Tiger & Blaze

Alla inlägg den 2 januari 2012

Av Maija - 2 januari 2012 18:33

Idag har Tiger äntligen fått busa av sig med en annan hund. Vi träffade Ronja och det gick så himla bra. Tiger brukar oftast jucka och jucka på en gång när han träffar henne och om han inte gör det då så när han är trött i slutet. Men idag försökte han inte ens. De sprang så fint och busade i skogen, himla skönt om han slutar bli så uppjagad av att leka med henne


Sen har vi hunnit med att busa en del bara han och jag. På morgonpromenaden fick han mest lukta på alla favorit ställena men vi hann leka lite också. På ett fält på området, det är bra övning för mig och Tiger. För mig för att det finns hus där så att jag vet att folk kan se mig och för Tiger då han har förväntan på att hundar kommer där. På kvällen tog vi en runda runt fotbollsplan, då går vi en stund i koppel och sen kan han vara lös och springa runt hur han vill. Det är skönt att vara hemma där vi har gå-fint-i-koppel-selen och långlinan för att spara på mina axlar. När vi går här hemma så drar han inte så mycket heller, det är i nya miljöer som han är riktigt envis med att dra. Trots att han fått dra och dra under lovet så tog det bara ett par klick innan han kom ihåg att den här selen ska man gå i slakt koppel för då blir det korv  


Vi gör så bra framsteg med lekandet. Innan lovet så släppte han leksaken om godis åkte fram, nu blir han nästan mer intensiv i kampandet när jag tar fram en hand full med godis och retas. Sen tigger han om att få leka och det tycker jag är bra. Tiger har nämnligen struntat i om leksaken försvunnit och bara accepterat att nu är den borta och leken är slut, jag vill ju att han ska vilja fortsätta. Det häftigaste (och svåraste) vore om Tiger kunde leka med mig för att få springa och leka med sina kompisar. Just nu leker vi bara för att få komma ut eller bli lös, sånt som är lite lättare för honom. Jag tror Yrja får bli den första vi provar med för hon är inte lika "intressant" för Tiger som hans lekkompisar.


Jag tänker en hel del på träningsmål nu, för jag vill träna grundfärdigheter samtidigt som jag inte vill tappa tid från lekandet. Jag vet att jag vill komma iväg till brukshundklubben för att kunna leka där nära andra hundar. Och jag tror jag börjar få in vanan att kunna leka lite på varje promenad för då kommer jag ha tid för grundfärdigheterna på kvällarna. Sen är det cirkelträningen som jag måste komma igång med, men den tror jag nog att jag skjuter lite på ett tag. Däremot är det snart dags att prova spår igen och så har jag försökt ordna så att Tiger leker med andra människor lite mer (light-figurant träning). Ikväll tror jag att det blir lite fokus under baklängesmarsch

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards