Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 8 februari 2012

Min hund styr mitt liv med Victoria Stillwell

Av Maija - 8 februari 2012 21:27

Det är så det känns hemma hos mig nu. Tiger håller på att äta upp mig. Han har blivit duktigare på att vara lugn ute men har varit helt extremt inomhus de senaste tre dagarna. Han låter inte mig vara ifred. Han piper konstant, klänger på mig, tigger om att få träna (trots att vi tränar jättemycket), måste ha uppmärksamhet. Jag ignorerar honom när han blir pipig men han har nu börjat lägga sig och bita på mattan och då måste jag plocka ur den ur munnen på honom = uppmärksamhet. Jag har aktivitetsleksaker till honom men dem vill han bara hålla på med om jag sitter bredvid, annars biter han på mattan. Idag låste jag in mig på toaletten i en kvart bara för att komma ifrån lite. Han har så mycket energi nu när han inte får vara lös eller får busa och jag är å andra sidan helt slut efter mina försök att trötta ut honom.


Men det var det tråkiga, nu till det som faktiskt går bra. Det går bra med sjukgymnastiken. Han är så himla duktig på övningarna och jag har gjort balansövningarna lite svårare. Han har också gått på Rimadyl i sex dagar nu och har inte fått diarré   Jag tycker hans tricepsmuskulatur känns tydligare nu än den gjorde innan. Första tiden med vila gick Tiger upp 1kg: ekvationen mindre motion mer godis. Idag när jag vägde honom igen så hade han iaf inte gått upp mer. Jag har försökt att träna mer med torkat kött (typ lets bite) snarare än frolicliknande godisar och använda mig av miljöbelöningarna där det går. Lets bite godisar är tyvärr väldigt dyra och tar slut fort. Så idag har jag köpt hem kyckling, torsk, blodpudding, nötlever och grishjärta. Jag har torkat allt utom hjärtanen och hoppas att det här ska hjälpa honom att inte gå upp så mycket. Han jobbar redan för sin mat och så länge han går på Rimadyl kan jag inte ge honom mindre av den då han ska äta i samband med medicineringen.


Sen tränar vi annat också. Mest hålla fast övningar (t.ex. kan han hålla i en spårpinne i tre sekunder nu utan några tugg eller dumheter) och så lite fribackning. Utöver den vanliga sjukgymnastiken så har jag lagt till balans på pilatesbollen i 15sek två gånger om dagen. Sen får han göra nosövningar när han hinner och leta rätt på leksaker eller spåra. Sjukgymnasten kände på Tiger idag för första gången sen vi började träningen, hon märkte att han inte visade någon smärtreaktion när hon sträckte armbågen så långt hon kunde men hon kunde fortfarande känna att ledkapseln var mycket tydligare på höger än på vänster. Men det SKA försvinna och Tiger SKA bli bra, det är mantrat här hemma   

 

 
 
Sussie

Sussie

8 februari 2012 22:42

Så himla fin han är! Vi får ta den där promenaden/träningen med morbror Magic när han blir bra igen :-) Vad har han för besvär?

http://www.freestylehundar.se

Maija

8 februari 2012 23:07

Ja det måste vi! Han slänger ut lite konstigt med höger fram och har ogillat att man sträcker ut hö armbåge helt. Han såg fin ut på röntgen i armbågarna men med så här unga hundar ska man alltid misstänka osteochondros tills motsatsen är bevisad. Så medan vi utvärderar sjukgymnastiken är det strikt vila som gäller.

 
Annika & Co

Annika & Co

9 februari 2012 05:32

Så bra att du märker framsteg :-) och jag förstår att de känns tufft med all träning och att Tiger får har mer energi nu när han inte får vara lös eller busa. Hoppas de forsätter i rätt riktning.
Kram

http://www.hundinfo.se

Maija

10 februari 2012 19:26

Ja det är jobbigt men jag försöker fokusera på att det är en begränsad tid ;)
Kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards