Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 10 mars 2012

Vilken träningsdag!

Av Maija - 10 mars 2012 20:31

Jag hann inte skriva så mycket om videosarna igår. Generellt tycker jag att kikopup lockar lite väl mycket men man kan alltid ändra övningarna lite till något man själv är bekväm med. Hade jag viftat Tigers kong framför hans näsa skulle han definitivt springa efter mig. Det svåra för oss är att arbeta utan att leka hela tiden. Idag provade jag därför tipset från video #3 nämnligen att när hunden tagit kontakt skicka iväg den för att nosa. Tiger kan kommandot *nosa* och det betyder helt enkelt gå iväg och nosa, titta eller tugga på en pinne. Det betyder inte att han får gå till andra hundar men jag har inte testat kommandot i närheten av andra hundar ännu. Jag har provat att skicka iväg honom en gång förut men kännt mig osäker på hur länge jag ska låta honom nosa. Idag bestämde jag mig för att vänta så länge det behövdes utan att tjata och ropa in honom. Jag valde ett tillfälle där Tiger var belöningssugen och behövde vänta 30sek som mest innan han tittade upp igen och efter ett tag ville han inte gå iväg utan fortsätta jobba med mig!

Först fick han bara ta kontakt, sen gjorde vi någon handtarget och någon gång gjorde vi varsågod-övningar. Vi höll på i lite mer än två minuter vilket är väldigt länge för oss utan att ta paus eller leka   


Idag fick jag första nyhetsbrevet från Susan Garrett om att få hunden att vilja jobba med sin förare och inte ta förstärkning från miljön på eget bevåg.


I have asked everyone to write down anytime their dog receives reinforcement from any source for a 24 hours period and write down the two events that preceded this reinforcement. The idea is to track what a dog does to prompt or Trigger Reinforcement in his everyday life


Jag har inte skrivit ner allt Tiger gör då det är lite brist på tid som vanligt här hemma. Men det fick mig att uppmärksamma att Tiger faktiskt ser till att få förstärkning väldigt ofta för väldigt små saker. Han får helt enkelt en massa uppmärksamhet som han kanske inte borde få helt gratis. Sen tycker jag ju att han är super söt och han vet precis hur han ska få mig att smälta och börja busa med honom. Men jag ska försöka att när han är på sånt humör att han vill ha förstärkning att jag startar upp ett litet träningspass. Idag provade jag att gå ut och träna "attention game #3" när han var på just det humöret och vilken motivation han hade  


På eftermiddagen låg Tiger, Yrja och jag ute på balkongen. Hundarna tuggade på ben tillsammans och jag låg väl inte precis ner utan tvättade fönster och planterade om blommorna. Sen begav jag mig iväg för att träna passivitet med grabbarna bus (Tiger och Laban) och äta glass med Stina. Sen körde Tiger och jag våra första inkallningar på över en månad, gissa om Tiger var nöjd. Efter det släppte vi grabbarna för att springa runt och busa runt travbanan!

(Jag vet att Tiger ser lite brutal ut på bilderna men jag lovar att Laban har roligt när de leker  )

                   

Kvällen avslutades med att ta fram klossen (var väldigt länge sen) och Tiger kan nästan gå hela vägen in till benet. Snart kan vi köra vänstersvängar för full rulle  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards