Tiger & Blaze

Alla inlägg under september 2011

Av Maija - 20 september 2011 20:27

Igår var vi på valpkurs. Tiger tycker att det är så roligt att komma dit    Vi gjorde inkallningsövningar och jag fick bra tips på leken. Det är skönt att se att Tiger verkligen greppar leksakerna nu och vågar ta i, även om han inte kampar 100%.

Vi ska på utställning! Mårten utställning i Enköping den 13:e november. Blir till att träna tandvisning för fullt      

Av Maija - 19 september 2011 17:15

Sådär nu är vi flyttade. Tänk vad mycket grejer vi har ! Först var det en himla massa packandes och Tiger blev så trött av att försöka hålla koll på oss. Han gillade att det helt plötsligt fanns en massa skrymslen att sova i och bestämde sig till sist för att lägga sig mellan en massa väskor och kassar. Söndags förmiddagen fick hundarna vara hos en kompis så att de inte sprang ivägen när vi bar runt på allt. Först vid fyra tiden fick de komma till den nya lägenheten. Tiger var ganska stressad och trängde sig ut varje gång vi öppnade dörren. Tänk om vi skulle lämna honom här på denna främmande plats. Jag märkte också att han var stressad för han försökte "valla" ihop mig och Abtin när vi inte var i samma rum. Men när vi satte oss ner och slutade packa upp så somnade han på golvet. Jag skulle helst spenderat måndagen hemma med honom men vad gör man när det är obligatorisk 8-16. Jag kom iaf hem och luktade gott om ko och Tiger såg till att pussas extra mycket    Tiger sover i den nya lägenheten.


Tiger har hux flux tappat nästan alla sina resterande valptänder. På lördagen rök de sista åtta kindtänderna och första hörntanden. De andra hörntänderna är snart på G dem också och då kan vi äntligen kampa ohämmat   Med lekandet har vi gjort framsteg. På valpkursen tog instruktören upp en bra regel, 70% kul och 30% regler när vi leker. Jag tror att de senaste veckornas minskande intresse för leken beror på att jag har gjort nästan tvärtom, 70% regler och 30% kul, i en kombination med att vi inte kampat på hur länge som helst pga av hans lösa tänder (som faktiskt är det roligaste Tiger vet) och lite hans nyupptäckta kärlek för dofter. Han är så hanhundig nu och ska lukta och lukta och lukta. Är det tillräckligt intressant så bara måste han slita mot det, trots att matte går åt ett annat håll. Men jag är van med hanhundar det går över. Snabbare om matte har med sig extra gott godis på promenaden och en hel del tålamod   

Av Maija - 16 september 2011 18:10

Idag har vi tränat jaktinkallningar. Yrja fick också träna. Båda hade jätteroligt för Tigers nya leksaker kom med posten idag. De var super populära    Det var skönt att det gick bra, för jag har haft svårt att bibehålla Tigers intresse för lek med mig utomhus. Iaf med leksaker som inte har snöre på sig. Kom på att jag har en aktiveringsleksak med ett "kex" som aldrig tar slut. Tiger har kämpat hela dagen med den    Här är de nya leksaker, efter lek så de är lite slemmiga. Den rosa har kaninskinn i mitten, en riktig hit. Yrja kampade så att hon kunde lyftas i luften! Hon som brukar vara så mjuk i munnen   


Imorgon är det packning som gäller för det blir flytt på söndag. Hundarna kommer tycka det är spännande att lukta in den nya lägenheten. Jag har dessutom hittat en alldeles utmärkt hundsäng, ska kolla runt lite mer men något i den här stilen

http://www.loboo.se/prodspics/179185.jpg

Av Maija - 14 september 2011 17:06

Efter skolan var det fint väder i en hel halvtimme! Nu öser regnet ner igen    Yrja är fortfarande snabbast Här får Tiger in ett super grepp och bara vägrar släppa. Yrja säger ingenting, det är inte lätt att ha lillebror när man är så snäll.     Fast till sist blev hon sur, och Tiger blir nöjd och får lite lek           Fina Yrja Och fina Tiger

Av Maija - 13 september 2011 21:43

Tiger har vuxit ur sin sele, det är jättekul för jag vill köpa en ny    Och dessutom passa på att köpa lite fler leksaker, den nya hundsängen och hundgodisar. Han vägde 17,3kg för någon dag sen och är inte bara högre utan också tyngre än Yrja. De nya hörntänderna tittar ut ur tandköttet och vuxenpälsen brer ut sig. Han ser inte lika många spöken längre. Han har kissat flera gånger per promenad ganska länge nu och markerar där han tycker det luktar intressant. Jag vet inte om jag skrivit det tidigare men ibland när han kissar böjer han hela kroppen som om han lyfte benet men han "sittkissar" fortfarande. En gång provade han att lyfta en framtass men det kändes inte helt hundra. Så det är mycket som händer med lillen nu     

Av Maija - 13 september 2011 11:38

Igår var vi på valpkurs. Jag är fortfarande förvånad över att Tiger var så lyhörd   Vi fortsatte att jobba med lek och började med jaktinkallningar. Han leker på bra och med högt intresse. Jag måste bara ha lite mer is i magen om han blir distraherad. Vi har saker att jobba på i leken och den här veckan ska jag lägga fokus på byta övningar och mer jaktinkallningar. Jag började med inkallning från störningar förra veckan och jag tycker att han lyssnar väldigt bra. Nu ska jag även lägga på mitt träningskommando som inte används till vardags på jaktinkallningarna. Det är himla roligt att jobba i grupp med Tiger.


Denna gång började vi utomhus för att ta tillvara på ljuset och avslutade med teoripass inne på kåren.

 

Av Maija - 10 september 2011 20:54

Igår blev jag dunder förkyld, väldigt typiskt då jag fyller år imorgon och faktiskt skulle ut för en gångs skull. Men aja, mys med Tiger, Abtin och Yrja är inte helt fel. Och jag ska göra en tårta förstås    För att Tiger skulle få sitt idag, utan att jag skulle överanstränga mig så spårade vi. Det har blivit mycket spår nu och det är verkligen skoj. Denna gång lyckades jag, trots min bristfälliga avståndsbedömning, att gå cirka 100 meter. Spåret vilade i en timme och vi skulle klickerspåra så inget godis i spåret. Han gick på men inte för snabbt, han var noggrann, vek bara av en gång och hittade spåret direkt igen. Han stannade inte på klicket, men jag bromsade honom och tryckte fram en skinkbit då åt han iaf den här gången. Jag hoppas vi kan få till klickerspår så att jag kan styra hur han ska spåra. Funkar inte det så går han väldigt bra på godisspår också   


Någon vila blev det ändå inte för mig, jag tappade en leksak vid spårslutet som vi gick tillbaka för att hämta och Tiger hade fortfarande en massa energi. Vi träffade Dori på vägen hem och hon drog ut energin ur honom (1.5h var vi ute sammanlagt). Det hindrade inte Tiger från att bli pigg på kvällen igen och vi hade ett toppen lekpass utomhus! Han har blivit så duktigt på att komma med leksaker att jag vågar varva med att jaga honom också. Jag är verkligen dum som sprang runt för nu efteråt känner jag mig sjukare än någonsin Om en eller två veckor ska vi flytta till en tvåa, wooho 20kvm större. Precis lagom med plats för en till hundsäng och en "sänghimmel" till Tiger, det gäller att ha rätt prioriteringar    Trött kille som ligger och vilar med syrran

Av Maija - 8 september 2011 19:12

Idag i skolan har jag fått öva på att förbereda mig för operation. Vi fick ta med rock och handskar hem så att vi kunde öva på att ta på dem sterilt. Tiger undrade om jag var riktigt klok.

I övrigt så regnar det för fullt och verkar inte sluta. Tiger har haft många lekpass både ute och inne idag   Han har börjat dra rejält mot hundar på promenaden för att hälsa så nu är det läge att öva hundmöten Tiger som torkar sig på soffan

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards