Tiger & Blaze

Alla inlägg under oktober 2011

Av Maija - 18 oktober 2011 20:03

Idag vaknade jag sjuk, så det blev sängliggandes för min del större delen av dagen. Det visade sig dock bli en utmärkt dag för hundträning!


På förmiddagen hade vi dagens ståpass. Vi började på filten, sen blev det tre klick för stå sen stadga träning varvat med filt. Tiger sätter sig lätt och när jag inte använt mig av omväntlockande när jag tränar stadga, har vi inte nått några större framgångar. Han satte sig två gånger ganska fort och jag flyttade mig för att få upp honom, tredje gången tänkte jag att jag borde försöka vänta och se om han ställer sig själv. Förut har han suttit så länge att han gått iväg eller lagt sig ner. Men nu studsade han upp när handen med godis stängdes och när han fick godiset gick det upp för honom "Jaha du vill att jag ska stå"  


På eftermiddagen tog vi en tur i skogen, mitt i ösregnet och med långlina. Tiger känns mindre lättstressad de senaste dagarna. Jag har märkt det tydligt med koppelgåendet, han drar inte lika mycket och kastar sig inte ut i kopplet. Han hittar spännande dofter men han verkar inte bli lika blockerad av det. Så i skogen vågade jag släppa långlinan och han tog kontakt och höll koll på mig.


På kvällen bytte vi till halsband sista 500m på promenaden och övade koppelgående. Han gick redan så fint så jag kände att vi skulle klara av det även om det sträckan tillhör hans patrullstig med spännande dofter. Han fick klick för nosande, kontakt, för att hålla sig nära mig. Helt enkelt allt som inte var dra i kopplet. Gick utmärkt  

Nu har vi lekt och bara haft kul med leksaker ett tag och jag är himla sugen på att börja träna lite regler då och då. Men jag MÅSTE se till att det inte blir för mycket regler. Jag får nog lov att sätta upp en bra regel med max ett pass per vecka eller liknande, annars kommer jag nog inte kunna hålla mig till min 70% kul, 30% regler  

Av Maija - 17 oktober 2011 19:07

Idag har vi gjort vårt första träningspass med den nya filt-rutinen. Det gick jättebra. Vi har utställning om fyra veckor och det finns tre saker att träna på. Stå, trav bredvid mig och tandvisning.


- Tandvisningen är jag glad om han tycker det är roligt och inte flyr när det sker.

- Trav bredvid mig vill jag ska ligga på en nivå så att det iaf går att bedöma honom i rörelse på utställningen.

- Stå ska helst vara så stabilt att de kan röra honom och han står kvar


Så jag satte upp ett veckomål och planerade det första stå och travpasset. Vi gjorde ett travpass idag. Jag ville kunna ta två steg och han skulle i skritt hålla sig till min vänstra sida, detta skulle upprepas 3 gånger sen paus på filten. Han hade sånt bra fokus när vi tränade såhär att jag kunde gå runt hela vår pelare medan Tiger skritta tätt bredvid mig på innervarvet den sista omgången. Det är toppen för får vi bara in travet här hemma kan vi börja med störningsträning. Det här var dessutom hela mitt veckomål för travet, jag har nämnligen inte lyckats förmedla att han ska behålla positionen på vänstersida tidigare utan han har gått rätt, fått belöning och gått iväg framför mig. Skönt när det går så bra Jag märker dock att det kommer bli svårt för mig att verkligen se till att han blir ordentligt avslappnad i pauserna, jag blir så sugen på att fortsätta träningen. Men ska det funka så får jag se till att han kopplar av innan jag fortsätter och han lägger sig på sidan direkt vi kommer på filten och lugnar sig fort så så himla jobbigt är det inte   


Efter det var det bus med Dori på agendan och Tiger och jag har busat en massa på kvällen.
Han får nästan plats i den lilla sängen   

Av Maija - 16 oktober 2011 19:24

Nu har vi landat efter helgkursen, och shit vilken bra kurs det varit. Tiger har varit fenomenal, jag är så hemskt stolt   Precis som jag trodde så var det här precis vad vi behövde, jag har fått ett sånt bra träningskoncept och tips på övningar.


Igår började vi övningarna med en "avslappningspromenad". Hundarna fick hoppa ut ur bilarna en i taget. Jag vill att Tiger sitter kvar i buren och väntar på sitt frikommando, hoppar ut och tar kontakt. Att få honom att sitta helt utan hjälp försökte jag inte ens med, han har aldrig blivit lämnad i en bil förut och var väldigt uppe i varv. Tiger var duktig och hoppade ut på "fri", tog kontakt väldigt fort och sen fick han "okej" för att hälsa på alla. Sen gick vi på promenad i 10min och han fick bestämma vägen lite och lukta och bara vara hund. Därefter gick vi in på planen för lite filtövningar. Tiger var ett riktigt ess. Han slappande av fort och jag belönade när han höll sig lugn, trots skäll och lek från andra hundar. Sen varvade jag avslappning med att gå upp från filten ge ett nytt frikommando "nu går vi" och 3 handtargets. Senare på dagen efter pausen var vi hela gruppen (5 andra hundar) och Tiger hade lite svårare att koppla av, för han gillar att hålla koll på omgivningen. Men fort gick det för avslappningen och jag tränade lite stadga. Efter stadgaträningen blev han mer intensiv och började bjuda beteenden = inte avslappnad. Det var i slutet på dagen och vi var båda trötta så slut för dagen.


När Tiger är på filten så matar jag bara på med godis, trots att han verkligen inte behöver det. Jag har så svårt att bara sitta still och har fått tipset att klappa honom så att mina händer är upptagna med något. Tiger ligger så coolt på filten och är inte ens nära att gå upp.


Idag började vi med filtövningar. Tiger var suverän och jag såg en förbättring från gårdagen. Snabb avslappning och ett sånt fokus på mig när vi tränade. När vi reser oss och går upp så brukar han försvinna i dofter eller titta på hundar. Nu var han felfri och fokus kom direkt och stannade på mig trots lite längre träningspass än 3 handtargets. Jag kampade en del och trots allt så kopplade han av direkt när vi kom till filten. Sist på dagen övade vi hundmöten. Den här kursen är väldigt bra för hundar som är reaktiva och nästan alla hundar hade problem med andra hundar och hundmöten. Jag tycker inte att Tiger har något problem, han blir lite väl glad när han ser andra hundar och kan inte gå fint i kopplet det är väl det. Övningen vi gjorde nu var ungefär som den på valpkursen, Tiger ser den andra hunden - klicka - vänd och belöna på filten. Tiger är duktigare än jag tror och jag fegar och klickar väldigt fort och vänder. Efter någon repetition vågade jag hålla lite längre och Tiger vände fint. Sen gjorde vi samma sak när båda hundarna gick emot varandra.


Alltsom allt så har Tigers kontakt varit så otrolig denna helg, han fungerar verkligen med filt konceptet och jag ska använda den när jag tränar. Han har kopplat av snabbare än jag trodde och varit en av de uthålligaste hundarna trots att han är en liten skit på 6 månader. Han har lyssnat på alla frikommandon trots att alla utom gör-vad-du-vill "okej" är helt nya. Han har arbetat bra under passen och jag kan inte vara mer nöjd!   Så sjukt stolt att jag inte kan säga nog hur duktig han är!!!


Sen måste jag dela med mig av den här länken och därmed ett av våra nya projekt

Av Maija - 13 oktober 2011 17:23

Sådär nu får jag äntligen sätta mig ner efter en hektisk vecka som nästan är slut. I måndags var det sista valpkursträffen, jättetråkigt  Jag har verkligen fått ut mycket av kursen och det är så himla bra träning för Tiger. Jag och Tiger är väl inte supervänner alltid just nu. Det är mycket på gång för herrn och han måste kasta sig i kopplet och blir så lätt uppjagad och stressad av andra hundar. Det ska noteras att Tigers testiklar har mer än dubblerats i storlek sista veckan. Det gick över förväntan på valpkursen och han hade riktigt bra fokus (för att vara så hormon-tokig). I tisdags var jag iväg och verkade klövar så när jag väl kom hem så blev det "bara" en runda med långlinan i skogen.


Igår hade jag en spännande tur till brukshundklubben, kan tillägga att jag aldrig kom fram. Målet med kvällen var att åka dit och Tiger skulle titta på andra hundar, det gäller att sänka ribban något när hormoner spökar. Jag hade nämnligen skrivit i almenackan någon vecka innan att jag ville träna gå fint i koppel och leka lite där När vi kommer fram till bussbytet visar det sig att förra bussen var sen och att sista 11:an hade gått ifrån den hållplatsen. Så jag tar en annan buss in till Gottsunda centrum men då har jag ju missat nästa också = missar onsdagsträningen. Så istället för att vänta 20 min på bussen för att sen åka hela vägen in till stan för att byta och åka nästan lika långt ut igen så bestämde jag att vi skulle gå hem. Han drog och kastade sig i 3.5 km tills vi kom hem. Det gäller att ha tålamod, men mitt tog slut så det vara bara att korta av koppelt så att han inte kunde kasta sig (försöka dra min axel ur led om du frågar mig) och gå raskt hemåt. Sista 200m gick han underbart, jag får leva på det lilla.


Idag har vi varit med Turbo och Birgitte ute i Hågadalen. Så himla mysigt väder och natur. Vi gick i skogen och en massa kohagar längs en å. Det är så man skulle haft med sig kameran. Tiger var exemplarisk (när han var lös)!! Vi växlade mellan att ha de kopplade och att låta dem gå lösa och jag tycker att Tiger är bra mycket trevligare när han är lös och inte försöker dra omkull mig. Det är som om all koppelträning bara glömts bort. När han var lös tog han kontakt väldigt ofta, kom när jag ropade trots att han sett en "läskig" joggare och gjorde snabba 180graders när jag ropade honom från komockorna   Det känns väldigt bra tajmat med kursen i helgen, precis vad vi behöver just nu. Så håller jag tummarna och han lugnar sig snart.

Av Maija - 9 oktober 2011 19:17

Usch vilken dag det varit, jag tappade totalt tålamodet för herrn. Ända sen morgonen har Tiger varit disträ och dragit i kopplet och pipigt. När vi skulle ta bussen så drog och drog han och var än värre när vi gick av. Det är inget snällt konstant dragande heller, Tiger är en raket hund och stannar och kastar sig sen ut i kopplet. Sen när vi mötte upp med alla blev det för mycket för nästan alla valpar. Det är förståeligt, och vilt till gick det i skogen. Tiger bet mig jättehårt när han skulle få korv så jag började blöda, tänk om någon annan skulle ta den först. Efteråt trots att han var trött så drog han en hel del. Både han och jag var över vår stresströskel. Tur att han inte förstår när jag är irriterade och håller på som vanligt   Jag tyckte det blev för mycket för Tiger idag med så många valpar, vuxna hundar kan vi gå många och då brukar de inte leka så mycket. De brukar leka fyra stycken och jag tänkte att de nog skulle dela sig i grupper nu och leka lite, men det var för mycket att hålla reda på för honom (vi var 6st idag). Som tur var (för mitt humör) så kompenserade Tiger med att vara duktig på kvällen. Han gick fint i kopplet och vi provade att låta Yrja gå en bit före och det gick bra. Sen fick vi till en sisådär (mycket bättre än innan) cirkelträning utomhus, trots att han helst vill lukta. När vi beställde pizza så provade jag att låta Tiger sitta och vänta istället för att hålla i honom när pizzabudet kom och han gick iaf inte fram när jag öppnade dörren    

Av Maija - 8 oktober 2011 13:25

Det är inte lätt att vara valp när matte är sjuk. Tiger har haft så sjuuukt tråkigt. Först störde jag när jag var uppe i natt, sen gick vi ut vid halv sju och jag bara gick och la mig igen. Sen sov jag för evigt (till elva) och först då kom maten och en till promenad. På promenaden så övade vi lite miljöbelöningar, klick för att nosa. (Efter att jag gett upp på att kunna cirkelträna, speciellt när jag knappt kan stå upprätt och han bara ska nosa). Jag hoppas vi får till det snart för han är helt otroligt hanig nu och allt ska luktas på och stanna och kissa och tugga    Så det vore en toppen belöning för honom att jobba för.. Inne idag passade vi på att öva på att komma tillbaka med leksaker. Det är lättare för mig att ha is i magen och bara vänta när jag ligger nerbäddad på soffan :P Tiger är så smart och förstod fort att det bara var att springa tillbaka med bollen och kom så stolt in till mig. Sen har vi kört lite omvänt lockande och jag försöker lära in en frisignal som betyder rör dig ur position men jobbet fortsätter. Tiger har ganska mycket stadga så han gör bra ifrån sig. Mest jag som måste se till att jag inte rör mig innan eller efter jag säger "fri" Typ så här:

Sen hade vi ett litet shaping pass. Tiger gick in i duschen medan munstycket låg på marken och var på. Tiger tyckte inte alls det var kul, duscha är ju tråkigt, men han gick in och stod där så att han fick vatten på tassarna. Vad gör man inte för lite baconost  Nu är han nöjd för stunden och vi ska vila och ladda för valpträff imorgon, tror det blir runt 8 valpar som ska härja i Upplandsskogarna.


Jag har förresten hittat en bra sökkurs steg 1 som jag och Tiger bara måste gå. Den är först i April men när han är äldre så lär vi ju få ut lite mer av det. Vi har ju så mycket annat att träna på också. Nästa vecka är sista tillfället för valpkursen och sen ska vi på helgkurs. Sen vill jag komma igång med torrhandling och så måste vi öva på att gå fint och visa tänder tills utställningen i november + alla grundfärdigheter som ska läras in. Jag är sugen på att få till fot nu och prova ligg igen och se fall det bara var så att musklerna behövde mogna först. Handtarget har vi fått mycket bättre intensitet på nu när jag ändrat hur jag lägger belöningen (belönade förut ur andra handen nu slängs den i handen han nuddar)

Av Maija - 6 oktober 2011 17:14

Tentan blev avklarade med bravur (30min) och det känns som om jag kunde allt. Så jag kom hem redan tjugo i åtta = sovmorgon next. Jag fastnade såklart med att göra något annat. Jag har lekt med manuella läget på min kamera och fått fram precis det jag vill ha, ska bara leka lite med ljus nu. Och jag har valt sämre bildkvalité så nu kan jag ta 600 bilder, vi får se hur nöjd jag blir. I natt sov jag på soffan och Tiger tyckte att han också skulle sova där efter tentan och det får han så gärna. Men nu drog han upp sin lilla bädd och busade runt (jag kan ta svartvita bilder). Nu kom vi in från en skogspromenad och det regnar så mycket! Tiger som var blöt (trots handdukstork) sprang in helt galen och rullade upp sig i lakanet som låg kvar på soffan. Sötnos :)  

Av Maija - 5 oktober 2011 18:04

Imorgon är det tenta och jag har fortfarande inte blivit stressad nog för att verkligen sitta och plugga. Men några timmars förhör med Angelica har jag hunnit med. Tiger fick busa med BC grannen Virus ute i skogarna vid brukshundklubben på morgonen och var trött och nöjd ända tills fyra! Han hade så kul och sprang i lera, gräs och åt en massa hästbajs. Bästa promenaden någonsin tyckte Tiger På eftermiddagen kom jag hem från studerandet och vi gick runt området och tränade miljöbelöningar, klick för nosa och sen klick för att titta. Titta har han verkligen förstått och tittar omkring när jag säger "titta" och han är rätt nöjd med att få godis och klick för att titta på intressanta grejer. Nosandet där får jag tvinga i honom en godis vid klicket för han blir så himla doftblockad, men nu reagerar han vissa gånger och försöker komma på vad jag vill att han ska bjuda på. Poletten har inte trillat ner ännu men det gör den. Sen träffade vi Dori på vägen hem och de fick springa runt lite. Nu är han trött igen och jag hoppas kunna plugga gamla tentor efter middagen

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards