Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 4 april 2012

Tiger träffar får!

Av Maija - 4 april 2012 16:23

Idag har Tiger varit i Mårtensby och träffat får för första gången  

Vallningslektion 1: Göra Tiger van vid får


Tiger fick träffa två får i stallgången. Han var kopplad och jag gick mellan honom och fåren. Tiger fick massor av beröm när han tittade på fåren. Sen drev vi fåren fram och tillbaka i stallgången med lite hjälp av tränarens BC.Tiger var försiktig och tog det lugnt och jag märkte att han verkligen fick tänka.


Jag måste bli bättre på att berömma kontinuerligt, jag är så van att vara tyst och tävlingsmässig fram till "klicket" när jag tränar. Sen blev jag så fokuserad på vad jag skulle göra att jag tappade det mesta :P

Det hjälpte verkligen att peppa Tiger lite extra idag. Han fick ett stolt och glatt kroppspråk efter en stund trots att han tyckte att fåren var läskiga i början. Sen gick Tiger mest "fot" och tittade på mig för han förstod inte riktigt vad han skulle göra men när han peppades så kände han sig inte alls pressad och det var super för Tiger kan så lätt stänga av om han tycker att han misslyckas med något.


Jag ska dit och valla igen, jag tycker att Ewa verkar väldigt duktig på att lära ut vallning och att hon är mån om sina får. Sen är hon ingen klickertränare men det känns som att vi förstod varandra  

 

En trött Tiger efter vallningslektionen


Sen sist jag skrev något så har Tiger och jag mest lekt och där är det inga tokigheter längre. Han kampar på och tycker det mesta är roligt. Tiger har blivit bättre på att skvallra på andra hundar och gör det när han är lös och ser hundar på lite längre håll. Sen har han större fokus på mig kring andra hundar och vi ska definitivt fortsätta att komma iväg till BK så ofta vi orkar. 


Snart är det dessutom dags för sökkurs! Jag har införskaffat mig Tigers första tjänstetecken och det känns som om "min lilla bebis har blivit vuxen"   Rullehalsband har jag inte råd med just nu men den behövs knappast första gångerna. Det känns väldigt bra att få en bra start och lite praktisk insyn på hur det går till nu när jag är så färsk på söket. Sen har jag inte hittat någon sökgrupp som är särskilt intresserade av oss som de nybörjare vi är men jag ska nog lyckas övertala flera i min närhet att sök är det bästa som finns och då kan vi alla vara nybörjare tillsammans :P


Igår var vi ute med kompisen Turbo som fyllde 1 år !!   Tiger var helt super hela promenaden (nästan). Han tog kontakt, kom till mig, skvallrade på några hundar och verkade väldigt uppmärksam på mig trots att han bara några timmar tidigare hade fått mig att gråta i frustration över vilken unghundig dag han verkade ha. En sak hände som jag verkligen skäms över men samtidigt är lite stolt över. Vi mötte en häst så vi kopplade våra hundar och fortsatte promenaden. Efter en bit släpper vi dem och då hade tydligen hästen och ryttaren vänt så att vi hamnade nära varandra på parallella stigar. Då sprang Tiger till hästens stig ungefär 10 meter ifrån hästen. Hästen blev jätteskraj, hoppade till och jag fick för första gången använda en riktigt mörk röst och skrika EY! Det här var den skämmiga delen. Nu kommer den delen jag försöker fokusera på och vara stolt över. Tiger tvärnitade på mitt EY och vände på klacken och sprang glatt till mig för lite kyckling.


Här kommer lite bilder på Turbo när han var ännu mindre än han är nu ;)

     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards