Tiger & Blaze

Alla inlägg den 11 september 2013

Av Maija - 11 september 2013 09:31

Med Tigers leder och muskler går det bra. Vi har inte kunnat öka så mycket men han får ända göra en hel del. Nu får han vara lös efter uppvärmning i skritt så att han travar runt 1/3 av promenaden. Han har också fått gå på en runda som han inte gått på på hur länge som helst, han var så himla glad för att gå på andra sidan dag hammarskjöld (stora vägen utanför oss) och gå lös och äta rådjursbajs :) Det lite tråkiga med Tiger är att han kliat sig i ögonen i typ 2 veckor. Jag har försökt behandla med det jag har hemma men han inte blivit bra så igår var vi hos veterinären. Jag hade verkligen hoppats på att det kunde vara ifrån när Blaze bet honom nära ögat och att det hade blivit irriterat, men jag kände lite allergivibbar. Det trodde också veterinären att det kunde vara. Så nu har Tiger en fin krage, han ska tvätta ögonen 3ggr/d med koksalt och får comfortshield 3ggr/d. 2ggr/d ska han även får en antiinflammatorisk salva (Noviform) i ögonen. Tiger har antingen kliat upp läpparna när han försöker klia ögonen eller så kliar huden i ansiktet också, där fanns det lite bakterier så där tvättar vi med klorhexidin 2ggr/d och smörjer sen in med viatop som är antiseptiskt. Behandlingen med ögonen ska vi ge 10dagar att fungera annars ska vi sätta igång en allergiutredning och behandla med kortison. Så det blir att vänta och se hur det går med allt.

   

Med träningen så går det väl bra, vi har inte börjat med de "nya" målen utan mest jobbat med styrka och balans. Idag vid lunchtid ska vi däremot ut och träna rally, ska bli tre separata banor med fem skyltar på varje. Ska bli roligt att se hur mycket han minns!


Med Blaze är det bara bra. Jag har filmat ett litet träningspass med honom där vi tränar med targetstick, musmatta och sen med balanskudde. Som vanligt får ni ha överseende med diverse ljudeffekter jag gör när jag belönar mina vovvar. Det första jag planerade att lära honom var handtarget, men Blaze blev då passiv och valde att antingen stå och titta eller sitta och titta på mig. Så därför tränar jag flera saker med olika föremål för att han ska komma igång och erbjuda många beteenden. Jag tycker att han börjat förstå grejen med att erbjuda beteenden och man ser hur han tänker efter ordentligt.

Imorgon blir det spår för båda grabbarna och då ska vi dubbla spåret för Blaze som var så taggad sist. Tiger ska få ett Sussi-spår med en vinkel och en sträcka på runt 300m tänker jag :)

                           

Av Maija - 11 september 2013 09:20

jag är bara lite dålig på att få till de här bilderna och lägga upp dem i tid. Blaze 12v, hans ben växer och öronen lever ett alldeles eget litet liv. 10,8kg tung är han nu också och det känns när han kånkas upp och ner för trappen här hemma

   

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards