Tiger & Blaze

Alla inlägg den 17 juli 2011

Av Maija - 17 juli 2011 17:41

Tidigt på onsdag morgon begav vi oss mot Åkersberga. Det skulle bli en lång resa med massor av nya saker att upptäcka. Först åkte vi buss, sen regionaltåg till Stockholm, sen tunnelbana och därefter Roslagsbanan. När vi kom till Åkersberga så träffade vi mamma och Hansa, och Tiger kände igen dem från midsommar. Han blev så himla glad när han såg dem   Efter en snabb lunch tog vi bilen ut till Sjöhamra där lantstället finns. Tiger trivdes direkt. Jag märkte att han var övertrött för han hade lite svårt att koppla av, men det fanns ju många bodar, leksaker och stubbar som behövde undersökas först.

 

  Det har varit himla mysigt att ha honom ute på landet, han kan var lös hela dagarna och jag behöver inte vakta honom jämt. Han springer runt och äter myror, hämtar kottar och diverse små skatter. Tiger har lärt sig att blåbär det är något hemskt gott, när vi plockade blåbär blev det tre till Tiger och en till bunken    När vi plockade blåbär sprang vi nästan in i en orm och han lyssnade så bra när jag sa att nu var det dags att springa där ifrån.


Tiger har njutit av att hålla koll på alla och älskar att följa med och se vad alla har för sig, sen om det är röja upp på tomten, gå på utedass eller fika spelar ingen roll. Sällskap är det inte brist på.

Under dagarna har vi gjort en del små utflykter. Vi har en egen liten strand en kilometer från stugan och där var jag och badade, Tiger fick bäras ut och simma in, han verkade tycka att det var lite roligt. Vi åkte till en badstrand när det blev bättre väder och där vågade han sig ut själv när alla vi låg ner i vattnet exakt vid stranden. Han gick försiktigt ut och sen ställde han sig på mamma och spanade ut i vattnet. Han är ingen vattenälskare ännu men gå ner i vattnet verkar inte helt hemskt.    

När det var sämre väder passade jag på att prova lite sökträning när vi ändå var tre personer. Först provade vi på sök i system på gräsmattan (flying), men det fanns för mycket roliga saker där som distraherade. Så jag tänkte att vi kunde öva lite lokalisering istället. Först gick mamma, sen Hansa och sist jag och gömde mig i skogen. Det gick väl sisådär, vinden var oberäknelig och det var svårt att förklara hur mamma och Hansa skulle gömma sig. När jag gömde mig så kom han på bra, men vinden la av precis när han närmade sig. Så han stod mer eller mindre på mig utan att riktigt märka att jag var där, till sist så upptäckte han mig. Det var för svårt, vi provar i lättare terräng hemma.

Jag har hunnit med att tänka mycket på vår träning när vi varit här och bestämt mig för att jag ska ha liggmarkering i spåret. Jag hade tänk att han bara skulle plocka upp spårpinnen där han stod men hade helt glömt bort BSL spåren. Att ha en perfekt apportering på spårpinnarna det känns onödigt och liggmarkeringen har jag dessutom hört ska vara lättare att generalisera.

Tiger på vår "privata strands" brygga. Under vår semester tror jag vi slagit fästing rekord, första dagen hittade jag nio stycken, sen en snitt på tre per dag och på lördagen tolv stycken! Som tur var hade bara en hunnit fästa sig.

Jag måste passa på och skryta lite om hur duktig Tiger har varit. När han och jag var ute i skogen gick jag lite vilse och jag var övertygad om att jag gick hemmåt men han bara stannade och pep hela tiden. Tillsist insåg jag att jag gått fel och Tiger sprang 100m framför och visade vägen hem (trots att vi inte hade kommit från den stigen när vi gick ut den dagen). Jag har märkt att han är låg med näsan och viker inte av många centimeter från spårkärnan när han har följt mina spår i skogen. Sen en natt när vi var påväg för att lägga oss så hörde han något skumt ute i skogen, Tiger tog fram sitt grova skall och sprang emot det som lät. Som tur var så var det bara mamma och Tiger var glad och lite sur för att hon hade skrämts så, men tänk vad modig han var. Hade jag hört något läskigt i skogen där ute på natten hade jag sprungit in igen      Trött Tiger på SJ tåg påväg hem till Uppsala - nu väntar några dagars vila   

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards