Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2011

Träningsutvärdering av dagens travpass

Av Maija - 30 oktober 2011 21:07

Idag behövdes det lite träning och det fick bli ett travpass då utställningen närmar sig med stora steg. Idag var vi som vid förra passet och tränade utanför djursjukhuset vid lunchtid. Idag var det dock mulet, regnigt och nästan inga ute. Halsbandet och kopplet som ska användas på utställningen har blivit en bra signal för att travträna nu :)


Planen:

2 steg x3

3 steg  x2

3 steg x3


Tiger slappnade av fortare än sist, jag tror det beror på att det var mindre folk ute, inte att han blivit bättre på att koppla av kring störningar. För han reagerade ändå lika starkt som sist på varenda person han såg (ett litet kontrollfreak). Han ligger kvar men ligger så att han kan hoppa upp fort plus att han spänner nacke och käke.

Det här stället är ganska svårt, för Tiger kan sitta och ta in en miljö relativt fort och sen ha fokus på mig, men här händer det nya saker ofta. Bra träning iaf. Som sist så gick det snabbare att lugna sig efter varje set. Jag var stolt när han såg sin labradorkompis Bella på långt håll som är inne i höglöpet (Tiger blir väldigt fixerad när han ser henne) han släppte henne knappt med blicken förrän hon försvann runt ett hörn men han kastade sig inte upp och låg kvar med vikten lagd bakåt.


Travandet gick bra. Första gången klarade han 2 steg 2 gånger men sen blev han distraherad och tog inte kontakt tillräckligt fort så jag gick bara tillbaka till filten med honom. Det var första gången som jag upplevt att Tiger blivit snopen och insett att han gått miste om träning. Efter det hade han ordentligt fokus och kampade helt perfekt. Det var ett väldans tryck i honom idag. Däremot så gjorde han ärevarv, han brukar inte komma tillbaka med saker utomhus men idag sprang han iväg och kaxade sig en massa   Nästa gång såg jag till att ha ett byte i fickan och vi avslutade med ett lekpass. När jag skulle tillbaka till filten för att plocka ihop kom Tiger lös, gick perfekt fot i 5m (och vi som inte tränat något på det) och la sig på filten när vi kom fram Han har riktigt bra tryck mot filten nu.


Att tänka på till utställningen är att låta honom ha på sig halsbandet hela dagen innan. Sele-hund som han är så stannar han och kliar sig när det är på.


     

 
 
Annika & Co.

Annika & Co.

30 oktober 2011 22:09

Spännande att de snart är dags för debut i utställningsringen :-)
Jag såg att han blivit lika hög som sin pappa nu.
Störningar är svårt i början:-) en vallhund vill ha koll på omgivningen :-) Emmi är lika & måste ha koll

http://www.hundinfo.se

Maija

31 oktober 2011 22:01

Ja jag är nervös, jag vet inte alls hur det här går till.
Oj oj man kan ju undra hur stor han planerar att bli. Jo han vill gärna hålla koll på allt och alla ska gå nära tillsammans, annars går det ju inte :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards