Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 28 mars 2012

Träning med hundstörningar och lite släktträff :)

Av Maija - 28 mars 2012 21:45

Så vad har hänt sen förra veckan?

Jo på en vecka med strikt inga möjligheter till ärovarv och bara byteslekar så ville inte Tiger leka något mer!

Så det har vi slutat med och han får bli jagad med leksaken på sitt kommando för det och har börjat kampa på bra igen. Jag vet inte riktigt hur vi ska få till att han kommer tillbaka med leksakerna om vi inte kan släcka ut det alternativa beteendet att vilja bli jagad. Det viktigaste är ju att vi har kul och jag hade uppenbarligen underskattat hur mycket han värderade jaga-lekarna eller överskattat hans intresse för att bara kampa med mig.. En tanke är om jag lär honom att komma med leksaker med hjälp av handtarget som ett separat trick från leken och sen när han kan det så kan jag belöna det med att han får sitt "dags att bli jagad"-kommando när det ska integreras med den vanliga leken. Det kanske kan fungera. Sen har vi införskaffat super snygga leksaker från Amokk.no som kommer hjälpa till med leklusten  

   

Vi har varit på brukshundklubben och tränat en del också. Igår var vi på Uppsala hundungdoms öppna träning. Det var många hundar där och flera hundar bredvid oss som satt och pep och skällde då och då. Tiger och jag tränade att gå in på planen med fokus på mig, stanna och ta kontakt och sen leka järnet. Vi varvade det med att ta det lugnt på filten. Tiger var duktig på att fokusera på mig och leka, men det som verkligen glänste igår var just passiviteten. Tiger kan bli väldigt triggad av att nya hundar kommer hela tiden, hundar som piper och när andra tränar inkallningar. Allt detta hände flera gånger på kvällen och Tiger höll sig riktigt lugn. Det var första gången på ett tag som Tiger inte satt spänd på filten. Tiger låg ner lite på sidan, nosade lugnt i marken och sträckte lite på sig. Jag tror att det hjälpte att vi inte tog bussen dit utan att vi power walkade. Vi gick så att svetten rann och var lagom uppvärmda (jag var lite trött :P) när vi kom fram. Vi gick en genväg på vägen hem och går man riktigt fort så tar det bara 35min (ungefär som bussen), så nu ska vi gå dit varje gång   Sen ska jag försöka lära Tiger att springa bredvid mig när jag cyklar och då kommer det gå ännu fortare + att vi kan ta med oss mer saker på cykeln typ som buren. Tiger var i alla fall lite trött efter turen till brukshundklubben. Först behövde vi kampa lite på området för att "varva ner" men sen sov han gott i buren.

 


Laban har fyllt ett år sen förra inlägget. Stora killen   Det blev tårta och kalas som jag tror alla hundar uppskattade.         

Galen Tiger


Idag har vi träffat Magic och Susanne för första gången   Det var jätteroligt att få gå på långpromenad med dem även fast det regnade. Tiger var lite tveksam till Magics kärlek för vatten och blev väldigt förnärmad när han blev nertacklad i en djup vattenpöl. Magic låter mycket när han leker och det tyckte Tiger va läskigt men i slutet på promenaden hittade de ett sätt att leka som båda tyckte om och sprang glatt runt och jagade varandra. Jag tror att de kommer ha väldigt kul ihop! De var väldigt lika i uttrycken och hade lite samma galna min  

         

Trots närmare två timmar i regnet och skogen så tog det en timme innan Tiger var uppe igen och ville träna/leka. Det var bara att bege sig ut i regnet igen och denna gång med Dori. Vi gick i skogen och rätt som det var står det ett rådjur där. Shit vilken panik jag fick. Tiger sprang några meter emot rådjur och stannade upp. Jag gjorde mitt bästa för att verka rolig och efter en stunds betänke tid så kom han till mig och fick massor av kyckling och pannkaka. Efter några meter såg vi en hund och Tiger stannade upp, fick godis och blev kopplad. Det var tur att jag och Maria kopplade hundarna då för strax efteråt stötte vi ihop med tre rådjur som sprang iväg från oss. Då blev Tiger taggad och ville dra i kopplet men efter ett par gånger när han insåg att han inte kom framåt av att dra lugnade han ner sig och gick fint. Jag fokuserar på det positiva att Tiger stannade för det första rådjuret och för hunden efteråt.


Juste skvallerträningen. Vi har hållit på att skvallra en massa och han kan inte släppa hundarna med blicken ännu för att ta kontakt med mig, men han verkar frysa upp när han ser dem och efter första godisen kan han ibland vända och ta kontakt innan han får klick.

 
 
Annika & Co

Annika & Co

28 mars 2012 22:57

Jätte härliga bilder :-))) så roligt att ni träffat Sussie och morbror Magic.

http://www.hundinfo.se

 
Sussie

Sussie

29 mars 2012 00:22

Tack så mycket för idag! Håller med om att det var jätteroligt trots regnet ;-) Så kul att de fann en passande lekstil för båda tillslut :-) Får också börja dra mig ner på klubbens träningar och störningsträna Magic medan han kör lydnad eller freestyle. Längtar så mycket tills agilityhindrerna tittar fram igen!

http://www.freestylehundar.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards