Tiger & Blaze

Alla inlägg den 17 november 2011

Av Maija - 17 november 2011 20:07

Idag provade jag att bara klicka för vad som helst. Och det var väldigt lyckat!

Tiger provade flera beteenden utan att bli frustrerad och jag kunde efter en stund styra in det på ett visst beteende utan att han då blev frustrerad och började pipa. Jag styrde in det på ligg då han faktiskt erbjöd det lätt, men jag gick lite fort fram för han började bli lite frustrerad och viftade med tassen. Jag tyckte jag räddade det genom att klicka för viftandet och lite allt möjligt igen. Tiger hade kul och blev mer och mer kreativ!


Vi slutade med lite bytes bus. Ganska rolig leksak till en vad jag trodde lika rolig leksak, som dock visade sig vara något bättre. Jag funderar på att byta från tråkig till rolig och nöja mig med ett byte per gång tills det flyter. Sen ska jag välja leksaker som han hellre leker med när jag håller i dem = lättare att kampa med. Jag orkade bara leka i 1min sen började jag hosta så jag får hålla mig innan vi busar mer.


Jag har formulerat vårt första stora mål med vår träning. Jag vill helst ha uppnått det när Tiger blir ett år och kallar det förnuvarande "ettårsmålet". Sen om vi lyckas med den deadlinen beror helt på hur mycket hormoner som spökar, hur mycket träningstid vi får, om jag lyckas lägga upp träningen på rätt sätt osv. Jag vet att jag lätt blir resultatsorienterad och tänker det här lydnadsmomentet vill jag ha färdigt, eller jag vill starta den här tävlingen. Dessutom kan jag bli stressad när jag läser om alla som har yngre hundar som har kommit mycket längre än jag och Tiger har. Jag har därför tagit hänsyn till det när jag formulerat det här målet, och tänker att får vi till belöningsgrunderna och arbetsglädjen så går det fort att lära honom allt det där sen   


Så idag har jag försökt definiera mitt 1årsmål med Tiger --> "Han ska vara den träningskompis som jag vill ha"

Målet är väldigt luddig och jag försöker skriva upp mer exakt vad det innebär för mig (i form av delmål).  Det ska innefatta alla grunder som behöver finnas för att vi ska kunna träna tillsammans på ett roligt och effektivt sätt. I det här målet är leken väldigt viktig, leken har jag en bra mental målbild för och vet precis hur jag vill att den ska se ut. Resten är lite luddigare och behöver jobbas på. Här kommer ett första utkast:


1. Han ska leka som jag vill och med en stor portion glädje!

1.1 Kampar intensivt och lägger vikten bakåt

1.2 Greppar leksaken direkt när jag presenterar den

1.3 Vänder direkt mot mig när han har greppat en leksak

1.4 Trycker leksaken mot min hand när han vunnit den för att få fortsätta leka med mig

1.5 Skiftar lätt och på kommando mellan leksaker


2. Leka i alla tänkbara miljöer


3. Kunna vara lugn i alla tänkbara miljöer


4. Kunna ha fokus på mig i alla tänkbara miljöer

Av Maija - 17 november 2011 01:48

Jag måste fått en ordentlig förkylning för så här sjuk har jag inte känt mig på länge. Jag kan inte sova för jag har feber-ont i kroppen trots två alvedon, så jag passar på att plugga och hundnörda mig nu under natten  


Idag har jag inte haft någon strukturerad träning med Tiger men jag provade igen vad som krävs för att jag ska få till hopp-stå. Jag provade att shejpa och klicka för vikt på bakbenen vilket ledde till att han mest satte sig, sen provade jag att klicka för lite backande. Tiger är inte så bra på att prova sig fram utan att bli super frustrerad. Mitt korta pass indikerade att om jag fortsatte skulle jag få en fin liten beteende kedja som involverade pip, skällande, duttande på min knutna hand och sen ett sitt. Det enda roliga med passet idag var att han faktist la sig ner helt perfekt när inget annat funkade, jag belönar alltid ligg oavsett vad jag menar att träna då vi har så svårt att få fram ligget. Ligget får gärna dominera något då han ska ligg markera i spåret. Det är skönt att det blivit lättare för honom, även om han pep medan han låg ner idag..


Vi shejpar ju en hel del, men oftast är miljön eller jag en indikation på vad vi ska göra. T.ex duschen är på och jag sitter bredvid = han ska gå in i duschen, jag går baklänges = han ska följa efter, eller jag håller ut handflatan = handtarget. Jag tror att vi måste få upp kreativiteten utan att han hinner bli frustrerad för han piper alltid mer och mer när han väl börjat, även om han får klick ofta. Jag ska prova att klicka för precis allt och se om det funkar, det ska ju vara kul att prova sig fram!  


Tiger verkar forfarande väldigt pigg och frisk, och jag är sugen på att träna lite lekutveckling. Klickerklok har ett bra inlägg om lekutveckling med precis de sakerna som jag vill jobba på (http://www.klickerklok.se/lekar-for-lekutveckling/)


- Snabba gripanden från handen

- Viktförskjutning i kampleken

- Byta leksak

- Gripa-vända

- Handtargets


Byta leksak och gripa-vända är saker vi verkligen behöver öva på. Det som är bra med byta övningen är att jag kan köra den hur mycket jag vill då han får leka hur han vill och det förstör inte det roliga. Problemet med Tiger är att han inte gärna slutar leka med en leksak även om jag har en precis likadan att byta med. Jag har försökt att byta från en tråkig till en lite roligare leksak, men det är nästan omöjligt att få igång honom med lek på den tråkiga igen. När jag är piggare ska vi ta tag i det här och leka för fullt  


Tänkte också skriva att jag ska vara med och tävla om årets hundblogg hos www.lillaotto.bloggplatsen.se

Skriva upp er på bloggen om ni också vill vara med  

http://lillaotto.bloggplatsen.se/2011/10/25/6520109-arets-hundblogg-ska-utses-hos-wwwlillaottobloggplatsense/#kommentarer


Så avslutar jag med en söt bild, den påminde mig så mycket om Tiger  

   

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards