Tiger & Blaze

Alla inlägg den 14 november 2011

Av Maija - 14 november 2011 17:12

Sådär denna vecka är det luktdiskriminering som gäller när han är lugn och hopp-stå när han är pigg.


Jag körde ett prova på pass nu på eftermiddagen med båda.


Luktdiskrimineringen tänkte jag lära in med post-it lappar. Jag provade att lägga ut 6st (en som luktade mig) på en gång för att se om han råkade nosa på den rätta så han kunde få klick. Han nosade på några men sen blev han frustrerade och provade en massa annat istället. Så jag gick på plan B -> klick för att nosa på post-it lapp i handen. Jag tror jag ska prova att lägga en på marken imorgon och klicka för den markeringen och när det flyter så lägger jag in en som inte luktar. Funkar inte det går jag till plan B igen.


Hopp-stå tänkte jag mest prova vad som krävdes för att han skulle hoppa. Jag försökte busa upp honom och hoppa själv, men han försökte stå, sen sitt, sen vifta med tassen och sen sno en handtarget. Så jag tog fram en leksak och försökte få honom att hoppa efter den. Han försökte först sitta och be om lov men sen studsade han upp lågt och fint. Han försökte det ganska mycket men inte varje gång. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, det är ju inte super bra att locka med en leksak, samtidigt har de jag känner som provat att använda targets inte lyckats med att ta bort den även om de försökt göra det fort. När han studsade så studsade han faktiskt inte för att försöka ta den utan det verkade som om han gjorde det för att få leksaken. Jag ska prova om han kan göra det när han är riktigt busig av sig själv men annars får jag prova mig fram och försöka ta bort den fort, eventuellt belöna spontana studsar i vardagen..


Glada nyheter är att Tiger inte nysit mer. Han verkar inte sjuk av sig, kanske lite snorig. Det är fortfarande isolering och vila som gäller men förhoppningsvis var jag lite hypokondrisk imorse.

Av Maija - 14 november 2011 11:05

Vi åkte inte på utställning i söndags    Tigers kompis fick kennelhosta och började bli sjuk på lördagen. Han verkar inte alltför medtagen och nyser mest hela tiden, så det är skönt.


Så igår åkte jag till Stockholm med Tiger, jag var nämnligen säker på att det redan borde ha visat sig om han skulle bli sjuk och vi hade knappt umgåtts med den hunden som smittade hans kompis.. Så i Stockholm träffade han min brors vavvor för första gången. Tiger var superduktig och tog det försiktigt. När han insåg att det enda sättet för dem att komma fram var när han låg stilla på rygg, så gjorde han det hela tiden. Sen efter ett tag så kunde han inte hålla sig och la sig upp på magen men då blev det för läskigt och de hoppade upp på soffan och fortsatte att skälla. Tiger hade dock varit busig han också, för på kvällen fick jag ett sms av min bror som sa att "någon" hade kissat i sängen två gånger. Det måste varit lite kiss för det kom bara på påslakanet. Och Tiger rastades till och med en extra gång så jag tror inte det var för att han var kissnödig. Jag vet inte hur mycket revir/dominans tänk det finns i kissande om ens något, men kissnödighet var det nog inte. Han har ju kissat i vår säng en gång, men annars har vi inte haft olyckor sen första veckorna hemma. Han är iofs inte van med att vara inomhus hos andra längre stunder, så han kanske tror att det är okej.. Aja jag får hålla koll så han inte smiter upp och kissar i flera kompisars sängar helt enkelt.


Imorse så började Tiger fnysa lite, han har inte gjort det något mer, men så var det med hans kompis i början också. Visste jag inte att hans kompis var sjuk så skulle jag inte tro att det var något. Super dumt att han fick träffa vavvorna igår, men samtidigt svårt att veta att han skulle bli sjuk. Jag håller tummarna för att inga fler blir smittade och nu är det isolering som gäller i en vecka fram över. Alla som hälsat på honom har varnats, som tur är så har han inte fått leka nu när han skulle vara utställningsfin. Men man vet inte exakt när han började utsöndra virus heller.


Nu blir det hjärngympa och ingen ansträngning för honom, vi ändrar träningsmålen och skulle det bli väldans synd om honom så kan han ju få endast färskfoder och extra kärlek i ett par dagar så kommer han nog bli gladare   

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards