Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 15 juni 2013

Lugn anti-jaktträning

Av Maija - 15 juni 2013 22:28

Nu har rehaben hållit på ett bra tag och jag vill gärna fortsätta att träna Tiger att inte jaga rådjur och harar. Ett stort problem är att den bästa belöningarna har varit miljöbelöningar som inneburit 1) springa efter djuren i koppel 2) få lov att spåra djuren i koppel. Båda är väldigt intensiva. Så jag har klurat på en ny miljöbelöning som jag varit osäker på om den skulle fungera, nämligen att han får lov att smyga på djuren. Och nu på kvällen fick jag ett ypperligt tillfälle att prova just det.


Läget var perfekt, tre djur ute på ett fält (en flock bestående av två rävar och en rådjursbock), på relativt långt avstånd som höll sig stilla eller rörde sig lugnt bort när han la tryck på dem och en ficka full med korv. Först fick han "titta", belönades när han tog kontakt med mig med korv och sen ett nytt "titta". När han slutade vibrera så började vi smyga några meter, sen belönade jag bortåt och så upprepade vi. Att belöna med "titta" fungerar också väldigt men det är inte lika kul som att få gå efter dem.

 

Anledningen att jag hade en ficka full med korv var för att vi var påväg ut för att spåra. Jag la två kortare ängsspår som gick utmärkt. Och sen lyckades vi äntligen med hårda spår!! Inte många meter (kanske 5-10m) och med både korv och pinnar i spåret. Först började vi på grus och sen kunde vi gå över till asfalt. Vi gjorde ingenting som vi inte gjort tidigare när vi försökt, det var kanske för att vi hade spårat två ängsspår innan så att han var inne i tänket vad vet jag. Men glad är jag   

   

Sen måste jag skryta lite, idag var Tiger med mig på jobbet för första gången denna sommar. Förra sommaren var han väldigt olycklig och skrek och skrapade upp näsan de få gånger han var där. Idag var han helt tyst och låg ner när jag kom till honom. Han var olycklig det såg jag, men jag tror nog att han ska bo in sig där så småningom. Det svåra blir på vardagarna när alla andra hundar är där inne, de är verkligen inte trevligt, de skäller och vissa slänger sig mot burdörrarna. Jag förstår att Tiger blir låg och inte vill vara där själv. Det finns ett stall som är tyst och lugnt, men jag tror inte det finns plats där.. Skulle det inte gå så får han väl stanna hemma och så får jag springa hem på vardagarna då jag faktiskt har riktig lunch och inte "måltidsuppehåll" som det heter på kvällar och helger.

 

 
 
Ingen bild

Annika med flock

15 juni 2013 22:58

Vad du är bra på att komma på lösningar :-)) Duktig Tiger i spåren och på ditt jobb. Håller tummarna nu att han snart är helt ok igen. Kram från mig och nospussar från mamma och syster yster

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards