Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 21 maj 2012

Sommarvärme

Av Maija - 21 maj 2012 21:03

Trots tentaplugg och värme så har Tiger och jag tränat riktigt effektivt i mina pluggpauser. Mitt på dagen gick jag och Stina till fotbollsplanen för att träna lite. Tiger tränar väldigt bra när jag ser till att hålla på strukturerna. Filt = träning. Han behövde inte alls sitta länge på den för att hamna i tränings-mode trots störningar i form av människor som var ute och njöt av sommarvärmen. Vi lekte en hel del, tränade "kör" och provade oss fram med cirkelarbetet.


Jag har ett problem med cirkelarbetet och med frittfölj-träningen. Jag försöker få Tiger att suga sig in till sidan men han håller sig en bit ifrån och försöker inte alls ta sig närmare. Han lunkar lite oengagerat, trots mina försök att få honom att jaga ifatt mig med leksaker. Jag tycker att han är taggad på leksaken innan men uppenbarligen inte tillräckligt. Nu på kvällen när det var svalare (=piggare Tiger) så tog jag fram det hemliga vapnet, pip-ekorren på snöre. Jag lekte igång honom och såg till att inte försöka förrän han var super taggad. Sen gick jag runt på stället och det gick mycket bättre än tidigare   Jag ska välja ut tillfällen när Tiger är helt bonkers, leka igång honom och träna på detta. Då kommer det snart att sitta. Att gå runt på stället istället för att gå ifrån och få honom att jaga ikapp mig verkar fungera mycket bättre för Tiger.


Sen har vi tränat på klossen. Tiger går hela vägen in, men lite hackigt. Det tror jag ordnar sig nu när kriteriet är alltid hela vägen in och inget annat. Men problemet är att han piper. Jag har provat olika konstellationer och nu tror jag att jag har något som funkar. Helt enkelt lek-hela vägen in-lek och hålla mig till detta. Jag har gjort det då och då men jag vill ju helst ha 3-5 godis belöningen emellan leken så vi hinner med fler repetitioner. Men eftersom det inte har fungerat så är jag övertygad om att vi kan göra snabba framsteg (UTAN PIP - vilket är anledningen till att jag inte velat öka på kriteriet på länge).

Nu ska jag fortsätta plugga, men bara en timme till. Imorgon laddar vi för sökträning på kvällen

     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards