Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 28 november 2011

Game plan! --> Filtträning

Av Maija - 28 november 2011 23:00

Idag har vi hunnit med överraskande mycket trots tvättider och brödbakande. Jag har fått tips från Linnea (TACK!) för hur jag ska göra med filtträningen. Jag har helt enkelt gått för fort fram och det är troligen därför han piper. Jag tycker att jag varit hård med att han ska vara lugn för att få träna, men eftersom han blir alltmer spänd har jag inte varit tillräckligt hård på det. Så nu har vi två filtar, en som jag verkligen bara kör avslappning på och en jag använder i träningen. Tanken är ju att jag ska kunna använda avslappningsfilten i träningen men tills vi blir tillräckligt bra på det så har vi den andra slarvigare filten också.



Vid lunch busade vi med Dori i snön. Tiger är fortfarande glad i snön och det är lite jobbigt att gå ut med honom nu för han ska bara stanna och äta snö hela tiden



På eftermiddagen hade vi ett shapingpass utomhus med den nya filten. Tyvärr så bara strömmade det ut hundar från kontoren och Tiger som nyss lyckats springa fram till en (  tredje hunden nu, första främmande), var på helspänn. "Tänk att alla var där för att leka med mig". Jag klickar ju för allt så jag klickade för titta på hundar också, men han var för fixerad och jag vill skilja träningen från våra titta-pass för jag tror det finns en risk att jag tappar fokus från honom om jag blandar dem för tidigt. Så inte igen på ett tag. Jag hade med en ny filt ut, han hade inget särskilt drag mot den men förstod principen. Vi växlade med lite lekträning med byten och jag tycker det börjar släppa nu. Tiger byter mycket bättre än innan, även om han fortfarande har ett stort ägandebehov.



Senare på kvällen när han var lite dåsig hade vi ett avslappningpass på den "riktiga" filten. Det tog ett tag. Han fejkar lite lugna beteenden, sträcker på sig, nosar lite, knorrar och gäspar. Jag belönade dem när han utförde dem lugnt och inte tittade upp på mig direkt och frågade om en godis (om jag belönar alla brukar han nämnligen bara eskalera och börja pipa). Efter ett tag var han lugn på riktigt och rullade över på rygg för att bli kliad på magen 

Kvällsprommisen fick bli avslutningen för träningen idag i form av gå fint i koppel. Och det går bättre och bättre för varje gång! Även om det akuta behovet av broddar gör sig påminnt när vi går över isfläckarna.


Tiger var lite feg när han var yngre och tyckte att man var lite läskig när vi lekte (tex om man tittade lite för mycket på honom så veks öronen bakåt och han satte sig på rumpan). Så mycket av vår lek har gått till att ego boosta honom och låta honom kaxa sig. Lite "all hail the mighty Tiger, lord of the universe". Nu är det lugnt sen länge, han till och med skäller ett grovt voff (med viftande svans) på Abtin när han smyger på mig. Sen hoppar han emellan oss och tvingar alla att pussas lite med honom. Hans favoritlek är att springa runt med något i munnen (han liksom dansar med den) och finta bort en. Sen försöker jag ta den men han hoppar mot mig och jag måste kasta mig bakåt. Och lyckas jag få tag i den så är han ju bara så stark att jag flyger runt som en handske när han kampar Det är svårt att förklara men ursött! Idag gjorde han iaf lite försiktiga morrljud när vi kampade! Skönt att han börjar ta för sig Lite paradoxalt är att de gånger jag blivit lite sur och t.ex bara gått raskt hem med honom för att lugna ner mig, så blir han inte alls låg utan bara ignorerar mig eller blir surig tillbaks. Samma sak om han känner att man ska försöka tvinga honom till nåt, då är det blickar som kan döda  

                         

 
 
Annika & Co

Annika & Co

29 november 2011 09:05

Massa fina bildr somalltid :-) och kul att läsa kram

http://www.hundinfo.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards