicka 3 gånger för duttande, övergå sen till kriteriet slicka eller öppenmun

Plan B klicka för duttande första omgången och gå över till slickande de sista klicken (som förra passet)

Plan C om han bara duttar så överväg att byta föremål så att han inte tror att det är ett targetbeteende vi tränar


På kvällen fick vi igång rejält med kampande med hans nya leksak. Jag har rullat ihop en gammal handduk som jag tejpat ändarna med silvertejp. Jag tror jag är för försiktigt med nya leksaker, jag vill att han vinner dem lätt för att han inte ska tycka att det inte är någon idé att kampa för jag vinner bara. (Tror det hände med vår kaninskinnsleksak, den är iofs svår och obekväm att bita tag i också..) Men jag gör det lite för lätt så ikväll kämpade jag på om den där handduken och då tände han till!

 

Av Maija - 6 december 2011 17:21

Idag har Tiger varit på långis med sin kompis Laban. Tiger visar himla mycket tänder och leker lite farlig, för Laban är precis som Tiger riktigt harmlös Tiger är fortfarande riktigt trött och vi får se om det blir någon "riktig" träning idag.


Jag har filmat när vi provade ligg idag (Mitt träningsmål är att jag ska bli bättre på att filma träningen!). Han är jättetrött och allt går långsamt, jag tänkte mest prova och se hur lätt han har för att erbjuda ligg. Jag klickar då och då när jag tror att risken för frustration är stor. Jag kommer på att jag ska prova att stå upp men eftersom vi utgångspositionstränade en del förra veckan blev han för inställd på det så jag satte mig igen. Ska få in honom lite mer på ligg (1-2 korta pass kanske) innan jag provar att stå igen



 


                     

Av Maija - 5 december 2011 21:05

Jag vill tacka Annika igen för super tipsen om Tigers och min spårträning! Kortfattat så kan Tiger vara i en period där han har svårt att fokusera tillräckligt för följa spåret ordentligt. Med tanke på hur generellt splittrad och "energisk" han är på promenaderna just nu så tror jag på det. Vi kommer helt enkelt ta ett spåruppehåll på cirka en månad och sen lägga ett enkelt spår för att se om han är redo att börja spåra.


Vårt jaga-fåglar-kommando går framåt. Härom dagen skickade jag honom runt ett hört och han stannade upp så fint som han verkar göra nu för tiden. MEN då såg jag två cockrar som precis kom runt hörnet (4m ifrån Tiger) och jag kände mig smått panisk. För er som missat det så är just problemet med vårt jaga-fågel-kommando att Tiger tror att det därefter är fritt fram att springa fram till alla möjliga hundar. Tiger ser dem och hejdar sig en millisekund och då skriker jag "JA!" (belöningsordet) och Tiger springer fram till mig för att få godisar   När jag väl kopplat honom så var han väldigt intensiv mot dem och tyckte bestämt att det var dags att hälsa, så jag skulle väl inte lita på att han alltid väljer mig, men ett steg i rätt riktning är det.


Idag har jag fyllt på hans skafferi med godis och tuggben. Tiger är lycklig att jag äntligen investerat i en liten påse med pedigree foder (som han bara älskar) som utnyttjas som gott hundmötes-godis. Idag fick Tiger en ring av oxhud som han burit runt på hela dagen och stolt visat för mig och Abtin hela dagen. Det känns lite löjligt att säga det men Tiger MÅSTE ha tuggben, verkligen måste. Annars demolerar han alla sin leksaker i tusen bitar och snart har jag inte många kvar och jag vill inte chansa på om möblerna skulle demoleras efter det. Som tur är så äter han inte upp dem alltför snabbt. Sen har vi varit på långtur med Dori. Vi gick längs med ån då vi såg ett gäng joggare påväg emot oss. Tiger så dem och spände sig, väldigt beredd på att springa dit. Men så tittade han på mig och såg att jag satt ned på huk = spurta dit för godis. Jag var riktigt mallig! Sen hade vi lösa möten med en cyklist och jag börjar känna mig väldigt säker på att han klara av möten med människor nu. Dagen avslutades i snön med Laban som vi träffade på kvällspromenaden. Man kan gott säga att Tiger är riktigt trött nu!


Träningsmål v.49


* Jaktinkallningar (kan man inte träna för mycket på)

* Lek med två andra personer

* Prova på frispår (tack ännu en gång Annika)

* Apporteringsträning

* Liggträning


.. Med restriktion för att det är tentavecka


Om vädret tillåter så planerar jag för en myskväll i skogen på söndag med en brasa och en massa filtar

   

Av Maija - 3 december 2011 13:59

Sista dagarna har Tiger varit en riktig bulldozer, han bara ska fram. Idag tog vi en skogspromenad på morgonen för att han skulle få springa av sig. Och som han sprang! Runt alla träd och letade efter något i träden. En gång har han ju sett en ekorre där så det var kanske den han letade efter. Vinden låg på bra och stabilt idag så jag ville spåra för att jag nu kunde ta hänsyn till vinden.


Så jag begav mig ut och la två väldigt enkla spår med vinden i ryggen. Jag la godisar i varje fotspår och i slutet en klick med vom. Jag ville försäkra mig om att det gick bra denna gång då det inte gjort det de senaste gångerna. Men usch så dålig det gick idag också    Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Han verkar leta efter ett spår men hittar det inte. Det ser ut som att han hittar det då och då men han är liksom inte i närheten av spåret (han är väldigt svårläst). Hittar han rätt så viker han av från det nästan på en gång. Jag bromsar honom när han avviker för långt och han får inte gå framåt när näsan åker upp. Jag såg till att han verkligen var lugn innan och att spåret legat i typ 50min för att han inte skulle bli för het. Jag försöker verkligen klura på vad det är, han som ändå har spårat hyfsat bra innan Det finns en massa tips på nätet men det är mest för att öka på intresset, och Tiger älskar att spåra oavsett om det kommer en belöning eller inte.. Det enda jag hittar för att få upp noggrannheten är just godisspår och det är ju det vi gör. Med synretningar är jag säker på att han bara skulle springa rätt ut och söka istället för att spåra.. Jag ska klura vidare, kanske lägga ett par spontanspår imorgon och bara råka gå över dem om det nu är bytet till spårselen som stressar upp honom... Ni får gärna komma med tips för känner mig lite rådlös


             

Igår läste jag på Åsas blogg om LRS "Least Reinforcing Stimulus/Scenario". Jag tycker det verkar vara en bra idé för oss då Tiger lätt blir frustrerad och pipig. Det går helt enkelt ut på att om hunden gör fel så gör man absolut ingenting i 3-5sekunder (jag tror att vi behöver 1-2s för att Tiger inte ska bli frustrerad). Man ska inte ändra kroppställning eller bryta ögonkontakten (om man hade det från början). Sen erbjuder man hunden att göra något som man vet att den verkligen klarar av, sen fortsätter man på det beteendet man höll på att träna när hunden gjorde fel. Det finns en film på när Åsa provar metoden för första gången. Jag lyckas inte infoga den från youtube men här är länken


Så måste jag berätta om en bok som jag lagt till att-köpa-listan. Annika har köpt den och jag är himla sugen, den verkar ha ett sånt bra och enkelt upplägg

 

Av Maija - 1 december 2011 22:52

Vid våra kadaverövningar är det alltid jag som lyckas få någon diverse kroppsvätska i munnen. Idag hade jag munnen stängd och fick bara en ansiktsdusch med blod, däremot stack jag mig på en väldigt äcklig kanyl. Och när jag kom hem lyckades jag riva upp armbågen på något i soffan Jag är helt hopplös! Jag kan tillägga att den planerade långpromenaden blev en 40minuters lekpromenad med lite targetträning. Jag provade att kasta boll utomhus och Tiger kom glatt springandes in till mig varje gång   Tur att bollar inte är så tuggvänliga och därför inte roliga att lägga sig och tugga på själv. Jag var till och med på bra humör när jag kom hem.


Grattis grattis till Abtins pappa, Manouchehr som fyller 57 år idag!!   


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards