Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2011

Tenta på gång

Av Maija - 29 oktober 2011 19:40

Jag är mitt uppe i tentaplugget då jag har stationstenta på torsdag, så det har inte blivit så mycket hundträning som det borde.


I Torsdags tränade vi stå inomhus, det gick verkligen inte bra. Jag tänkte att vi skulle öka på tiden när jag står stilla. Jag hade rökt skinka att locka med då det skulle ta 4-6 sek mellan belöningarna + att Tiger har svårt att stå stilla om jag inte rör mig. Han fick direkt belöning för tre stå, sen så fort jag ville öka tiden till 2sek så bröt han position och var inte alls med på att min hand stängdes utan provade en massa annat. Jag provade en gång till men det gick inte så jag lämnade honom på filten och tänkte att jag byter till lite mindre gott godis så att han inte blir så ivrig, men det hjälpte inte heller så vi bröt träningen.


Igår gjorde vi inget vad jag minns, jag försöker komma ihåg att ta en promenad med långlina om dagen nu så att han får öva på att lös och vi slipper "bråka" om att han drar. Jag tycker det går bra, det är för svårt när han har nära hundmöten och när han ser hundar han känner men annars går han väldigt fint nu och tar kontakt och håller sig nära.


Idag har jag pluggat för fullt och tänkte att en långis med Dori fick räcka. Tyvärr så hoppade lilla fröken rakt ut i dammen med täcke och allt, sen damp hon ner på näsan så vi fick vända hem ganska fort.

       

Här ser ni min hemska Tiger som tigger TORRFODER! Han är hel tokig och har hållt på flera promenader och hoppat på Maria. Min "äckliga" rökta skinka och baconost är tydligen inget mot detta. När jag haft torrfoder med mig har han kollat på mig som om jag var dum i huvet. Synd att jag inte tog några provpåsar vid foderutlämningen i veckan, måste varit något extra gott   

       

En blöt vinthund som badat med täcke, då får man vara innovativ med värmekällan   


Nu på kvällen behövde Tiger verkligen träna och satt och pep och tittade på filten Jag hade inget bra pass planerat och tänkte att jag kunde lära honom att stå mellan mina ben och följa mina rörelser. Det gick bra och vi hade roligt. Sen tränade vi lite kroppskontroll. En övning som jag såg på Sussis blogg med Magic. Att hunden lär sig stå med alla fyra tassar i en skål. Jag klickade för intresse, sen väntade jag och visst åkte ena framtassen i och ganska fort den andra framtassen. Så gjorde han det några gånger. Han verkar inte riktigt vara medveten om att den andra åker i men vi klickade bara 7 gånger allt som allt så det kommer. Såg nu att Sussi börjat med bakbenen, det känns som om det blir lättare att få ner alla tassar då.. så går det när man inte planerar träningen först   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards