Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 23 november 2011

Träningsdag

Av Maija - 23 november 2011 22:43

Idag kände jag mig piggare och Tigers överskott av energi börjar bubbla över. Så jag la ut ett spår direkt på morgonen, 100m med en enkel och naturlig vinkel. På vägen hem så började det regna så jag åt frukost och gick direkt till skogen med Tiger. Jag vet inte om det var regnet eller Tigers överskottsenergi, men han sprang runt som en nackad höna, näsan högt upp och när den väl var nere så kunde han inte hitta spåret. Det gick bara inte. Han hittade spåret och följde spåret knappa en meter i slutet innan han började snurra runt igen. Tiger var super lycklig när han hittade färskfodret sådär mitt i skogen och jag lyckades fejka ett halvhjärtat hurrande. Jag måste verkligen printa in "vi går spåret och så får det gå som det går" för annars blir jag lätt frustrerad när det inte går vägen. Vi fortsatte promenaden och Tiger hoppade jämnfota hela vägen hem, tänkt Tiger i Nalle Puh   


På eftermiddagen hade vi ett riktigt bra shapingpass. Jag måste se till att hålla tiden nere så 10 godbitar sen var det slut. Första omgången valde han att titta åt vänster och andra gånger stod han framför mig och gick halvvägs till utgångställning (!), om och om igen   Jag valde lekpauser igen med byteslek, gick över förväntan och han kunde byta från rolig till tråkig leksak. Tror nästan de roliga leksakernas värde har smittat av sig på den tråkiga kampråttan.


På kvällen åkte vi på onsdagsträning på bk med Dori. Riktigt svårt då det är den kompisen som han blir mest uppjagad av. Redan vid bussbytet försökte han dra mig ut på ett fält "för Dori och han ska leka NU", när hon piper så piper han och värst är när hon går utom synhåll *SKRIK*. Så helt enkelt väldigt bra träning för honom. Det gick bättre allteftersom tiden gick. Däremot tror jag att hans problem med filten har blivit värre. Det kan bero på hans överskottsenergi också. Inomhus har han börjat bli otålig och börjar pipa nästan direkt när han ligger på filten. Jag har försökt vänta ut det men jag uppfattar det som att han bara eskalerar, så jag har brytit träningen när det händer. Ikväll var det bara 5 andra ekipage där och när han tröttnat på att titta på dem blev han väldigt pipig och otålig. Jag tog promenadpauser och efter det så var det bättre. Han pep inte men satt spänd på filten. Tre gånger var han så lugn att han fick två lekpass och ett titta pass. Jag vet inte om jag bara ska vänta ut honom på filten eller om jag måste ändra något med träningen... Sen gick vi hela vägen hem, tog ungefär en timme. Trots det var han inte särskilt trött när vi kom hem men jag hoppas det visar sig imorgon.


Jag börjar få snö-tankar. Visst är det bra med barmark så att spårsäsongen blir längre, men lite lavinträning skulle inte sitta helt fel  

 

 
 
Annika & Co

Annika & Co

24 november 2011 14:50

Snusdosebelöning gillar Hope också. :-))

http://www.hundinfo.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards