Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 17 november 2011

Shaping-glädje ;) och ettårsmålet

Av Maija - 17 november 2011 20:07

Idag provade jag att bara klicka för vad som helst. Och det var väldigt lyckat!

Tiger provade flera beteenden utan att bli frustrerad och jag kunde efter en stund styra in det på ett visst beteende utan att han då blev frustrerad och började pipa. Jag styrde in det på ligg då han faktiskt erbjöd det lätt, men jag gick lite fort fram för han började bli lite frustrerad och viftade med tassen. Jag tyckte jag räddade det genom att klicka för viftandet och lite allt möjligt igen. Tiger hade kul och blev mer och mer kreativ!


Vi slutade med lite bytes bus. Ganska rolig leksak till en vad jag trodde lika rolig leksak, som dock visade sig vara något bättre. Jag funderar på att byta från tråkig till rolig och nöja mig med ett byte per gång tills det flyter. Sen ska jag välja leksaker som han hellre leker med när jag håller i dem = lättare att kampa med. Jag orkade bara leka i 1min sen började jag hosta så jag får hålla mig innan vi busar mer.


Jag har formulerat vårt första stora mål med vår träning. Jag vill helst ha uppnått det när Tiger blir ett år och kallar det förnuvarande "ettårsmålet". Sen om vi lyckas med den deadlinen beror helt på hur mycket hormoner som spökar, hur mycket träningstid vi får, om jag lyckas lägga upp träningen på rätt sätt osv. Jag vet att jag lätt blir resultatsorienterad och tänker det här lydnadsmomentet vill jag ha färdigt, eller jag vill starta den här tävlingen. Dessutom kan jag bli stressad när jag läser om alla som har yngre hundar som har kommit mycket längre än jag och Tiger har. Jag har därför tagit hänsyn till det när jag formulerat det här målet, och tänker att får vi till belöningsgrunderna och arbetsglädjen så går det fort att lära honom allt det där sen   


Så idag har jag försökt definiera mitt 1årsmål med Tiger --> "Han ska vara den träningskompis som jag vill ha"

Målet är väldigt luddig och jag försöker skriva upp mer exakt vad det innebär för mig (i form av delmål).  Det ska innefatta alla grunder som behöver finnas för att vi ska kunna träna tillsammans på ett roligt och effektivt sätt. I det här målet är leken väldigt viktig, leken har jag en bra mental målbild för och vet precis hur jag vill att den ska se ut. Resten är lite luddigare och behöver jobbas på. Här kommer ett första utkast:


1. Han ska leka som jag vill och med en stor portion glädje!

1.1 Kampar intensivt och lägger vikten bakåt

1.2 Greppar leksaken direkt när jag presenterar den

1.3 Vänder direkt mot mig när han har greppat en leksak

1.4 Trycker leksaken mot min hand när han vunnit den för att få fortsätta leka med mig

1.5 Skiftar lätt och på kommando mellan leksaker


2. Leka i alla tänkbara miljöer


3. Kunna vara lugn i alla tänkbara miljöer


4. Kunna ha fokus på mig i alla tänkbara miljöer

 
 
Annika & Co

Annika & Co

18 november 2011 11:48

Så roligt att läsa om din & Tigers träning, hur du tänker och hur resultatet blir :-)
Skönt att han fortfarande är frisk & inte fått någon kennelhosta.
Att sätta upp mål för sin träning är jättebra, så man vet vad man tränar emot.
Kram

http://www.hundinfo.se

Maija

19 november 2011 00:02

Kul att du gillar att läsa det :) Tiger är fortfarande frisk och jag tror inte att han kommer utveckla några symtom. Jag hoppas det här målet blir bra och att jag lyckas få till bra träning.

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards