Tiger & Blaze

Direktlänk till inlägg 17 april 2013

Vila vila vila

Av Maija - 17 april 2013 19:49

Nu har vi sen veterinärbesöket tagit det mycket lugnt, vi har skrittat väldigt sakta och knappt tränat något alls. Det vi har tränat har vi gjort endast ett fåtal gånger. T.ex så har vi under en hel dag tränat ett kort pass med torka tassarna, ett med hakan i marken och ett med markering av spårpinnar. I tisdags kom vi inte iväg till träningen då det regnade och var kallt, jag vill verkligen inte att han blir nedkyld och ligger och spänner musklerna.


Jag har varit väldigt uttråkad och bakat, städa och sått sallad, tomater och ärtor. Idag tittade både salladen och ärtorna fram och mina små chiliplantor växer och har börjat blomma

 

Tiger har tagit vilan med ro, men han är lite mer rastlös på kvällarna och möblerar runt här hemma. Idag så märkte jag att det börjar bli svårt för honom att hålla skritten ute på promenaderna så jag har bestämt att vi ska träna lite mer. Fortfarande lugnt och inget ansträngande men lite mer helt enkelt. Vi kommer inte kunna göra så mycket på tävlingen imorgon (om inte vädret är piss för då åker vi inte dit). Vi ska bara gå igenom banan med slakt koppel och strunta i skyltarna, men tills den 28:e skulle jag verkligen vilja kunna gå igenom en riktigt rallybana och bli godkänd. Så jag har lagt upp en träningsplan, jag känner självklart igenom Tiger varje dag så att hans muskler blir mer och mer avslappnade. Blir musklerna spända får vi backa tillbaka med träningen.


Det vi behöver träna på är:

Kolla att momenten funkar i kedjor, vet att Tiger kan ha svårt att släppa "fotposition" om vi gått ett tag

Kedjor med störningar

Ligg på blött underlag (blir till att träna ligg/sitt i duschen varje morgon tills nästa vecka då vi tar ut den träningen)

Få en stabilare startrutin från utgångsposition, jobba stadga i utgångsposition



När Tiger bli uppjagad så gör han lite allt möjligt istället för att lyssna på kommandot, vi har tränat att diskriminera mellan olika kommandon tidigare i veckan och har olika kommandon varje morgon när det är frukostdag (då är han väldigt uppjagad) och det har blivit lite bättre.

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maija - 2 februari 2014 21:10

Nu lämnar jag bloggplatsen och har startat upp en ny blogg på weebly. Hoppas ni tittar in där! (Denna blogg får ligga kvar då det tyvärr inte går att exportera inläggen)   http://allroundaussie.weebly.com/ ...

Av Maija - 30 januari 2014 21:14

Efter ett litet uppehåll med klossen (betoning på litet) så har jag tänkt att han kan ju verkligen nästan ta ett varv, ska jag pusha honom? Ikväll körde vi snabbt en omgång som vi brukar och det gav inga framsteg, efter en paus kom tre riktigt goda g...

Av Maija - 28 januari 2014 11:32

Idag så kollade jag på mina mål och blev påmind om att vi inte tränat kedjor alls, trots att det var ett viktigt mål för dessa två veckor. Jag började med att tänka att vi har ju inte tränat ute så mycket (som en liten ursäkt) för att snabbt påminna ...

Av Maija - 26 januari 2014 20:13

Jag brukar inte skriva så mycket om mig själv i bloggen men jag måste få dela med mig av det här. Nu är jag färdig veterinär   och igår var det examensfest med ceremoni i vackra Uppsala universitets aula och sen middag och bal på slottet. Efter en lå...

Av Maija - 22 januari 2014 23:03

Idag har vi varit ute på en riktig långis i solen. Tiger fick prova en lösning på sina tossor, att använda vetrap för att fästa dem. Det gick bättre än utan men höll inte länge innan allt lossnade. Tiger får ont i sina tåleder när snön ligger på, jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards