Tiger & Blaze

Alla inlägg den 19 mars 2012

Av Maija - 19 mars 2012 18:37

Sådär vad har hänt sen sist. Tiger har fått busa och springa helt ohämmat utan några konstigheter och efter ett snack med veterinären så var Tiger friskförklarad!

         

I tisdags var vi vid brukshundklubben och tränade med tre aussies och en sheltie. Det är min snälla granne Johanna som låter mig åka med när hon tränar   Tiger var så mycket bättre än sist vi var där och tränande (innan vilan). Jag kunde använda mitt *nosa* kommando utan att han sprang fram till andra hundar! Han höll väldigt bra kontakt för att vara honom men ändå långt ifrån vår målbild. Men huvudsaken är att vi närmar oss den! Tiger kunde leka med bra intensitet trots att andra hundar sprang omkring. Emellan nos-stunderna tränade vi lite kontakt, targeting och sitt. Tiger fick också leka med Johanna. Tiger är duktig på att leka med "nya" människor men vi ska ändå se till att öva det oftare. För det mesta så satt Tiger och jag och tittade på när de andra lekte och Tiger var lugn hela tiden utom när det var inkallningar (för då vill han springa själv!). En stor skillnad sen sist vi var där var att Tiger inte drog i kopplet när vi gick omkring på apellplanen


Jag har lagt upp lite träningsstrategier och planer sen sist också. Jag har tröttnat på att vissa saker inte fungerar och de har inte blivit bättre av ostrukturerad träning så nu ska dem sakerna ligga i fokus.

- Komma tillbaka med leksaker: fortsätta med byteslekar och lägga till pass där vi övar plocka upp leksaker för att    kedja det med handtargeting.

- Andra hundar: hundmöten, inte vilja springa fram och arbeta nära andra hundar. Jag tänkte uppnå det här genom att satsa stenhårt på att skvallerträna på andra hundar och träna i närheten av andra hundar (BK). Det går åt sjukt mycket godis! Jag har valt ut grillad kyckling som supergodis ibland blandat med lite korv och blodpudding. Vi har bara hållt på i två dagar och jag har inte sett någon direkt förbättring. Jag har aldrig tränat en hund som gillar andra hundar så mycket som Tiger. Jag ska även öva självkontroll med burlekar.

- Inkallningar: något som fungerar bra för mycket men som visade sig i vecka inte fungera när han ville hälsa på en annan hund. Jag har övat att kalla in från personer med godis, förbi godisskålar och när jag kastar lite tråkigare leksaker som han springer efter (Susan Garrett har några tips på störningar). Idag kallade jag även in från en främmande hund (Tiger var i långlina). Jag ser också till att få in flera jaktinkallningar och budföringar i träningen. Inkallning tillsammans med stanna är dessutom något som måste fungera trots helt otroliga störningar innan jag vill släppa Tiger på får. Jag är nämnligen väldigt taggad för vallning nu och har fått hem en bra bok om vallning med kroppsvallare (Walk up av Anneke de Jong). Tyvärr missade jag att anmäla mig till Peter Nilssons kurs. Jag som vill klickerträna vallningen kommer verkligen få jobba med störningar om kommandon ska fungera i fårhagen. Jag tänker att om Tiger t.ex kan lämna lekkompisar precis när de börjat leka för att tokspringa till mig eller stanna/lägga sig/sakta ner så kommer det ge honom bra förutsättningar för att kunna det i fårhagen också.


En sak som fattas i vår träning just nu är riktigt bra leksaker! Tiger har nämnligen kampat sönder alla favoriter utom kongen. Så jag har gjort det ända vettiga   och köpt super leksaker för 1000 NOK!! Jag har köpt riktigt bra leksaker från Amokk.no. Fårskinn med expander (stor och långhårig) och den med kaninskinn och boll, två av varje så att vi kan köra byteslekar förstås. Så snart har vi super verktyg för träning nära andra hundar!

   

Jag kan berätta att det finns en sak till som jag vill köpa och det är Ruff Love. Idag fick jag reda på att jag fått jobb på djursjukhuset här över sommaren så när första lönen kommer (eller om jag känner att jag har råd tidigare  ) ska den införsaffas. Jag har varit sugen på att köpa crate games också men jag hittade en bra youtube kanal med flera av övningarna och bra instruktioner finns på canis.


Om en månad är det dags för vår sökkurs! Det ska bli super spännande och roligt att få en riktigt bra start på den träningen och jag ska leta för fulla rullar efter en sökgrupp som vi kan vara med i. Jag försöker också få mina kompisar att vilja börja träna sök med sina hundar   Jag har bestämt mig för att inte ställa Tiger på Stockholm International. Vi väntar med det tills senare. Vi har mycket annat att träna på och Tiger kommer nog ändå bara dömas som valpig i juniorklassen.


Idag har det snöat och varit uschligt väder men vi har hunnit med att klossträna, skvallra för fullt, inkallningar, hopp-stå med target (1:a passet) och burlekar. Den här youtube filmen gör mig lite deppig för hon får till lämna tillbaka leksaker hur bra som helst på bara en vecka. Men jag försöker tänka att kan hon så kan jag (fast inte lika fort)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards