Tiger & Blaze

Alla inlägg under november 2011

Av Maija - 8 november 2011 21:27

På söndag kommer Tiger ställas för första gången. Det här är min första utställning också. Det kommer vara 14 andra aussies där, men jag vet inte hur gamla de är (någonstans 4-12 månader). Australian Shepherd ska dömas direkt på morgonen och jag hade verkligen hoppats på att kunna titta lite på vad man ska göra innan det var vår tur, men men. Jag har till och med frågat kompisar om jag måste klä upp mig Ska iaf bli spännande.


Förra veckan var en urkass träningsvecka men denna vecka vill jag hinna med en del. Jag har verkligen tröttnat på "utställningsträningen" men ska försöka tvinga in lite stå-pass nu inför utställningen.


I söndags skulle vi ha ett stå pass utomhus och jag tänkte att han nog skulle klara av att köra 1sekunder vid beaglarna. Beaglarna är sjukhusets försökshundar och ca 20 stycken som skäller tror jag han skulle klara av. De skäller konstant så det är väl mer eller mindre bakgrundsbrus nu. Som jag tänkte så var inte beaglarna särskilt distraherande men det var någon spännande doft som totalt distraherade honom. Vi gick tillbaka till filten en gång och när jag insåg vad det var fick han paus för lukta igenom det där diket ordentligt. Sen gick det väl helt okej men han var lite spökig just då på allt så vi busade lite och gick hemåt. Tror vi ska vänta lite till innan vi tränar där igen, han ser fler människor och fler bilar än där vi provat att träna ute förut. Eller träna något lättare med start och slut med lek och typ lite handtargeting emellan...


Idag så har vi haft lite inkallningsträning, en runt ett hörn, en "normal" och en från Maria som frestade med godis. Godiset fick väl inte den rätta effekten då Tiger var så fokuserad på att få springa till mig att han bara skrek, så jag tror vi tar det som en överraskning vid första inkallningen så att han inte blir så himla taggad. Vid första inkallningen så såg han leksaken jagade den i 2 sekunder men sen stack han tillbaka och sprang till Dori. Vi har det problemet när vi försöker träna budföring med leksaker, han vill bara vända och springa tillbaka och lämnar den leksaken lika fort.. Vi får se hur jag ska lösa det, jag tror att han ska få kämpa mer för att fånga leksakerna och sen bort med den fort så att han inte hinner sticka innan vi blir passiva. Sen idag och igår så har han fått visa sina tänder. Igår var det Frida som tittade och han har aldrig träffat henne förut och det gick så himla bra   


Imorgon så har jag ett inomhus pass med stå planerat som jag tror att jag ska få in. Jag tänkte nämnligen försöka ta mig till brukshundklubben och be lite folk titta på hans tänder och för att Tiger ska få titta på hundar som jobbar när han ligger på filten. Annars får vi träna stå på torsdag istället. Jag kommer vara ledig från torsdag så jag kan gå på veterinärkongressen och fylla på mitt lager av gratis pennor och se om jag kan få en reklamryggsäck från något foderföretag. Så vi kommer nog hinna träna en del

       

Av Maija - 5 november 2011 13:16

Idag var planen att ta lite sovmorgon och sen ut och spåra upp frukosten. Jag la spåret på ett nytt ställe inte så lång härifrån. När jag gick spåret så insåg jag att jag var tvungen att korsa en stig men hoppades på att det skulle gå ändå, verkade inte vara så många som gick där. Blev väl en sådär 150m med en vinkel.


Tiger har varit energisk idag och har tyckt väldigt synd om sig själv som inte fick frukost efter morgonpromenaden (fanns nämnlingen en massa vom i spårslutet). Jag hoppades på att spåret skulle ta lite energi ur honom, men jag hade så fel. Jag försöker hålla Tigers stressnivå låg när vi spårar då han lätt blir för het och han arbetade på bra i spåret, stigen var för svår och jag fick stanna till så plockade han upp spåret igen. Men efteråt så knöt jag fast honom och plockade ner markeringarna, då blev han väldans upprörd över det och skrek efter mig, samtidigt som jag lyckades bita mig rejält i tungan och blodet bara forsade. Något förlamad av smärta så kände jag att vi nog fick sitta i skogen tillsammans och lugna ner oss innan vi försökte gå i koppel hem. Det var ett väldigt bra beslut för Tiger ville fortsätta spåra och hitta fler spår och drog en hel del, så här behövdes mitt tålamod. Det gick faktiskt riktigt bra och efter 300m så gick han som vanligt och vi kunde leka lite med kopplet som belöning. Kopplet är den roligaste leksaken vi har (utom kongen i snöre), Tiger älskar att släpa runt med mig och arbetar bra för att få kampa med kopplet. Han är förvånandsvärt duktig på att inte ta kopplet hur som helst utan bara när jag rullar upp den för kamp   Väl hemma trodde jag att han skulle sova men han behövde busa lite till innan han kunde få ro. Tiger älskar att bli jagad in i sovrummet och få busa i sängen...


 

Av Maija - 4 november 2011 17:27

Nu är tentaplugget över, igår hade jag mitt gatulopp. Jag kände att jag inte klarade stationen operationssalsrutiner (lyckades inte med min kirurgknut) men det kändes riktigt bra på häst (som jag tycker är den svåra stationen). Det var en sak vid kotan som jag var osäker på hur gallan skulle förskjutas men jag tyckte att jag och läraren löste det tillsammans till sist och det var en sån liten grej. Tentaresultatet skickades ut igår men resultaten stod som A #, jag är i grupp B så jag blev osäker om det blivit fel och får troligen svar på måndag. Men om det stämmer så klarade jag inte häst    Det är inte världens grej att göra om, men det är svårt att veta vad det var på hela stationen som blev fel.


Tiger och jag har faktiskt inte tränat någonting alls nu i veckan, det har bara blivit plugg. Men Tiger har fått leka med en kompis varje dag och vi har lekt en hel del tillsammans. På onsdagen när jag behövde få plugga ifred så fick han leka både på lunchen och på kvällen, han var helt slut och jag fick så mycket gjort. Jag har också haft honom lös ganska mycket och han har varit jätteduktigt. Han har lyssnat väldigt bra och jag känner att han inte springer fram till människor hur som helst nu. Nu på kvällen har han gått lös och fått några möten med cyklister, gått nära vägen (där känner jag mig helt trygg att han lyssnar) och sett flera människor på lite längre håll. I skogen så kan han se joggare och barnfamiljer (Tiger är tokig i barn) på lite håll och han stannar till så att jag kan trycka i honom godis och koppla eller låta dem gå förbi. Tiger får hålla sig inom en 20m radie annars hinner inte jag se allt i tid (jag belönar kontakt såpass ofta att han stannar där) för så bra självkontroll har han inte att han skulle välja att inte gå fram till en annan hund, så långlinan behövs fortfarande. Han skulle absolut inte klara ett möte med en hund men det gör vi i koppel nu (om det inte är en lekkompis). Härom dagen gick vi förbi en hund som han har hälsat på några gånger (så ingen super kompis) och då kan han gå förbi när jag har näven full av godis och han gnager loss godis efter godis. Det låter kanske inte som mycket men det är det för oss!!  


Här har jag gömt middagen i flera filtar..  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards