Tiger & Blaze

Alla inlägg den 12 april 2013

Av Maija - 12 april 2013 16:22

Idag har vi varit hos veterinären. Tiger har nu senaste månaderna vid två-tre tillfällen efter att vi tränat och han legat och vilat haltat 4-5 steg på frambenen, och sen inte haft en uppenbar hälta. I söndags var det senaste så då bestämde jag att det här är något vi måste kolla upp. Veterinären är en ortoped som jag har mycket stort förtroende för och som verkligen går igenom hundarna noggrannt. Det som hittades var att han var väldigt spänd i bogmuskulaturen och något ömmande i carpus. Han har även en förtjockad ledkapsel/lindrig galla i armbågslederna. Armbågslederna har jag kännt på ofta och de har inte förändrats utan han har haft det sen han var åtminstone 9 månader. Ortopeden tror att hans stelhet och ömmande beror på att han spänt sig nu under vintern när det varit dåligt underlag men inte fått vila upp sig då vi är så aktiva, jag har själv märkt att jag fått ont i mina knän på sistone då vi gått mycket snabbt och långt på asfalt. Så nu ska vi ta det lugnt i två veckor och gå skrittpromenader så att han får chansen att själv ta ut rörelserna och sträcka ut ordentligt. Det här kommer bli tufft för mig då jag har riktiga problem med att gå sakta i "normal tempo". Vi får också träna lite rallylydnad, tricks och spåra, vi ska undvika statiska rörelser och vissa rörelser som leder till mer spända muskler. Det är viktigt att hans muskler blir mindre spända och ömma, annars får vi sätta in NSAID och hålla honom på strikt vila. Inte roligt men ingen katastrof. Är jätteglad att jag kollade upp honom innan det här utvecklades till t.ex: en inflammation i bicepsenan.

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards